Neua Skrevet October 11, 2008 Rapporter Skrevet October 11, 2008 Hej, Er der andre der har fået förslag til nytt taxeringsvärde ?? Hvad skal man være opmærksom på, hvor kan man finde den tidligere taxering ? Jeg mener vores hus tidligere da vi købte det stod til 1,77 mill og nu et år efter vurderer det offentlige det til 2.279 hvilket er en ganske høj stigning? Men hvad faen betyder det Endvidere, hvad betyder det for hvad vi skal betale næste år til skattefar/afgiftfar i sverige? Er det max 6000 eller er det minimum 6000 ?? Hvis det er som jeg forstår det 0,75% af vores taxeringsværdi svarer det til 1424 kr. om måneden, hvorfor vi vist skal i gang med opsparing til den afgift allerede nu? Nogen der er mere inde i det end undertegnede??
Nils Besvaret October 11, 2008 Rapporter Besvaret October 11, 2008 Taxeringen betyder ikke noget lige p.t., da ejendomsskatten nu er max 6.000, og formueskatten er afskaffet - men det kan jo ændre sig efter næste valg. Om ikke andet for sportens skyld kan man jo tjekke om oplysningerne passer. Du kan vel se på papirerne fra købet, hvad taxeringen var på det tidspunkt - ellers tjek lagfarter på Sydsvenskan.
Neua Besvaret October 11, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 11, 2008 Taxeringen betyder ikke noget lige p.t., da ejendomsskatten nu er max 6.000, og formueskatten er afskaffet - men det kan jo ændre sig efter næste valg. Om ikke andet for sportens skyld kan man jo tjekke om oplysningerne passer. Du kan vel se på papirerne fra købet, hvad taxeringen var på det tidspunkt - ellers tjek lagfarter på Sydsvenskan. Den var taxeret til 1791000kr Er det så normalt at taxeringen går så voldsomt meget op ? det drejer sig jo nærmest om 500.000 sek?
Nils Besvaret October 11, 2008 Rapporter Besvaret October 11, 2008 Den var taxeret til 1791000kr Er det så normalt at taxeringen går så voldsomt meget op ? det drejer sig jo nærmest om 500.000 sek? Tja, taxeringen følger jo udviklingen i ejendomspriserne i området, så hvis man bor nogle veje fra Zlatans Hvile, så er den gal. Men måske er det to års stigning? Det ville være mere forståeligt.
Martin_M Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Hvordan checker man om vurderingen er korrekt? Vi købte i aug 07 med en taxvärde på 1,527 og nu er den steget til 2,034...
michael k Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 jeg har et spörsmål som ligger i dette område også .. hvis jeg köber et hus som er vurderet til 700000 og jeg bygger om så jeg får 200m2 mere end för og nyt kökken nyt tag nyt bad og toilet osv .. hvordan kan jeg så får vurderingen op så jeg måske kan låne lidt i frivärdien? kan det overhoedet lade sig göre?
Nils Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Den seneste taxering var i 6 - altså pr. 1. januar 2006 - og den nye gælder fra 1. januar 2009, så det er altså tre år, der skal samles op på, og så kan stigningerne nok ikke overraske. Man kan jo kontrollere på forslaget, om oplysningerne, der er lagt til grund, stemmer med virkeligheden, men som sagt er taxeringen primært beskæftigelsesterapi for bureaukrater og uden betydning for skatten eller andet for langt de fleste. Dog skal man være opmærksom på, at hvis taxeringen er under 800.000 skal tallet bruges til at trække nogle femogtyveører fra de 6.000, som husejere nu betaler i ejendomsskat. ...og taxeringen siger ikke noget om friværdien. Hvis man vil belåne sit hus yderligere sker det på baggrund af en "rigtig" vurdering foretaget af en ejendomsmægler, der er godkendt af den bank, der yder lånet.
larscph Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Kan man egentlig se taxeringsvärden på nettet? Altså hvad ens ejendom fx. har været vurderet til gennem tiden....
michael k Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 ...og taxeringen siger ikke noget om friværdien. Hvis man vil belåne sit hus yderligere sker det på baggrund af en "rigtig" vurdering foretaget af en ejendomsmægler' date=' der er godkendt af den bank, der yder lånet.[/quote'] nej vidste godt at taxeringsvärde og husets egentlige värdi ikke er det samme men du svarede på mit spörgsmål tak :) da jeg köbte huset for 6 måneder siden vurderede bankens vurderingsmand det til 775000 men det er regnet ud fra at det kun er den ene bygning(har 2 der sidder sammen) , der var "boende" den anden bygning står som garage.. jeg har så indrettet denne "garage" isoleret, lavet vägge osv derovre så nu har jeg ialt 355m2 og ikke 125 som er det vurderingsmanden har gået ud fra .. og deres vurderingsmand sagde at kvm prisen her var på ca 6000sek så han har kun vurderet "garagen til ca 25000 oven i de 750000 som "boendet" var värd .. men nu er det beboelse det hele dvs 355m2 det gir en värdi på 2.13mio alene udfra kvm prisen eller kan det ikke regnes ud sådan eller? udover det har jeg lavet nyt kökken, nyt bad har lavet drän om huset så der ikke er fugt i käldreen og havde tänkt mig at indrette ca 50m2 dernede, og en masse andet .. sådan noget får vel også prisen op? det burde vel gi mig en kläkkelig "frivärdi" eller hur?
michael k Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Kan man egentlig se taxeringsvärden på nettet? Altså hvad ens ejendom fx. har været vurderet til gennem tiden.... i min kontrakt på huset stod der taxeringsvärdierne de sidste 30 år tilbage der så jeg det og oplysninger på alle der havde ejet huset gennem de 30 år , på kommunen fik jeg kopier af alle byggelove og alt der nogensinde er blevet behandlet af kommunen vedr huset ...
larscph Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 i min kontrakt på huset stod der taxeringsvärdierne de sidste 30 år tilbage der så jeg det og oplysninger på alle der havde ejet huset gennem de 30 år , på kommunen fik jeg kopier af alle byggelove og alt der nogensinde er blevet behandlet af kommunen vedr huset ... Ja - men kan man ikke slå det op på nettet? Ligesom i Danmark... Det plejer jo at være Sverige der er foran med åbenhed når det drejer sig om informationstilgængelighed.
Nils Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Jeg er aldrig stødt på, at man kan se taxeringsvärden på nettet, men det er da også et ret ligegyldigt tal, der ikke siger ret meget om ejendommen. Sjovere synes jeg, det er at se, hvad ejendommen er handlet til inden for den periode, hvor lagfarter kom på nettet, hvis den altså er handlet. Og en god ide at få alt om ejendommen fra kommunen. Og tja, hvis ens hus er blevet mere værd, så kan man låne noget mere i det - eller låne billigere.
Sune Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Og en god ide at få alt om ejendommen fra kommunen. Og hvor/hvordan er det lige man gør det? Og hvad er forskellen på Boyta og värdeyta?
michael k Besvaret October 12, 2008 Rapporter Besvaret October 12, 2008 Og hvor/hvordan er det lige man gør det? Og hvad er forskellen på Boyta og värdeyta? jeg gik forbi da jeg var nede i byen .. på kommunens kontor og bad dem sende mig al info de havde på huset .. samtlige tegninger osv
Nils Besvaret October 13, 2008 Rapporter Besvaret October 13, 2008 Og hvad er forskellen på Boyta og värdeyta? Det kunne jeg godt begynde at gætte om, men alle fastighetstaxeringens finurlige intrikaliteter er egentlig så ligegyldige - den taxering betyder ingenting og er ikke værd at bruge tid på. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu