Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vil høre jeres mening om min erfaring med Den Danske Bank DK/SE: Primo juli overfører jeg fredag morgen et betydeligt beløb fra min danske konto i danske bank til min svenske ditto (til bilkøb i sverige). Senere på dagen tager jeg til skånes provinsbank i helsingborg og får udstedt en check på det betydelige beløb. Jeg tager til BMW og køber drømmebilen. Jeg kører i bilen indtil jeg i denne uge ser at jeg 1 okt er blevet trukket 0.3 % i rente af det betydelige beløb da mine penge teknisk set ikke stod på kontoen før 3 bankdage efter overførslen. Dvs. onsdag. :eek: Nu rejser sig så følgende spørgsmål: Hvordan kan de udstede en check til mig på et betydeligt beløb uden pengene står på kontoen? Har andre oplevet dette?

Besvaret

Det er helt normalt i alle danske banker at hvis du sætter penge ind og hæver samme dag, ja så bliver du bonget for et overtræk, da der ved indsætning er rentedato dagen efter. Men ja, 3 dage lyder lidt voldsomt

Besvaret

Gratis at overføre penge Problemet er jo at det er samme bank!? Det skriver det er gratis at overføre penge, men det var det jo tydeligvis ikke!!! Desuden tabte jeg jo også et par tusind i vekselomkostninger (ingen gebyr men forskel i kurs). Taget en snak med dem en af dagene!!! :fight:

Besvaret

Samma sak hände mig för något år sedan, överförde € från Danske Bank i Sverige, tog ut på en Check i Hamburg samma dag och blev debiterad ränta för tre dagar, det var till inköp av ett antal bilar, över 300k€ och räntan blev över 3000 SEK om jag minns rätt, jag klagade till mottagande bank (Hamburg) och dom krediterade mitt konto.

• 1 month later...
Besvaret

Hmm, Eik-bank og Nordnet er de eneste banker (som jeg kender til) som faktisk giver rente fra dag 1 og som også giver rente den dag man häver pengene, så overvej disse brug af disse 2 banker. Med Nordnet kan du også vekse til +/- 0,0075% af gäldende middelkurs, hvilket må siges väre meget fordelaktigt. (Se mere på andre indläg i debatten). Man kan også gratis overföre mellem DK & SE, men det tager ca 2 dage hvis man indregner tid for overförsel til/fra Nordnet. Hvis du har oprettet Nordnet depotet som bosiddende i Sv, kan du få et gratis Mastercard uden valutatilläg på köb i udlandet. Med et dansk Visa/dankort er dette "skjulte" gebyr 1-1,5% af köbssummen! Hävning over 1000 kr i automat i Europa er uden gebyr!

Besvaret

Noget forbandet svineri fra bankens/bankernes side men noget de desværre får lov til. Vi har Swedbank og der sker overførslen med det samme hvis du overfører i hverdagene inden kl 12:00. Der er jo absolut INTET til hinder for at pengene skal stå der med det samme. Det eneste det lille stunt med rentedage går ud på er at låne dine penge til at lege med og at undlade at betale dig for det.

Besvaret

Ja, det er en gammel regel med rentedag en dag efter indsætning. Det stammer fra de gamle dage, før netbank og internettet - hvor indsætninger kom i kontanter, som faktisk tog en dag, før de kunne indsættes på kontoen. Jeg har selv haft diskutionen med min bank, da jeg betalte et dansk boliglån ud- det var småpenge for mig - men jeg fik stadig banken til at slå halvskade om renteudgiften. Idet banken overførte penge til en boligudligningskonto dag 1, samme dag indbetales fra Sverige pengene fra min lejlighedssalg, dog til rentedag dagen efter. Man kan undgå den slags, ved at aftale med banken på forhånd - så pengene går ind på kontoen dagen før du skal bruge dem. Det er tussegamle regler, de stadig bruger :(

Besvaret

Lille input vedr. rentedage.. Ja, det der med at man først får renter dagen efter man indsætter penge, samt at at rentedagen rykker en dag den anden vej, når man hæver pengene, det er simpelthen noget svineri! Folk lægger måske ikke umiddelbart mærke til de håndører de personligt mister til banken, men samlet set scorer banken MANGE penge om året på alle deres kunder, ved denne lille manøvre. Jeg har haft Eik Bank (Skandiabanken) i DK i 8 år nu (har det stadig), og da jeg flyttede til Sverige, der fik jeg så konto hos SEB i Sverige. Ifm mit boligkøb i 2003 overførte jeg 160.000 kr fra min danske konto, til min nye svenske konto i SEB. Samme dag pengene stod på kontoen hos SEB, der oprettede jeg en overførsel på 160.000 kr til mægleren (handpenning) for mit boligkøb. Jeg havde så ikke lige læst SEB's renteregler med småt på sidste side, men kort tid efter jeg havde overført pengene til min nye SEB konto OG sendt beløbet videre til mæglerens konto samme dag, ja så havde jeg så efter SEB's renteregler LÅNT 160.000 kr af SEB i 2 dage, og det var til en SYG SYG rente!!!! Det kostede mig over 100 sek i renter til SEB, alene fordi jeg havde indsat et beløb på min konto OG sendt pengene videre samme dag :mad: Jeg røg direkte ned i afdelingen, og bad dem rette "fejlen" og give mig en forklaring. Og selv om en eller anden overordnet til sidst kom, og som i øvrigt forstod min irritation over at skulle betale renter til SEB, når nu jeg rent faktisk ikke havde lånt en krone af dem, så var det bare sur røv for mig! Pga af deres renteregler SÅ DET UD SOM OM (i datasystemet) at jeg havde lånt pengene af dem i 2 dage, og deres system var bare sådan. Det endte med at jeg sagde at jeg var ligeglad med hvad deres system kunne finde ud af, da jeg synes jeg var blevet behandlet uretfærdigt, og enten tilbageførte de det beløb de havde trukket mig i renter, eller også ville jeg opsige alt jeg havde hos dem, og gå over til Skandiabanken i stedet. Men selv om de fuldt ud forstod mit synspunkt, så kunne de ikke hjælpe mig, og så gik jeg hjem og blev kunde hos Skandiabanken samme dag, og de klarede alt det der med at få flyttet mit lån fra SEB osv :th2: Så tænk over hvordan og hvornår I overfører penge, hvis I har en hjernedød bank alá SEB. Mage til ringe kundepleje/service skal man godt nok lede længe efter h24.gif Har været super tilfreds med Skandiabanken i både DK og SE, i den tid jeg har været kunde de to steder.

Besvaret

Jeg har også DDB/Skånes Provinsbank, og har oplevet samme både på mine private og firma konti. Hver eneste gang er jeg gået lös på min svenske bankmand - og han har så fjernet renten. DDB/Skånes Provinsbank skal ses som en enhed og alle transaktioner foregår på samme EDB installation - du burde ikke betale rente.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...