Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Har prøvet at søge i diverse tråde, men har svært ved at finde entydigt svar. Jeg har en kammerat der skal have ombyttet sit gamle DK "ikke-kreditkortstørrelse" kørekort grundet slid. Han vil, hvis det er muligt, gerne undgå at bytte til et svensk. Er dette muligt?

Besvaret

Har en ven der fik et nyt efter han mistede sit. Det er vel som alt andet, der er nogen der sætter sig ind i tingene, og en anden kontordame, der bare siger det skal du have i sverige. Men hvad det er omkring et år siden han fik nyt, ved ikke om det er ændret siden. Duplikatkørekort § 61. Bortkommer et kørekort, eller bliver det beskadiget eller slidt i et sådant omfang, at tekst, nummer, stempler, foto eller lignende ikke kan kontrolleres på stedet, eller beskadiges kørekortet i øvrigt, skal indehaveren anmode om at få udstedt duplikatkørekort, såfremt der fortsat skal gøres brug af førerretten. Dette gælder dog ikke ved navneændringer. Stk. 2. Ansøgning om duplikatkørekort indleveres til kommunen. Ansøgningen kan indleveres til enhver kommune, uanset hvor ansøgeren har bopæl. Ansøgeren skal hos kommunen udfylde underskriftsrubrikken i et stamkort.

Besvaret
http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?p=110192 Den har osse været oppe og vende før. 2.6.3. Kørekort, som kan udstedes, selv om kravet om sædvanlig bopæl ikke er opfyldt Følgende kørekort kan udstedes, selv om ansøgeren ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, jf. kørekortcirkulærets § 3, stk. 2: • Internationalt kørekort, jf. kørekortbekendtgørelsens § 64 (udstedes af kommunen). Se afsnit 3.12. • Turistkørekort, jf. kørekortbekendtgørelsens § 89 (udstedes politiet). Endvidere kan personer, der har dansk kørekort, få fornyet deres kørekort og få udstedt duplikatkørekort i Danmark eller via en af Danmarks repræsentationer i udlandet, selvom de hverken har sædvanlig bopæl i Danmark eller i en anden stat, der er medlem af Den Europæiske Union eller i et land, der efter aftale med EF har gennemført Rådets direktiv nr. 91/439/EØF (Norge, Island, og Liechtenstein), jf. kørekortbekendtgørelsens § 2, stk. 2, og kørekortcirkulærets § 3, stk. 3.
Besvaret

Hehe....og da I tydeligvis er mere kompetente (institutioner :D) end mig til at læse det sprog (der) kan i så forklare mig: Hvis jeg mister mit danske kørekort (som i det forsvinder ved tab el.lign.) så er der ikke mulighed for at få et DK men kun et SE kørekort (smid selv,,,, ind)??:confused: Og nu bruger jeg mit kørekort lidt specielt, nemlig bl.a til udryknings-kørsel....men det burde vel ikke være noget problem med et SE-kort eller hur ?? Bare for nysgerrighedens skyld altså.....

Besvaret

Jeg kender ikke reglerne men min far, der bor i Östrig, kunne uden problemer få et nyt danskt körekort (han havde tabt sit gamle). Han henvendte sig til borgerservice i Kbh.

Besvaret
Hvis jeg mister mit danske kørekort (som i det forsvinder ved tab el.lign.) så er der ikke mulighed for at få et DK men kun et SE kørekort (smid selv,,,, ind)??:confused:
Jeps:cool:
Og nu bruger jeg mit kørekort lidt specielt, nemlig bl.a til udryknings-kørsel....men det burde vel ikke være noget problem med et SE-kort eller hur ?? Bare for nysgerrighedens skyld altså.....
Jeg går ud fra, at du hentyder til erhverskort? Jeg ved det faktisk ikke, men ifm. med fornyelse af erhverskort, mener jeg, der er lavet et sæt særregler, da mange erhvervschauffører med bopæl i SE kom i klemme. Jeg har selv haft erhvervskort i mange år, men valgte at "lade det gå" sidste år, da jeg ikke får brug for det fremover, så har ingen erfaring med det. Men kan huske, der var en del skriv omkring det for et par år siden og mener det mundede ud i, at man får en særtilladelse til erhvervskørsel hos politi/borgerservice, som så også gælder 5 år. Det burde vel være det samme, hvis du kommer med et ombyttet kort (ja ja er nok stadig lidt naiv:rolleyes:). Har desværre ikke kunne finde noget der underbygger det, men du må da selv løbe ind i problemet på et tidspunkt:confused:
Besvaret

Ikke rigtigt for det er ikke et erhvervskort...min arbejdsplads har dispentation så vi gerne må køre patientbefordring (og udrykning) uden erhvervskort.... Men det må jeg vel spørge Borgerservice om hvis det skulle blive aktuelt....:scared:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...