Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, jeg vurderer at købe et digitalt videokamera (Sony DCR-SR85) i USA, men er noget usikker om det vil give nogle problemer med hensyn til videoformatet herover (PAL)? Spørgsmålet er derfor: Er det problemfrit at købe et digitalt videokamera i USA og anvende det herover?

Besvaret

Nej, det er ikke problemfrit. I USA (og Japan) bruger man TV formatet NTSC, mens vi i det meste af Europa bruger PAL. Der er både forskel i opløsningen og i antal frames pr. sekund. Jeg vil derfor ikke anbefale dig at købe et NTSC kamera

Besvaret
tak for svar, dansken. Det var det jeg var bange for. Synd, halv pris derover med den lave USD-kurs. Køber måske et systemkamera istedet da (EOS450)
Jeg vil sige at der er stor sansynlighed for at et videokamera både kan vise og optage i PAL og NTSC, så jeg tror du ikke du skal være så nervøs. Dog skal du passe på i tolden på vej hjem, du må kun have for ca. 1300 kroner, så vidt jeg husker ..
Besvaret

For mange år siden köbte jeg et videokamera i USA. Forhandleren havde både PAL og NTSC kameraer, så spörg dog. Jeg tror mange har "europäiske" varianter.

Besvaret
Hej, jeg vurderer at købe et digitalt videokamera (Sony DCR-SR85) i USA, men er noget usikker om det vil give nogle problemer med hensyn til videoformatet herover (PAL)? Spørgsmålet er derfor: Er det problemfrit at købe et digitalt videokamera i USA og anvende det herover?
Det kommer jo an på om du vil spille direkte fra kamera til tv eller redigere først. Kører du billederne over på harddisk via firewire/DV, har det ingen betydning. Jeg har selv et NTSC kamera fra Sony og det funker fint på den måde.
Besvaret
Jeg vil sige at der er stor sansynlighed for at et videokamera både kan vise og optage i PAL og NTSC' date=' så jeg tror du ikke du skal være så nervøs.[/quote'] Kan du ikke prøve at vise mig et kamera der kan begge dele, for det har jeg aldrig set.
Besvaret
Kan du ikke prøve at vise mig et kamera der kan begge dele' date=' for det har jeg aldrig set.[/quote'] http://www.abelcine.com/store/product.php?productid=11118&cat=256&bestseller Det findes men det er ikke just et 'Ferie' kamera.. Jeg må indrømme at jeg troede faktisk det var meget mere almindeligt at man kunne det .. Men hvis man kan optage i dVcam format, så læser jeg det altså sådan at den både kan optage i ntsc og pal, selvom jeg er ude på ganske dybt vandt - for videoformat og videokamera er ikke der jeg har mest viden... http://www.mediacollege.com/video/format/dv/dvcam.html
Besvaret
Det kommer jo an på om du vil spille direkte fra kamera til tv eller redigere først. Kører du billederne over på harddisk via firewire/DV' date=' har det ingen betydning. Jeg har selv et NTSC kamera fra Sony og det funker fint på den måde.[/quote'] Ja, selvfølgelig kan man på computeren konvertere NTSC til PAL, men der er ikke særligt optimalt. NTSC har en opløsning på 720x480 (60 frames pr. sek.), mens PAL har en opløsning på 720x576 (50 frames pr. sek.) En konvertering fra NTSC til PAL eller omvendt vil altid give et kvalitetstab.
Besvaret
NTSC har en opløsning på 720x480 (60 frames pr. sek.), mens PAL har en opløsning på 720x576 (50 frames pr. sek.)
Delvist forkert.
NTSC is the video system or standard used in North America and most of South America. In NTSC, 30 frames are transmitted each second. Each frame is made up of 525 individual scan lines. PAL is the predominant video system or standard mostly used overseas. In PAL, 25 frames are transmitted each second. Each frame is made up of 625 individual scan lines. http://www.ihffilm.com/videostandard.html
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_vs._NTSC
http://www.strata.com/support/3dmanual/ch13/ch13_7.html · NTSC (resolution 648 x 486 - preferred format) · D-1 NTSC (resolution 720 x 486) · D-1 NTSC Square Pix (resolution 720 x 540) · PAL (resolution 720 x 486) · D-1 PAL (resolution 720 x 576) · D-1 PAL Square Pix (resolution 768 x 576)
http://hometheater.about.com/cs/television/a/aavideoresa.htm NTSC is based on a 525-line, 60 fields/30 frames-per-second, at 60Hz system for transmission and display of video images. This is an interlaced system in which each frame is scanned in two fields of 262 lines, which is then combined to display a frame of video with 525 scan lines. NTSC is the official analog video standard in the U.S., Canada, Mexico, some parts of Central and South America, Japan, Taiwan, and Korea. PAL is the dominant format in the World for analog television broadcasting and video display and is based on a 625 line, 50 field/25 frames a second, 50HZ system. The signal is interlaced, like NTSC into two fields, composed of 312 lines each. Several distinguishing features are one: a better overall picture than NTSC because of the increased amount of scan lines. Two: since color was part of the standard from the beginning, color consistency between stations and TVs are much better. There is a down side to PAL however, since there are fewer frames (25) displayed per second, sometimes you can notice a slight flicker in the image, much like the flicker seen on projected film. Countries on the PAL system include the U.K., Germany, Spain, Portugal, Italy, China, India, most of Africa, and the Middle East.
Besvaret

Ok, tak for alle svar. Det videokamera jeg vurderer er et harddisk-kamera, så planen var at køre optag over på pc og brænde til dvd. Som jeg forstår da, så må jeg inden brænding transformere fra NTSC til PAL. Internet-forsælgeren jeg vurderer sælger også det samme kamera i PAL-format, men da til en væsentlig højere pris. Faktisk næsten samme pris som i Sverige. Angående indførsel, så kan man vel indbringe udstyr der er taget i brug, næsten uafhængig af værdi. Eller har jeg misforstået?

Besvaret
Det kommer jo an på om du vil spille direkte fra kamera til tv eller redigere først. Kører du billederne over på harddisk via firewire/DV' date=' har det ingen betydning. Jeg har selv et NTSC kamera fra Sony og det funker fint på den måde.[/quote'] Dvs. at hvis jeg kobler et NTSC-kamera med optag på harddisk til en tv eller en projektor så fungerer det fint?
Besvaret
Dvs. at hvis jeg kobler et NTSC-kamera med optag på harddisk til en tv eller en projektor så fungerer det fint?
Nej,du kan ikke spille det direkte fra kamera på tv, men hvis du overfører det til PC eller HD-optager først og evt brænder på DVD kan du se det.
Besvaret

Steen> Det er ikke sådan ligetil at bare hive NTSC in på et redigeringsystem og så spytte det ud i den anden ende som PAl. Det er en relative kompliceret process kaldet Pull up hvor i framerate skal konverteres, field skal byttes om (PAL start med lige fields først og NTSC med de ulige). Det gøres normalt med interpolering og selv store redigerings systemer som AVID, FCP, Combustion får det til at ligne en pose nødder. NTSC er knap så godt materiale som PAL - og Pull er en af de steder hvor man virkelig kan se "S*** in = s*** out. Heldigvis kan de fleste PAL dvdafspillere afspiller NTSC material, men ikke omvendt - så check manualen på det du nu vil afspille den på (eller på dit TV hvis du går direkte fra kamera til TV) Personligt ville jeg ikke have nogen problemer at købe et NTSC kamera, medmindre jeg skulle redigere det og var tvunget til at spytte PAL material ud i den anden ende. edit: fandt lige en ok forklaring, godt nok til Apples iMovie, men tekniken er den samme. NTSC to PAL DVD or vice versa

Besvaret
Angående indførsel, så kan man vel indbringe udstyr der er taget i brug, næsten uafhængig af værdi. Eller har jeg misforstået?
Du skal stadig betale told, om du har taget det i brug eller ej.. men altså hvis du pakker videokameraet ud osv, så kan det være sværer for tolderne at bevise hvor du har købt det, med mindre bon og garantibevis ligger sammen med kameraet :-) ... Fra Skat.dk: "(...) Du kan også tage andre varer med til privat forbrug uden at betale told og afgifter af dem. Den samlede værdi af dine andre varer må dog ikke overstige 1.350 kr. Reglen gælder ikke for de varer, der er nævnt ovenfor. Andre varer kan fx være guld og smykker, elektronisk udstyr, tæpper, golfudstyr osv. Hvis en af dine andre varer har en værdi på mere end 1.350 kr., skal du betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som består af flere dele, der tilsammen udgør et hele, fungerer sammen og normalt sælges sammen, som fx en computer med printer. Du kan ikke undgå at betale told og afgifter ved at indføre varen ad flere omgange eller ved at lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark. " Link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=333167&vId=0&p0=USA Personligt synes jeg det er latterligt og jeg ville nok tage chancen selv hvis man kan spare en god potion penge..
Besvaret
Steen> Det er ikke sådan ligetil at bare hive NTSC in på et redigeringsystem og så spytte det ud i den anden ende som PAl. Det er en relative kompliceret process kaldet Pull up hvor i framerate skal konverteres, field skal byttes om (PAL start med lige fields først og NTSC med de ulige). Det gøres normalt med interpolering og selv store redigerings systemer som AVID, FCP, Combustion får det til at ligne en pose nødder. NTSC er knap så godt materiale som PAL - og Pull er en af de steder hvor man virkelig kan se "S*** in = s*** out. Heldigvis kan de fleste PAL dvdafspillere afspiller NTSC material, men ikke omvendt - så check manualen på det du nu vil afspille den på (eller på dit TV hvis du går direkte fra kamera til TV) Personligt ville jeg ikke have nogen problemer at købe et NTSC kamera, medmindre jeg skulle redigere det og var tvunget til at spytte PAL material ud i den anden ende. edit: fandt lige en ok forklaring, godt nok til Apples iMovie, men tekniken er den samme. NTSC to PAL DVD or vice versa
Jeg har altså ikke haft nogle som helst problemer med mit kamera. Hvis jeg ikke vidste det ville jeg ikke opdage at det var NTSC.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...