Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

God morgen :rolleyes: Jeg lurede lidt i går da der lå en lille kuvert fra skatteverket indeholdende en identitetsbrick/hundetegn til min søn på 18 mdr :cool: "Bricka, kedja och påse medföres vid militärtjänstgöring. Vid krig eller krigsfara skall brickan bäras i halskedjan" Det tolker jeg jo som om at han skal have sin værnepligt i sverige ? Det vil selvfølgelig også være mystisk hvis det skulle foregå i danmark. Den skal jeg så lige have uddybet, lad os antage at sverige kom i krig med finland i 2011, så bliver jeg da ikke indkaldt til den svenske hær eller hur, som dansk statsborger hvilket min søn også er ? Han går selvfølgelig i skole i sverige til læge osv, og har faktisk ingen tilknytning til danmark udover de børnepenge som kommer ;) Nå men interessant er det, kanske det er noget alle børn modtager i sverige....dreng som pige....

Besvaret

"Indentitet", jeg græmmes. Hvis der udbryder krig mellem Sverige og Finland, så vil Sverige blive nedkæmpet i løbet af to til tre timer forudsat at finnerne kan finde de svenske styrker. Hvert år indkaldes kun ca. 7.000 til militærtjeneste hvilket kan give en forestiling om, hvor lille det svenske militærs stående beredskab er. HVIS man forestillede sig, at Sverige havde nogen militær eller politisk interesse i - og havde tid og ressourcer til - at mobilisere en større slet udrustet bondehær, så vil det tage mange måneder, måske et år, og man vil naturligvis først tage yngre mænd, der tidligere har aftjent deres værnepligt. Og når de er skudt væk, vil man tage lidt ældre mænd, der tidligere har aftjent deres værnepligt. MEN efter loven kan enhver mand eller kvinde, der bor i Sverige og er mellem 16 og 70 år blive udtaget til militærtjeneste. Man har pligt til at indgå i landets forsvar på den måde, som myndighederne måtte bestemme.

Besvaret
Alle har en sådan. Og bare rolig så länge man bor her' date=' er der ingen värnepligt. Men da min ene sön flyttede tilbage til DK i forbindelse med uddannelse fik 4 dage. Så var der indkaldelse.[/quote'] Forstår ikke rigtigt dit svar, jeg har da ikke sådan en! Og fik 4 dage hvad?
Besvaret

Vi har alle en brik Vi fik alle en brik da vi flyttede til Sverige, det var i 1996 godt nok. Min ene sön havde boet i DK i 4 dage da der kom indkaldelse til session, det var det jeg mente. Hvis man bor i Sverige som Dansk statsborger bliver man ikke indkaldt, hverken her eller der.

Forstår ikke rigtigt dit svar, jeg har da ikke sådan en! Og fik 4 dage hvad?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...