Nils Besvaret September 6, 2008 Rapporter Besvaret September 6, 2008 Jeg ville da gerne forsøge at svare på dine spørgsmål, men de giver ikke rigtig mening. Heller ikke for dig selv, tror jeg. At du aldrig er bange for at blive opfattet som dum forklarer en del. Jeg tror at de allerfleste mennesker har i det mindste en lille smule angst over for at virke dumme. Sådan har jeg det i hvert fald selv. Hvis man aldrig er bange, skal det jo gå galt. Der er noget der, du skal arbejde lidt med. :)
Buddha Besvaret September 6, 2008 Rapporter Besvaret September 6, 2008 Prøv....Det kunne jo være det gav mening for nogle herinde..... Hvad andre folk tænker om mig, er vel i bund og grund baseret på deres egne værdinormer og ikke mine.....Resten gider jeg ikke svare på.... Jeg ville da gerne forsøge at svare på dine spørgsmål, men de giver ikke rigtig mening. Heller ikke for dig selv, tror jeg. At du aldrig er bange for at blive opfattet som dum forklarer en del. Jeg tror at de allerfleste mennesker har i det mindste en lille smule angst over for at virke dumme. Sådan har jeg det i hvert fald selv. Hvis man aldrig er bange, skal det jo gå galt. Der er noget der, du skal arbejde lidt med. :)
Nils Besvaret September 6, 2008 Rapporter Besvaret September 6, 2008 Prøv....Det kunne jo være det gav mening for nogle herinde..... Hvad andre folk tænker om mig, er vel i bund og grund baseret på deres egne værdinormer og ikke mine.....Resten gider jeg ikke svare på.... En af de ting, der kendetegner en opblæst internetsinke er, at han placerer citater under sine egne indlæg og ikke over, hvor de hører hjemme. En anden ting er, at den pågældende er fuldstændig clueless, helt blank, og desuden helt uvidende og ude af stand til at bidrage med noget af interesse, med mindre man er vildt vildt optaget af at høre om, hvordan Brian har det rent følelsesmæssigt. Personligt er jeg ikke så optaget af Brians følelsesliv, så det ville være fint, hvis det ikke skulle blandes ind hele tiden, så man stille, roligt og faktabaseret kunne diskutere nogle problemstillinger. :)
Markowitch Besvaret September 6, 2008 Rapporter Besvaret September 6, 2008 Hvad er du nu blevet optaget af af indviklede sager' date= Markovitch? Uanset om der skulle være lagt noget inflationsdæmpende ind i udformningen af svenske statspapirer, så virker det øjensynligt heller ikke. Indviklede sager... jeg tror det kan blive endnu mere kompliceret med optioner og swaptions. Nuvel, det jeg skrev om i forrige indlæg, virker som den fundementale forskel mellem det svenske og danske marked for statsobligationer. Realräntelån, eller "index linked bonds" udgør en voksende del af den svenske statsgæld og betyder at når staten skal udbetale kuponen, så påtager de sig en udgift der svinger med inflationen. Dette giver vel den svenske stat et incitament til at føre en politik der harmonerer med Riksbankens charter? Måske endda et endnu stærkere incitament end i Danmark hvor statsgælden hovedsageligt ligger i bullet bonds med en fast kuponrente.
Basse Besvaret September 6, 2008 Rapporter Besvaret September 6, 2008 ....... Personligt er jeg ikke så optaget af Brians følelsesliv, så det ville være fint, hvis det ikke skulle blandes ind hele tiden, så man stille, roligt og faktabaseret kunne diskutere nogle problemstillinger. :) Nils, har du nogen sinde formået at komme til en pointe, uden dit sædvanlige ordfyld af diverse fancy fremmedord ? hehe. Tror de fleste har fundet ud af du kan en masse fancy ord, men come on - kan du ikke bare skrive hvad du mener på godt gammelt og direkte dansk ? :-) Det er min erfaring, at intelligente mennesker ikke behøver at skjule deres pointer i en masse ligegyldige fyldord ;-) (med mindre man er journalist på EB, men så er man heller ikke intelligent jo )
Buddha Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 Man må da sige det er nogle ganske kraftige postulater du kommer med der.... Men hvad er det egentligt du siger og svarer du på det jeg spørger om??? Nej...Det gør du ikke og det havde jeg heller ikke regnet med du ville. For du kan ikke......Du kan ikke andet end kritisere og få det til at fylde en masse.... Istedet begynder du, på en pæn måde, at kalde mig dum, indbildsk og opblæst. Man må jo sige du går til makronerne, når folk gennemskuer dig og rent faktisk presser dig, til at ha' en mening om ting, og samtidig spørger dig direkte om noget du virker som om du har styr på..... Men det er så tydeligt at det har du ikke...... Ligesom alt det andet du kan få til at lyde utroligt flot, men heller ikke siger noget som helst...... ;) En af de ting, der kendetegner en opblæst internetsinke er, at han placerer citater under sine egne indlæg og ikke over, hvor de hører hjemme. En anden ting er, at den pågældende er fuldstændig clueless, helt blank, og desuden helt uvidende og ude af stand til at bidrage med noget af interesse, med mindre man er vildt vildt optaget af at høre om, hvordan Brian har det rent følelsesmæssigt. Personligt er jeg ikke så optaget af Brians følelsesliv, så det ville være fint, hvis det ikke skulle blandes ind hele tiden, så man stille, roligt og faktabaseret kunne diskutere nogle problemstillinger. :)
Pede Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 Lad nu manden være. Nils er sku underholdende på sin egen nørdede måde når han svinger den lyriske pisk og kritikken flyder. At han totalt er blottet for klar tale og løsningsforslag til noget som helst er bare noget vi andre må leve med. Vi har alle vore fejl!
Lynge Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 Nils, her syntes jeg ærlig talt du går over stregen, jeg skal gerne indrømme at jeg som regel syntes der er hyggeligt når du kommer med dine lidt kringlede indlæg, da jeg syntes du er ekstremt dygtig til at formulere dig. Men det der er et direkte og personligt angreb, nuvel pakket lidt pænt ind, men det ændrer bestemt ikke indholdet. Jeg skal også være den første til at indrømme at Brian og jeg langtfra særlig tit har været særlig enige om ret meget, men her kan jeg sku godt forstå hvis du(Brian) er lidt små sur over det angreb. Nils det en ommer;) En af de ting, der kendetegner en opblæst internetsinke er, at han placerer citater under sine egne indlæg og ikke over, hvor de hører hjemme. En anden ting er, at den pågældende er fuldstændig clueless, helt blank, og desuden helt uvidende og ude af stand til at bidrage med noget af interesse, med mindre man er vildt vildt optaget af at høre om, hvordan Brian har det rent følelsesmæssigt. Personligt er jeg ikke så optaget af Brians følelsesliv, så det ville være fint, hvis det ikke skulle blandes ind hele tiden, så man stille, roligt og faktabaseret kunne diskutere nogle problemstillinger. :)
sup3rior Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 En af de ting, der kendetegner en opblæst internetsinke er, at han placerer citater under sine egne indlæg og ikke over, hvor de hører hjemme. En anden ting er, at den pågældende er fuldstændig clueless, helt blank, og desuden helt uvidende og ude af stand til at bidrage med noget af interesse, med mindre man er vildt vildt optaget af at høre om, hvordan Brian har det rent følelsesmæssigt. Personligt er jeg ikke så optaget af Brians følelsesliv, så det ville være fint, hvis det ikke skulle blandes ind hele tiden, så man stille, roligt og faktabaseret kunne diskutere nogle problemstillinger. :) Sikke en omgang - er det ikke det som andre her på debatten bliver truet med udsmidning over ;) Så er det vel kun fair at samme trussel falder til Nils
Guest jxhab Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 Sikke en omgang - er det ikke det som andre her på debatten bliver truet med udsmidning over ;) Så er det vel kun fair at samme trussel falder til Nils Det kræver jo at der er nogen som anmelder Nils for at chikanere eller forbryde sig mod sunddebattens regler. Personligt, har jeg svært ved at se hvori Nils overtræder disse ting. Nils pointe er jo blot (så vidt jeg kan læse) at holde sig til fakta.
Guest jxhab Besvaret September 7, 2008 Rapporter Besvaret September 7, 2008 Man må da sige det er nogle ganske kraftige postulater du kommer med der.... Men hvad er det egentligt du siger og svarer du på det jeg spørger om??? Nej...Det gør du ikke og det havde jeg heller ikke regnet med du ville. For du kan ikke......Du kan ikke andet end kritisere og få det til at fylde en masse.... Istedet begynder du, på en pæn måde, at kalde mig dum, indbildsk og opblæst. Man må jo sige du går til makronerne, når folk gennemskuer dig og rent faktisk presser dig, til at ha' en mening om ting, og samtidig spørger dig direkte om noget du virker som om du har styr på..... Men det er så tydeligt at det har du ikke...... Ligesom alt det andet du kan få til at lyde utroligt flot, men heller ikke siger noget som helst...... ;) Jeg tror ikke du skal tage det så tung - men at forlange Nils skal løse en eventuelt finasiel krise, er måske for meget at kræve, selv for Nils .. Så derfor har han måske lidt svært ved at svare på dit spørgsmål - det er også farligt at stille sådan et spørgsmål, man kunne jo komme ud for at nogle spurgte dig om det samme :-) .. Nils kommentere jo blot de aspekter der er i sagerne og det står jo (heldigvis) folk frit for at kommentere andre folks indlæg og dermed også folks syn på fakta osv.
Futz Besvaret September 9, 2008 Rapporter Besvaret September 9, 2008 Sorry men jeg lå sgu flad af grin over den retoriske tortur Brian fik – stor underholdning (du kan klare det Mule - og i øvrigt mobber du en del selv) Nå men i øvrigt ligner de 2 ærede meddebattører hinanden på et punkt, nemlig deres meget rabiate uforståenhed eller sagt på en blidere måde - deres ret udiplomatiske reaktion over for udsagn inden for nogle givne områder (Indsæt nedenfor det ene eller det andet ord eller tag en helgardering - alt efter hvem I vil have op i det røde felt pr. automatik. Jeg synes (færdselsloven/Folkhemm tanken) er nødvendig som rettesnor for … Jeg tror at (Politiet/Sosserne) egentlig har gjort et velment arbejde for …. (Landene i Mellemøsten / hastighedsbegrænsningen uden for tættere bebygget) finder jeg er fornuftige - fornuftigt i sammen hæng med…. Bla bla (Øresundsbron) bla bla Bla bla (religion) bla bla Bla bla (miljøtruslen) bla bla Bla bla (EU) bla bla Man kan så tale om at der er forskel på elegancen i deres replikker men det er en anden sag.
Guest jxhab Besvaret September 9, 2008 Rapporter Besvaret September 9, 2008 Sorry men jeg lå sgu flad af grin over den retoriske tortur Brian fik – stor underholdning (du kan klare det Mule - og i øvrigt mobber du en del selv) Nå men i øvrigt ligner de 2 ærede meddebattører hinanden på et punkt, nemlig deres meget rabiate uforståenhed eller sagt på en blidere måde - deres ret udiplomatiske reaktion over for udsagn inden for nogle givne områder (Indsæt nedenfor det ene eller det andet ord eller tag en helgardering - alt efter hvem I vil have op i det røde felt pr. automatik. Jeg synes (færdselsloven/Folkhemm tanken) er nødvendig som rettesnor for … Jeg tror at (Politiet/Sosserne) egentlig har gjort et velment arbejde for …. (Landene i Mellemøsten / hastighedsbegrænsningen uden for tættere bebygget) finder jeg er fornuftige - fornuftigt i sammen hæng med…. Bla bla (Øresundsbron) bla bla Bla bla (religion) bla bla Bla bla (miljøtruslen) bla bla Bla bla (EU) bla bla Man kan så tale om at der er forskel på elegancen i deres replikker men det er en anden sag. Jeg takker .. så fik jeg da også et godt grin med på vejen her til formiddag :)
Nils Besvaret September 10, 2008 Rapporter Besvaret September 10, 2008 Tråden her handler om inflation, hvilket jeg personligt synes er et mere interessant emne end Brians Følelser for slet ikke at tale om Andres Følelser omkring Brians Følelser, for slet ikke at tale om Andres Følelser omkring Andres Følelser omkring Brians Følelser... Nuvel, som der stod i Dagens Industri forleden: ”SCB:s felberäkning av skopriserna gjorde att inflationssiffran för juli hamnade hela trettio punkter snett.[...] SCB kontrollerar varje månad priset på omkring 1.000 skomodeller i hela landet. I takt med att säsonger och kollektioner skiftar byts urvalet av priskontrollerade skomodeller successivt ut. Misstaget uppstod när SCB:s beräkningsprogram inte lyckades fånga en verklighet där antalet dyra skor som blivit billigare var fler än antalet billiga skor som blivit dyrare.” Note: SCB=Statistiske Centralbyrån. Trettio punkt=0,3. Man har altså kontorister, der hver måned følger prislapperne på 1.000 bestemte, men forskellige sko for at fastslå, om de var dyrere, billigere, eller samme pris som i måneden før i de samme butikker, må det jo være, med mindre de butikker er lukkede eller har brandudsalg, i de samme farver og i de samme størrelser, og så skal der jo også korrigeres for for stor hjemtagning, specielle kampagner, fluktuationer i moden, for slet ikke at tale om sæsonudsving, vejret og medierne. Bare tanken kan jo få en til at gå ned med stress. Derefter går man over til næste varegruppe. Knækbrød. Kæledyr. Knive. Køer. Naturligvis en fuldstændigt håbløs opgave, som de vel klarer ved at på baggrund af et ufuldstændigt materiale korrigere for en lang række forskellige subjektive faktorer indtil de har et tal, der 1) ser rimeligt ud og 2) svarer til den politik, man hemmeligt driver, nemlig at der skal være økonomisk krise i Sverige omkring næste valg - eller i hvert fald dårlige nøgletal, så Alliancen kan se dårlig ud. Hvad skulle de ellers gøre?
Lasse Besvaret September 10, 2008 Rapporter Besvaret September 10, 2008 Inflationstal bliver udregnet udfra en 'varerkurv' som indeholder de ting som gennemsnittet forbruger, vægtet i forhold til gennemsnitsforbruget. Dette kan selvfølgelig gøres på alle mulige måder. Derfor kan disse tal meget nemt manipuleres i begge retninger. Personligt synes jeg det er underligt at den officielle inflation i danmark (og Sverige?), har været så lav (omkring 2%) i de år hvor vi har set boligprisstigninger på 10-30% pr år. Det hænger ikke rigtig sammen, da boligudgiften er en stor del af vores samlede forbrug. De 2% kan kun være rigtige hvis man enten har set bort fra boligudgifter eller andre væsentlige forbrugsvarer har faldet kraftigt i pris. Begge muligheder synes urealistiske. Man har nok blot vægtet boligydelser meget lavt. Ovenstående rejser følgende spørgsmål: Danmarks statistik (og den svenske tilsvarende) er politisk styret? Regeringerne har haft en interesse i at have en lav inflation (officielt)? Hvis svaret på disse spørgsmål er ja, hvorfor stiger inflationen så nu, hvor boligpriserne falder? Svaret er givetvis at fødevarerpriser og oliepriser er steget markant over det sidste år. Dette har direkte indvirkning på forbrug af dagligvarer. Igen taler dette for at de varer som vægtes højst i inflationsopgørelserne, er fødevarer og mindre forbrugsgoder, fremfor foreksempel boligydelser. Man forledes til at tro at de varerkurve som benyttes til inflationsstatistiken, vælges udfra politiske dagsordener, mere end udfra objektive vurderinger af gennemsnitsforbrug for borgere i samfundet. Correct me if im having the wrong ideas.
Nils Besvaret September 10, 2008 Rapporter Besvaret September 10, 2008 Sorry men jeg lå sgu flad af grin over den retoriske tortur Brian fik – stor underholdning (du kan klare det Mule - og i øvrigt mobber du en del selv) Nå men i øvrigt ligner de 2 ærede meddebattører hinanden på et punkt, nemlig deres meget rabiate uforståenhed eller sagt på en blidere måde - deres ret udiplomatiske reaktion over for udsagn inden for nogle givne områder (Indsæt nedenfor det ene eller det andet ord eller tag en helgardering - alt efter hvem I vil have op i det røde felt pr. automatik. Jeg synes (færdselsloven/Folkhemm tanken) er nødvendig som rettesnor for … Jeg tror at (Politiet/Sosserne) egentlig har gjort et velment arbejde for …. (Landene i Mellemøsten / hastighedsbegrænsningen uden for tættere bebygget) finder jeg er fornuftige - fornuftigt i sammen hæng med…. Bla bla (Øresundsbron) bla bla Bla bla (religion) bla bla Bla bla (miljøtruslen) bla bla Bla bla (EU) bla bla Man kan så tale om at der er forskel på elegancen i deres replikker men det er en anden sag. Blablablabla. Stupid will prevail. Resistance is futile. You are allready assimilated. Blablablabla.
credde Besvaret September 10, 2008 Rapporter Besvaret September 10, 2008 Svaret er givetvis at fødevarerpriser og oliepriser er steget markant over det sidste år. Dette har direkte indvirkning på forbrug af dagligvarer. Igen taler dette for at de varer som vægtes højst i inflationsopgørelserne, er fødevarer og mindre forbrugsgoder, fremfor foreksempel boligydelser. En af grundene til at fødevarer og olien er steget er øget efterspørgsel især fra Kina og Indien, hvor økonomien og velstanden har bugnet de seneste år (for en del af befolkningerne der). Mener at kunne huske, at væksten i Kina har været helt oppe og ringe på 10%. Det kan mærkes, at man i de lande begynder at spise mere kød fremfor grøntsager og køber biler fremfor cykler. For at få kød kræves der jo et ekstra led i fødekæden (foder til dyrene). Men der er muligheder i fx Brasilien, som kaldes for verdens spisekammer, fordi der er enorme landbrugsområder som endnu ikke er udnyttet (tænker ikke på regnskov her).
Martin_M Besvaret September 11, 2008 Rapporter Besvaret September 11, 2008 Hørte lige at man i Rusland forventer en vækst på 13% pr år - de næste 3 år! Bare i år var den gennemsnitlige lønstigning på 30%! Så tror ikke vi har set enden på prisstigninger på olie og fødevarer.
credde Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 ECB holder renten i ro ECB holder renten i ro på de nuværende 4.25% http://borsen.dk/okonomi/nyhed/141776/ Men presset er voksende på ECB for en rentenedsættelse har flere udtalt.
credde Besvaret October 8, 2008 Rapporter Besvaret October 8, 2008 Riksbanken sænker renten til 4.25% Riksbanken har i en koordineret aktion med ECB, FED, BOE samt nationalbankerne i Schweiz og Kina sænket renten. http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29195 Nationalbanken er indtil videre ikke fuldt med.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu