Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Et interessant bud på ATK. Som der er mange herinde der nævner, så står ATK de forkerte steder. Istedet kan man nu kontrollere hele strækninger, så det også er muligt at køre efter forholdene ;) Læs kilderne, jeg giver kun en smagsprøve i citaterne :)

Danmarks nye fartkontrol er ineffektiv og gammeldags Erfaringer fra udlandet viser, at automatisk trafikkontrol med de såkaldte stære*kasser kun får bilisterne til at sænke hastigheden midlertidigt. Samtidig øger de risikoen for uheld, fordi stedkendte bilister bremser hårdt før stærekassen for at undgå en bøde.
Kilde: http://ing.dk/artikel/89204 Fra Vejdirektoratet. Fra afsnittet om "Hastighedssækning og hastighedskontrol". I selve kilden har de også nogle fine empiriske data på det gavnelige ved strækningskontrol i effekt. Bedre trafikafvikling lyder dejligt i mine ører!
Strækningskontrol er en relativt ny metode til at måle hastigheder og give bøder til dem der overskrider hastighedsgrænserne. Hastighederne måles ikke i ét punkt men som middelhastighed over en længere strækning. Strækningskontrol virker i princippet syv dage om ugen 24 timer i døgnet og opdagelsessandsynligheden er 100 %. Strækningskontrol får trafikanterne til at sænke hastigheden og formindsker hastighedsforskellene mellem køretøjerne. Det fremmer trafiksikkerhed, trafikafvikling og miljøet. Ved Strækningskontrol opsættes kameraer på forskellige steder langs vejen, som optager billeder af nummerpladen af alle passerende køretøjer. Ud fra disse billeder beregner en computer gennemsnitshastigheden for hvert køretøj. Ligger den højere end den tilladte hastighed, får trafikanten automatisk sendt en bøde til sit hjem.
Kilde: http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer/VDrap323/html/chapter08.htm
Besvaret

Ja men det er jo sygt..........................:mad: Total overvågning af folk........ Så kan de godtgøre at din bil har været dér og dér på det tidspunkt..... Endnu engang taler vi om at skifte den forreste nr plade ud!! Det er kraftedeme et sygt samfund vi er på vej ind i......Godt jeg ikke er barn idag. Stakkels næste generation.....:(

Besvaret

Aprospos forreste nummerplade. Jeg ved godt hvorfor vi har dem der, men er det så virkeligt nødvendigt. Hvorfor ikke bare nøjes med en bag på bilen som de gør i USA. \Tom

Besvaret
Ja men det er jo sygt..........................:mad: Total overvågning af folk........ Så kan de godtgøre at din bil har været dér og dér på det tidspunkt..... Endnu engang taler vi om at skifte den forreste nr plade ud!! Det er kraftedeme et sygt samfund vi er på vej ind i......Godt jeg ikke er barn idag. Stakkels næste generation.....=(
Jeg synes da at jeg har hørt dig argumentere for at ATK burde stå de steder hvor de gør gavn. Det må da betyde at du accepterer overvågningen når det tjener et formål ;) Ang. forreste nummerplade så er det jo let nok at sætte et kamera op der tager et billede af bilen bagfra, samt evt. sende en SMS til nærmeste panserbasse når der dukker en bil op uden nummerplade ;) Teknologien inden for billedegenkendelse er ret god for tiden :D
Besvaret

Jeg har ikke noget imod ATK som sådan.....Det skal bare være på de rette steder. Og ATK fotograferer dig nu, men kun når du har overtrådt loven.....Her der fotograferer de alle og det er uden at du har forbrudt dig..... Så det spiller ikke!!! Skimaske frem.......I Sverige har du ikke pligt til at fortælle hvem der har ført dit køretøj.... Så det er vejen frem!! Også når vi skal over broen......

Besvaret
Jeg har ikke noget imod ATK som sådan.....Det skal bare være på de rette steder. Og ATK fotograferer dig nu, men kun når du har overtrådt loven.....Her der fotograferer de alle og det er uden at du har forbrudt dig..... Så det spiller ikke!!! Skimaske frem.......I Sverige har du ikke pligt til at fortælle hvem der har ført dit køretøj.... Så det er vejen frem!! Også når vi skal over broen......
Nej og i sverige betaler toppolitikkere heller ikke deres licens selvom det er forventeligt at hele befolkningen gør det. Ære systemet virker bare ikke. Jeg mener det var i Finland hvor man i "gamle dage" skulle oplyse sin årsindkomst til strisserne når man skulle have en fartbøde. Sjovt nok så var det en national sport at lyve om årsindkomsten (måske med undtagelse af de studerende) ;) Men når det viser at trafikken afvikles hurtigere så burde man jo netop ATK'e alle indfartsveje til KBH (og andre byer hvor det er gældende) for netop at sænke spildtiden. At folk så også kører lovligt det må vel bare siges at være en bonus. Ligeledes kunne motorvejsstrækninger omkringer byer (roskilde, odense, slagelse, vejle osv) godt ATKs for det er jo sådanne steder man gerne vil have sænket farten. Derimod ville ATK på de strækninger hvor det er tilladt at køre 130 være lidt tosset. For der kan forholdene skifte en del og jeg ville blive ked af hvis jeg skulle køre 110 hele vejen fra lolland til malmø en tør sommernat som ene billist på motorvejen :)
Besvaret

Er farten ikke lav nok i forvejen omkring de store byer på sjælland..... "Hvorfor kører de i nødsporet hr???? Jeg skal fanden tage mig holde et snit på 109 km /t koste hvad det vil......Når jeg så holder i kø, så taber jeg jo værdifuldt gennemsnit......Det går bare SLET ikke hr Betjent......" Og så finder folk ud af at de er i fare for at ha' kørt for stærkt på en strækning og så holder de ind til siden......Det er da skide godt for miljøet, al det start og stop. Trafikken skal flyde ligesom vand.....Så generer det ikke nogen. Det er så samfundet job at få det til at flyde så godt som muligt.....og det gør man ikke ved at straffe folk på pengepungen. Man gør det ved at tilbyde gulerødder..... Og jeg skal være den første til at finde en vej udenom....... Med djævlens vold og magt! For det er overvågning og intet andet......

Nej og i sverige betaler toppolitikkere heller ikke deres licens selvom det er forventeligt at hele befolkningen gør det. Ære systemet virker bare ikke. Jeg mener det var i Finland hvor man i "gamle dage" skulle oplyse sin årsindkomst til strisserne når man skulle have en fartbøde. Sjovt nok så var det en national sport at lyve om årsindkomsten (måske med undtagelse af de studerende) ;) Men når det viser at trafikken afvikles hurtigere så burde man jo netop ATK'e alle indfartsveje til KBH (og andre byer hvor det er gældende) for netop at sænke spildtiden. At folk så også kører lovligt det må vel bare siges at være en bonus. Ligeledes kunne motorvejsstrækninger omkringer byer (roskilde, odense, slagelse, vejle osv) godt ATKs for det er jo sådanne steder man gerne vil have sænket farten. Derimod ville ATK på de strækninger hvor det er tilladt at køre 130 være lidt tosset. For der kan forholdene skifte en del og jeg ville blive ked af hvis jeg skulle køre 110 hele vejen fra lolland til malmø en tør sommernat som ene billist på motorvejen :)
Besvaret
Er farten ikke lav nok i forvejen omkring de store byer på sjælland..... "Hvorfor kører de i nødsporet hr???? Jeg skal fanden tage mig holde et snit på 109 km /t koste hvad det vil......Når jeg så holder i kø, så taber jeg jo værdifuldt gennemsnit......Det går bare SLET ikke hr Betjent......" Og så finder folk ud af at de er i fare for at ha' kørt for stærkt på en strækning og så holder de ind til siden......Det er da skide godt for miljøet, al det start og stop. Trafikken skal flyde ligesom vand.....Så generer det ikke nogen. Det er så samfundet job at få det til at flyde så godt som muligt.....og det gør man ikke ved at straffe folk på pengepungen. Man gør det ved at tilbyde gulerødder..... Og jeg skal være den første til at finde en vej udenom....... Med djævlens vold og magt! For det er overvågning og intet andet......
Bedre trafikafvikling = Trafikken flyder Så det er opfyldt via strækningskontrol. Ang dine andre argumenter så synes jeg det er sjovt når voksne mennesker bruger argumenter som ville være mere passende for en baby der har skidt i bleen og tager sin hævn på verden med en plastikhammer.
Det er så samfundet job at få det til at flyde så godt som muligt.....og det gør man ikke ved at straffe folk på pengepungen. Man gør det ved at tilbyde gulerødder.....
Hvilken gulerod virker? Hvad har du af forslag? Strækningskontrol har Hollænderne testet for os og det viser at lortet virker samt det er accepteret af en bred del af den hollandske befolkning (65%).
Besvaret

Det har vi været inde på...... Jeg har ikke noget imod ATK på pladser der er relevante for trafiksikkerheden, men overvågning er jeg imod...... De kan klarlægge din færden døgnet rundt og det er jeg meget imod. Det er ikke statens opgave at overvåge folk....

Besvaret
Det har vi været inde på......
Hvis du hentyder til en anden tråd hvor virksomme gulerodmetoder er omtalt så sæt venligst et link :)
Jeg har ikke noget imod ATK på pladser der er relevante for trafiksikkerheden, men overvågning er jeg imod...... De kan klarlægge din færden døgnet rundt og det er jeg meget imod. Det er ikke statens opgave at overvåge folk....
Jamen det er der skam bod på. Det lovgives blot at hvis en nummerplade ikke tilhører en fartsynder så slettes den fra lageret. Desuden vil det jo kun være på udvalgte strækninger hvor samtlige af strækningskontrollens goder kan bruges. Du kan stadig køre ud i den lokale mose og begrave et lig eller duske elskerinden uden at det er ATK der buster dig ;) Dem der er bange for overvågning er som regel dem som har noget at skjule ;)
Besvaret
Dem der er bange for overvågning er som regel dem som har noget at skjule ;)
Det argument kunne også bruges til at argumentere for at din chef og/eller personaleafdelingen på dit arbejde skulle have lov til at overvåge dine bankkonti, din e-mail (det gør de forøvrigt allerede), din færden, om du har sex med din partner/ægtefælle eller andre, dine lægebesøg og helbredskontroller, din internetbrowsing fra privaten osv. osv. - for du har jo ikke noget at skjule! Og en chef/personaleafdeling er helt sikkert altid i stand til at håndtere så fortrolige informationer på etisk forsvarig vis :rolleyes:.
Besvaret
Jamen det er der skam bod på. Det lovgives blot at hvis en nummerplade ikke tilhører en fartsynder så slettes den fra lageret. Desuden vil det jo kun være på udvalgte strækninger hvor samtlige af strækningskontrollens goder kan bruges. Du kan stadig køre ud i den lokale mose og begrave et lig eller duske elskerinden uden at det er ATK der buster dig ;) Dem der er bange for overvågning er som regel dem som har noget at skjule ;)
Det argument kunne også bruges til at argumentere for at din chef og/eller personaleafdelingen på dit arbejde skulle have lov til at overvåge dine bankkonti, din e-mail (det gør de forøvrigt allerede), din færden, om du har sex med din partner/ægtefælle eller andre, dine lægebesøg og helbredskontroller, din internetbrowsing fra privaten osv. osv. - for du har jo ikke noget at skjule! Og en chef/personaleafdeling er helt sikkert altid i stand til at håndtere så fortrolige informationer på etisk forsvarig vis :rolleyes:.
Jamen jeg synes lige det kræver et citat:
''You already have zero privacy. Get over it,'' Sun Microsystems Inc. CEO Scott G. McNealy
"Dem der er bange for overvågning er som regel dem som har noget at skjule" skulle gerne læses i kontekst af det er overvågning af en skrækning vej. =) Hvis du mener at det eneste der kan forbinde dig med dine rejse vaner er et billede på 10-20 km vejstrækning, så burde du nok analysere hvilke digitale brødkrummmer du flittigt strør omkring dig når du rejser rundt. Brødkrummer som kan gøres tilgængelige for myndighederne ved en enkelt dommerkendelse. Siden det gælder udvalgte strækninger på vejnettet så er situationen lidt at sammenligne med butikskameraer, eller overvågningen på Stortorget. Disse kameraer filmer ikke nødvendigvis de skeletter du har i skabet, medmindre du tager dem med ud i det offentlige rum :) De har derimod til dels en preventiv virkning, men bruges nok mest til opklaring af sager. Strækningskontrollen vil også have en større preventiv virkning som det er bevist i Holland.
Besvaret
Og der bliver vel lavet en tilføjelse til loven' date=' således at ALLE billeder opbevares i en årrække som evt bevismateriale.....Lidt ligesom sms'er osv......[/quote'] Jamen det er jo op til vores folkevalgte repræsentanter i folketinget, ligesom det var tilfældet med SMS'er og om Internetudbydernes trafik skal registreres. Jeg savner dog stadig det omtalte link med effektive gulerodsmetoder som øger trafikafviklingen og/eller/måske sænker antallet af ulykker?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...