Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Åh, jeg ved det er beskrevet et eller andet sted i en af trådene om selvsamme emne, men kan simpelthen ikke finde det. So bring it on, jeg tager imod alle slag for dumme spørgsmål :scared: Hvordan er det nu lige igen det der med børnepengene/cheken eller hvad det nu hedder? Skal vi søge forfra igen for næste år og kan vi gå i gang med det allerede nu (altså udfylde blanketterne til EU-kontoret) og er der iøvrigt ikke noget om at EU-kontoret er flyttet eller lukket? Undskylder for de irreterende spørgsmål :o

Besvaret
:confused: Hvad er det du gerne vil vide? Har du fået børnepenge fra DK og vil du gerne vide om du skal søge hvert år, ligesom man hvert år skal godtgøre at man har ret til det gule papkort? Svar til det er; at vi kun har søgt een gang og derefter har vi fået dem i nu tre år til vores store pige. Og da vi fik vores dreng her i maj, ringede jeg til kommunen og fortalte dem at han var kommet; fik at vide, at jeg ikke skulle udfylde papirer, for jeg var allerede i systemet. Men at de regnede med at sende et papir omkring årskiftet, for at få bekræftet at vi stadig var berettiget til danske børnepenge. Eller har du ikke fået børnepenge endnu og vil du så gerne vide hvordan du kommer i gang med at få dem???? Hvis du ikke har fået dem endnu er det alt det med blanketter og ventetid, specielt hvis man ikke er så heldig at bo i vores kommune, for de var godt nok hurtige, da vi skulle have deres bekræftigelse på at vi ikke fik noget fra Sverige til Caroline. Hjalp det? Det håber jeg, ellers så giv lyd igen
Besvaret

jeg fik at vide at vi skulle gøre det en gang om året.. og det gør vi så stadig.. dvs min søn er født i oktober md, og året efter i oktober md skal vi så søge igen.. har ikke hørt den med at man er i systemet, men det ville da være dejligt.

Besvaret

Denne oktober? For så kæmpe tillykke, ja under alle omstændigheder tillykke med ham :) Altså det var det vores kommune sagde, da jeg ringede om vores nummer 2. Vores datter var allerede i systemet, så han blev bare sat med på. Og siden jeg sendte de første papirer, har jeg ikke gjort noget for at "fornye" det. Men kommune-damen sagde at det kunne være de gerne ville have det hele opdateret til årsskiftet. Nu må vi se. Håber jeres bliver ligeså gnidningsfrit som vores har været, for det har været ligetil og meget nemt.

Besvaret

Det har vist rigtig meget at gøre med hvilken kommune man er flyttet fra og hvem man snakker med deroppe, i vores tilfælde "Hvidovre" så skal vi sende ind en gang om året det der 400 og et eller andet blanketter og hver år går der ged i den, ifølge Danmark fordi Svenskerne er langsomme og ifølge Svenskerne fordi Danskerne er..... I år har vi så været i god tid og kontaktet dem for at udfylde papirerne og det kan vi ikke for nu sender de dem direkte til de svenske myndigheder.... Det virker lidt som om at hver kommune og hver medarbejder har der egne opfunde regler, så kontakt din fraflytter kommune og spørg. Og med hensyn til om de kender barnet eller ej kommer an på om barnet er født i Dk eller Se.

Besvaret
Det har vist rigtig meget at gøre med hvilken kommune man er flyttet fra og hvem man snakker med deroppe' date=' i vores tilfælde "Hvidovre" så skal vi sende ind en gang om året det der 400 og et eller andet blanketter og hver år går der ged i den, ifølge Danmark fordi Svenskerne er langsomme og ifølge Svenskerne fordi Danskerne er..... I år har vi så været i god tid og kontaktet dem for at udfylde papirerne og det kan vi ikke for nu sender de dem direkte til de svenske myndigheder.... Det virker lidt som om at hver kommune og hver medarbejder har der egne opfunde regler, så kontakt din fraflytter kommune og spørg. Og med hensyn til om de kender barnet eller ej kommer an på om barnet er født i Dk eller Se.
Vores søn er født i DK og ham kendte de ikke før jeg gjorde opmærksom på at han var min. Så satte hun ham med på min "sag" eller hvad det hedder og på mandag går der penge ind. Vi er heldige, for det har fungeret upåklageligt for os.:th2:
Besvaret
Vores søn er født i DK og ham kendte de ikke før jeg gjorde opmærksom på at han var min. Så satte hun ham med på min "sag" eller hvad det hedder og på mandag går der penge ind. Vi er heldige' date=' for det har fungeret upåklageligt for os.:th2:[/quote'] Ja det er helt vildt at der skal være så stor forskel, det er stort set umuligt at lave en guide eller råde folk. Vi har kun haft problemer med børnepenge, alt andet har fungeret upåklageligt.
Besvaret

Vores historie Vores historie (som jeg lige husker den): Konen ringede til borgerservice, som viderestillede hende til ydelseskontoret. 4-5 dage senere modtog vi blanketten og sendte den hurtigt retur. Herefter sendte DK blanketten til SE for at tjekke, at vi ikke også modtager ydelse i SE. SE bekræfter, at vi ingen ydelse modtager og returnerer blanketten til DK. Vi fik at vide, at forløbet kunne tage op imod 6 uger, men allerede efter blot 4 uger går der penge ind på vores konto. :thumbup: . At dømme ud fra I andres oplevelser har vi med andre ord været superheldige i behandlingsforløbet. Jeg kan samtidig ikke lige mindes, at vi blev bedt om at genansøge hvert år. Edit: Fruen siger, at beløbet ikke stod på kontoen allerede efter 4 uger, men at vi efter 4 uger fik brev om, hvornår beløbet ville blive indsat på vor konto (vist nok d. 20. juli).

Besvaret
Vores historie (som jeg lige husker den): Konen ringede til borgerservice, som viderestillede hende til ydelseskontoret. 4-5 dage senere modtog vi blanketten og sendte den hurtigt retur. Herefter sendte DK blanketten til SE for at tjekke, at vi ikke også modtager ydelse i SE. SE bekræfter, at vi ingen ydelse modtager og returnerer blanketten til DK. Vi fik at vide, at forløbet kunne tage op imod 6 uger, men allerede efter blot 4 uger går der penge ind på vores konto. :thumbup: . At dømme ud fra I andres oplevelser har vi med andre ord været superheldige i behandlingsforløbet. Jeg kan samtidig ikke lige mindes, at vi blev bedt om at genansøge hvert år.
Der er stor forskel på hvordan du bliver expederet, for jeg fik af vide at jeg selv skulle få den skrevet under i sverige, men de kunne ikke fortælle mig hvor!!!
Besvaret

Laaaang tid Jeg sendte ansögning om studiebidrag til min datter og ansögning om at komme tilbage til forsikringskassen ind i Juli måned. FK er i orden, men der er ikke kommet handläggere på i de andre sager. De skal tage stilling til om min datter kan få studiebidrag. Da hun er udenlandsk statsborger (DK) er det ingen selvfölge :sick: Men hvor skal hun så få fra ?

Besvaret
Jeg sendte ansögning om studiebidrag til min datter og ansögning om at komme tilbage til forsikringskassen ind i Juli måned. FK er i orden' date=' men der er ikke kommet handläggere på i de andre sager. De skal tage stilling til om min datter kan få studiebidrag. Da hun er udenlandsk statsborger (DK) er det ingen selvfölge :sick: Men hvor skal hun så få fra ?[/quote'] Fra Danmark? - Når man er dansk statsborger, har man ret til SU, også når man studerer i udlandet (hvilket jo vil väre tilfäldet). Det er da en af grundene jeg har fået til, hvorfor vores börn skal bibeholde deres statsborgerskab.
Besvaret

16 år Hun er bare 16 år, så ingen SU

Fra Danmark? - Når man er dansk statsborger, har man ret til SU, også når man studerer i udlandet (hvilket jo vil väre tilfäldet). Det er da en af grundene jeg har fået til, hvorfor vores börn skal bibeholde deres statsborgerskab.
Besvaret
Og i Sverige får man ikke börnetilskud efter 16 år.
hmm - så vil jeg da lige fölge med i, hvad I finder ud af - godt nok er der mange år til vi står i samme situation, men det er da interessant.
Besvaret

Hvor ligger EU-kontoret? Jeg har ved at læse denne tråd stadig ikke fundet ud af hvor det såkaldte EU-kontor ligger. Har prøvet Malmø Kommunes hjemmeside, forsikringskassen og hitta uden held. Kan man møde personligt op så det går hurtigere, det er der en herinde der tidligere har skrevet, men hvis det er det som ligger på Erikslust eller felt gade så kan man ikke møde op personligt. Vi er fraflyttere fra Nykøbing Falster og her er det helt håbløst da man skal indsende lønsedler hvert kvartal da de da ikke har noget at gøre med kontoret der udsteder det særlig sundhedskort.

Besvaret

Eu kontor Det er bare at söge på Goggle : http://www.118100.se/info/foeretagsprofil/C27439515/F%F6rs%E4kringskassan+EU-kontoret/ Jeg fatter ikke rigtigt, hvad er det Eu kontoret skal göre ? Og särligt sundhedskort ? Hvis du lige forklarer hvad det handler om, kan der måske väre en der kan hjälpe

Jeg har ved at læse denne tråd stadig ikke fundet ud af hvor det såkaldte EU-kontor ligger. Har prøvet Malmø Kommunes hjemmeside, forsikringskassen og hitta uden held. Kan man møde personligt op så det går hurtigere, det er der en herinde der tidligere har skrevet, men hvis det er det som ligger på Erikslust eller felt gade så kan man ikke møde op personligt. Vi er fraflyttere fra Nykøbing Falster og her er det helt håbløst da man skal indsende lønsedler hvert kvartal da de da ikke har noget at gøre med kontoret der udsteder det særlig sundhedskort.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...