Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Måske ikke overraskende hævet Riksbanken reporenten en kvart procent idag, til 4,5%. Noget mere overraskende for markedet var det dog at Riksbanken signaliserte etpar hævninger til i 2008, dvs at vi kan forvente at se 5-tallet før året er over. Jeg har længe gættet en væsentlig forhøjet rente, men må indrømme at den kommer etpar måneder senere end jeg har gættet tidligere. Jeg troede rentehævning i maj, august og oktober. Og måske i december. Nu bliver det istedet for i juli samt måske 2 i fjerde kvartal. Og jeg holder fast i mit gæt at SEK skal op mod 83 mod DKK i 2008, selvom jeg nog får høje odds på dette gæt...

• 2 months later...
Besvaret

Og så hævet Riksbanken renten igen til 4,75%, med signal om at holde på dette niveau ud året. Dvs. at det eneste vi kan være sikker på at er at renten ikke bliver holdt på dette niveauet ud året....

Besvaret
Og så hævet Riksbanken renten igen til 4,75%, med signal om at holde på dette niveau ud året. Dvs. at det eneste vi kan være sikker på at er at renten ikke bliver holdt på dette niveauet ud året....
...Samt at julen bliver hvid
Besvaret

Timing

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/139619/ Fra artiklen lyder det, at grunden er, at inflationen er høj (4.4% det højeste siden 1993 i Sverige).
Hvor ved de mon fra, at inflationen er høj? De ved kun, hvad inflationen var i sidste måned eller forrige måned. Der var den angiveligt høj. Men hvis priserne steg meget i juli, hvorfor skulle det så partout medføre, at priserne også stiger meget i septemper? Det ville da være logiskere at konkludere det modsatte. Altså at siden priserne indtil nu er steget helt vildt, så må vi nok forvente at de fremover ikke stiger så meget. ;) Det viser sig jo, at det ikke er så enkelt, at Riksbanken bare kan skrue op og ned for inflationen med det ene håndtag, de har adgang til at fedte med. Desuden er Sverige egentlig bare en lidt mere avanceret negerlandsby, og medicinmændene under riksbaobabben har til opgave at uddrive de forkerte sosser, så de rigtige sosser kan komme tilbage. Det fikser Riksbanken med et forhåbentlig vellykket kvælningsoverfald på økonomien, der kan illustrere, at den borgerlige regering har bragt landet i uføre, og at der kun er en redning for nationen: Måna. :sick:
Besvaret
Desuden er Sverige egentlig bare en lidt mere avanceret negerlandsby, og medicinmændene under riksbaobabben har til opgave at uddrive de forkerte sosser, så de rigtige sosser kan komme tilbage. Det fikser Riksbanken med et forhåbentlig vellykket kvælningsoverfald på økonomien, der kan illustrere, at den borgerlige regering har bragt landet i uføre, og at der kun er en redning for nationen: Måna. :sick:
Hahaha - desværre har du nok ret
Besvaret
Hvor ved de mon fra, at inflationen er høj? De ved kun, hvad inflationen var i sidste måned eller forrige måned. Der var den angiveligt høj. Men hvis priserne steg meget i juli, hvorfor skulle det så partout medføre, at priserne også stiger meget i septemper? Det ville da være logiskere at konkludere det modsatte. Altså at siden priserne indtil nu er steget helt vildt, så må vi nok forvente at de fremover ikke stiger så meget. ;) Det viser sig jo, at det ikke er så enkelt, at Riksbanken bare kan skrue op og ned for inflationen med det ene håndtag, de har adgang til at fedte med. Desuden er Sverige egentlig bare en lidt mere avanceret negerlandsby, og medicinmændene under riksbaobabben har til opgave at uddrive de forkerte sosser, så de rigtige sosser kan komme tilbage. Det fikser Riksbanken med et forhåbentlig vellykket kvælningsoverfald på økonomien, der kan illustrere, at den borgerlige regering har bragt landet i uføre, og at der kun er en redning for nationen: Måna. :sick:
Kan jeg få en ordbog?
Besvaret
Slaget er ikke ovre endnu......Bare vent!
Jeg venter (ikke) spændt, for jeg er rimelig sikker på udfaldet: DK kan intet stille op overfor EU-reglerne, og danske statsborgere for lov til at benytte sig af deres rettigheder over tid OG regeringen vil prøve at sløre dette ved at snakke uden om så alle TROR at de har gjort noget, men der er INTET at gøre. EU-reglerne bliver ikke lavet om af danske politikere
Besvaret

Det betyder at du vil sætte den danske grundlov ud af kraft og derved er det ikke noget problem for os at stemme til danske valg..... Vi har en undtagelse, hvor det er pålagt at vi ikke skal afgive nogen form for suverænitet til EU. Hvis DK bøjer sig, så ligger der en skjult agenda bag.....

Besvaret
Det betyder at du vil sætte den danske grundlov ud af kraft og derved er det ikke noget problem for os at stemme til danske valg..... Vi har en undtagelse, hvor det er pålagt at vi ikke skal afgive nogen form for suverænitet til EU. Hvis DK bøjer sig, så ligger der en skjult agenda bag.....
:lol: du har en del skolepenge til overs hos pladderballekommune (var det ikke der du gik i skole?). EUs regler står altid over DKs regler, det har alle juridiske eksperter udtalt. (jeg gider ikke finde links, det er fredag!) ;)
Besvaret

Hvorfor så ha' danske regler???? Hvorfor så være et selvstændigt land??? Nej du......Jeg er ked af det Lasse, men jeg tror ikke du slipper så let.

:lol: du har en del skolepenge til overs hos pladderballekommune (var det ikke der du gik i skole?). EUs regler står altid over DKs regler' date=' det har alle juridiske eksperter udtalt. (jeg gider ikke finde links, det er fredag!) ;)[/quote']
Besvaret
Hvorfor så ha' danske regler???? Hvorfor så være et selvstændigt land??? Nej du......Jeg er ked af det Lasse, men jeg tror ikke du slipper så let.
WELL, nu er det jo ikke mig det handler om, men en lang række danske statsborgere som ønsker at være sammen med deres ægtefælle i DK. OG nu er det sidste gang jeg siger det; De får (/har) lov til det, så længe EUs regler giver dem denne rettighed. DK har lavet nogle regler som strider imod det samarbejde som der er blevet lavet i EU. Dette er langsomt ved at gå op for pressen/befolkningen og det er derfor du ser alle de søforklaringer fra politikere. Statsministeren er ikke længere så gode venner med Pia K, hvorfor? Han har lugtet lunten, der er ingen måde at tilfredsstille kolonihave-frekadelle-partiet (dansk folkeparti). Tiden er løbet fra små nazisme og nationalisme. Netop statsministerens seneste retorik overfor DF, er en indikator du burde forstå. Anyway Buddha, iøvrigt synes jeg du er en festlig fyr, så jeg glæder mig til at dele den kasse øl :D
Besvaret
Desuden er Sverige egentlig bare en lidt mere avanceret negerlandsby, og medicinmændene under riksbaobabben har til opgave at uddrive de forkerte sosser, så de rigtige sosser kan komme tilbage. Det fikser Riksbanken med et forhåbentlig vellykket kvælningsoverfald på økonomien, der kan illustrere, at den borgerlige regering har bragt landet i uføre, og at der kun er en redning for nationen: Måna. :sick:
Uden at gøre mig klog på finans, så tænker Riksbanken måske lidt på Riksgälden når de med stor iver prøver at begrænse inflationen - eller rettere CPI. Det svenske marked for statsobligationer fungere lidt anderledes end det danske (tror jeg?), idet de svenske statsobligationer får deres hovedstol reguleret efter CPI inflations indekset. Jeg kender ikke det danske ord for denne obligationstype, men på engelsk kaldes de for Inflation-indexed bonds. Jeg mener at dette blev indført som en konsekvens af 90'ernes finansuro i Sverige, som en måde at eliminere inflationsrisikoen og gøre det attraktivt at købe svensk gæld, men igen er jeg ikke helt sikker. Der findes iøvrigt et godt dokument med alle reglerne her: Beräkningsprinciper för den svenska Penningmarknaden
Besvaret

Hvad er du nu blevet optaget af af indviklede sager, Markovitch? Uanset om der skulle være lagt noget inflationsdæmpende ind i udformningen af svenske statspapirer, så virker det øjensynligt heller ikke. At Riksbanken tænker på inflationen skyldes jo, at det er det eneste, de skal tænke på ifølge den lovgivning, der regulerer deres virksomhed. Deres opgave er at regulere inflationen ved hjælp af styrerenten - en opgave, bestyrelsen går til med stor alvor, og i en lang periode så det jo ud til at lykkes fint: Inflationen lå på to procent, hvor den skulle mens bestyrelsesmedlemmerne alvorsfuldt skruede på renteskruen, så man næsten kunne få indtryk af, at de faktisk var i stand til at regulere inflationen. Men når inflationen så pludselig er over fire, så kan man godt få den tanke, at Riksbankens bestyrelse er lidt som den klassiske landbytosse, der står på stationen i hjemmesyet uniform og vinker togene frem når de kører. Det synes jeg, er interessant i sig selv, men ligeså interessant er det, at Riksbanken i den svenske offentlighed tilsyneladende er en institution hævet over enhver kritik.

Besvaret

Nå Nils..... Nu har du jo så skide travlt med at beskrive landsbytossen arbejde og hvordan han står der i hjemmesyet uniform...... Hvad ville DU gøre ved sagen Nils......??? Hvordan ville DU løse de ting finansmarkederne bøvler med PT??? Når man kan kritisere, ved man også nok til at finde en løsning.....Ellers er det hovedløst brok og ikke andet end en journalistisk indgang, klattet til med flotte beskrivelser, af en verden, hvor DU ikke har en løsning, men bare en kommentar. Men det er også ok.....Bare du ikke taler nedsættende til Markowitch og imellem linierne, kalder ham mindre bemidlet og snævertsynet.

Hvad er du nu blevet optaget af af indviklede sager' date= Markovitch? Uanset om der skulle være lagt noget inflationsdæmpende ind i udformningen af svenske statspapirer, så virker det øjensynligt heller ikke. At Riksbanken tænker på inflationen skyldes jo, at det er det eneste, de skal tænke på ifølge den lovgivning, der regulerer deres virksomhed. Deres opgave er at regulere inflationen ved hjælp af styrerenten - en opgave, bestyrelsen går til med stor alvor, og i en lang periode så det jo ud til at lykkes fint: Inflationen lå på to procent, hvor den skulle mens bestyrelsesmedlemmerne alvorsfuldt skruede på renteskruen, så man næsten kunne få indtryk af, at de faktisk var i stand til at regulere inflationen. Men når inflationen så pludselig er over fire, så kan man godt få den tanke, at Riksbankens bestyrelse er lidt som den klassiske landbytosse, der står på stationen i hjemmesyet uniform og vinker togene frem når de kører. Det synes jeg, er interessant i sig selv, men ligeså interessant er det, at Riksbanken i den svenske offentlighed tilsyneladende er en institution hævet over enhver kritik.
Besvaret
Nå Nils..... Nu har du jo så skide travlt med at beskrive landsbytossen arbejde og hvordan han står der i hjemmesyet uniform...... Hvad ville DU gøre ved sagen Nils......??? Hvordan ville DU løse de ting finansmarkederne bøvler med PT??? Når man kan kritisere, ved man også nok til at finde en løsning.....Ellers er det hovedløst brok og ikke andet end en journalistisk indgang, klattet til med flotte beskrivelser, af en verden, hvor DU ikke har en løsning, men bare en kommentar. Men det er også ok.....Bare du ikke taler nedsættende til Markowitch og imellem linierne, kalder ham mindre bemidlet og snævertsynet.
Er du aldrig bange for, at nogen skal opfatte dig som dum?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...