Morten K Skrevet September 16, 2008 Rapporter Skrevet September 16, 2008 Hej, I og med jeg er flyttet til udlandet, har vi bestemt os for at sælge min bostadsret til mine forældres danske holding selskab. Herefter er planen at holding selskabet, istedet for jeg selv, skal leje lejligheden ud i anden hånd. Prisen lejligheden bliver solgt for er det samme som den blev købt for, så der skulle ikke være noget skattemæssigt problem på den kant. Ligeledes regner jeg heller ikke med at der bliver problem med bostadsretts foreningen i hverken salg eller efterfølgende udleje. Det store spørgsmål er hvordan man gør rent praktisk. Vi har snakket med nogle svenske advokat firmaer, som estimerer ca 25.000 SEK for at tage sig af det, og det endda med det forbehold at estimatet kan variere kraftigt. De penge ville vi jo meget gerne slippe for at betale, hvis det kan lade sig gøre. Hvordan er salgsproceduren i forbindelse med at det er til et dansk firma, og ikke en dansk person som bliver folkebogført osv i Sverige? Er det så simpelt som ex. udlejning, med en relativt kort kontrakt eller hvordan? Er det realistisk at klare "handlen" uden indblandelse af advokater? På forhånd tak! /Morten
Nils Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Hvis bestyrelsen har accepteret, at en juridisk person bliver medlem af bostadsrättsföreningen, så er den vigtigste hurdle ryddet af vejen. Selve papirarbejdet er et job for en ejendomsmægler. Det skal ikke koste mange "lakan" - ikke 25 i hvert fald.
thsk Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Et andet problem er at, ligemeget om det er en juridisk person der ejer boligen, så er der bopälspligt på den. Jeg er ikke sikker på at bostadsforeningen godkender et salg til en juridisk person. De skal også godkende at den bliver fremlejet. For at det skal kunne ske skal man have en gyldig grund OG have til hensigt at vende tilbage til lejligheden. Et tredje problem er at en bostadsrättsförenings rentebidrag kan väre afhängig af at der ikke forekommer noget virksomhedsrelatered i bostadsrättsföreningen, så det kan väre arrangemanget siger stop allerede der. Pröv og ring til Hyresnämnden, 040-353400, de kan godt väre behjälpelige med råd. Hvorfor lejer du ikke bare lejligheden ud selv, hvorför göre kringelkroge med skift af ejerskap?
Buddha Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Fordi det kan være smart at trække en evt skat ud af et evt overskud.....;)
dkrunaway Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Skriv gerne hvis du finder en løsning. Vil ligeledes gerne have min lejlighed smækket ind i et holding selskab...
Morten K Besvaret September 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 17, 2008 Det er muligt de ikke accepterer et salg til en juridisk person, meen *regner* ikke med at det bliver et problem da jeg kort har drøftet det med en fra styrelsen. Der er også blevet givet godkendelse til uthyrning i andra hånd, men igen, det er til mig som privat person og ikke til en evt juridisk person som måtte overtage lejligheden. I den forbindelse vil jeg lige nævne at kravene for at leje den ud i andra hand er ret begrænsede, se evt bostadsrättslagen. I foreningen forsøgte de også med den der med gyldigt grund og tidsbegrænset udleje osv osv, men den holder ikke hvis man læser loven, og de blev i sidste ende nød til at droppe de krav (selvfølgelig efter megen ballade givet brf medlemmers natur ;). Grunden til ejerskiftet er primært praktiske. Jeg bor i Thailand og har svært ved at modtage regninger, snakke med eventuelle udlejere samt styrelsen (da jeg ikke fysisk kan gå ned til dem, og det er efterhånden den eneste måde man kan få dem op af stolene på). Dertil kommer at mine rente udgifter er høje, da jeg kun lagde en relativt beskeden betaling på lejligheden. Holding selskabet kan betale hele lejligheden ud, og slipper derfor for store renteudgifter og kan tjene på at leje lejligheden ud istedet for at jeg sætter penge til hver måned.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu