mickiii Skrevet October 21, 2008 Rapporter Skrevet October 21, 2008 Hej, Jeg har dansk jagttegn, men har ikke jaget i nogle år, og overvejer nu at begynde lidt igen. Jeg har ikke riffeltegn, men påtænker at tage dette inden længe. Hvilke tilladelser skal man have i Sverige for at måtte bære våben og gå på jagt? På forhånd tak.
michael k Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 jeg er ikke helt sikker men mener at ha läst at har du jagttegn i dk skal man vidst bare betale en form for afgift så må man jage i sverige .. ogd et er noget i närheden af 300kr
michael k Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 http://www.huntershouse.dk/kat438-Svensk-Jagttegn/
Nils Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 Hej, Jeg har dansk jagttegn, men har ikke jaget i nogle år, og overvejer nu at begynde lidt igen. Jeg har ikke riffeltegn, men påtænker at tage dette inden længe. Hvilke tilladelser skal man have i Sverige for at måtte bære våben og gå på jagt? På forhånd tak. Svenskere skal jo have en "jägarexamen", for - lovligt - at kunne bestryge vildtbestanden, og det gælder nok også selv om man er født i udlandet. Tjek evt. www.svenskajagareforbundet.se.
mickiii Besvaret October 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2008 Cool, ved du også om man skal have særlig våbentilladelse i Sverige udover jagttegnet?
Nils Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 http://www.huntershouse.dk/kat438-Svensk-Jagttegn/ Handler nok mest om danske danskere fra Danmark og ikke om folk, der bor i Sverige.
mickiii Besvaret October 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2008 Svenskere skal jo have en "jägarexamen"' date=' for - lovligt - at kunne bestryge vildtbestanden, og det gælder nok også selv om man er født i udlandet. Tjek evt. [url']www.svenskajagareforbundet.se. Super, hjælp til selvhjælp :)
michael k Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 Handler nok mest om danske danskere fra Danmark og ikke om folk' date=' der bor i Sverige.[/quote'] har lige sendt en sms til Ole som ejer HH han svarede at det der står der gälder når du har dansk gyldigt jagttegn uanset om du bor i dk eller se .. da svenskerne godtager den danske jagtpröve ... så du skal bare betale afgiften så må man jage i sverige under svenske jagtregler (og husk i sverige må man jage om natten) så på med NVG+an/peq og luske i skoven
Nils Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 har lige sendt en sms til Ole som ejer HH han svarede at det der står der gälder når du har dansk gyldigt jagttegn uanset om du bor i dk eller se .. da svenskerne godtager den danske jagtpröve ... så du skal bare betale afgiften så må man jage i sverige under svenske jagtregler (og husk i sverige må man jage om natten) så på med NVG+an/peq og luske i skoven Jeg kender ikke autoriteterne Ole eller HH, men du og de har sikkert ret. Noget jeg undrede mig over ved Sverige var, at nogen går på jagt midt om natten i bælgravende mørke - noget jeg normalt forbinder med krybskytteri. I hvert fald ikke nogen højere etik. Men det er så lovligt, kan jeg forstå, så måske burde man ikke gå så meget rundt ude på grunden efter solnedgang.
michael k Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 Jeg kender ikke autoriteterne Ole eller HH, men du og de har sikkert ret. Noget jeg undrede mig over ved Sverige var, at nogen går på jagt midt om natten i bælgravende mørke - noget jeg normalt forbinder med krybskytteri. I hvert fald ikke nogen højere etik. Men det er så lovligt, kan jeg forstå, så måske burde man ikke gå så meget rundt ude på grunden efter solnedgang. Ole er ejeren af HH(hunters house) som er dk´s störste våbenhandler han og Christian som bestyrer hans mindre butik : arms gallery er endda med til at udforme våbenlove i dk og christian bor selv i sverige og jager her.. så de har ret godt styr på den slags .. måske ikke etisk korrekt men skal man ha mad på bordet(hvilket burde väre eneste grund til jagt) så er det lettere og risikomässigt er der jo også färre mennesker i skoven om natten så chancen for vådeskud er mindre .. medmindre din grund er et jagtområde tror ejg ikke du behöver väre nervös
Nils Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 Ole er ejeren af HH(hunters house) som er dk´s störste våbenhandler han og Christian som bestyrer hans mindre butik : arms gallery er endda med til at udforme våbenlove i dk og christian bor selv i sverige og jager her.. så de har ret godt styr på den slags .. måske ikke etisk korrekt men skal man ha mad på bordet(hvilket burde väre eneste grund til jagt) så er det lettere og risikomässigt er der jo også färre mennesker i skoven om natten så chancen for vådeskud er mindre .. medmindre din grund er et jagtområde tror ejg ikke du behöver väre nervös Jeg synes, det er et meget useriøst udgangspunkt, at jagtområdet er mere sikkert om natten, fordi der så erfaringsmæssigt er færre mennesker ude, som man kan komme til at ramme. Det forudsætter jo, at man skyder ud i mørket, og det er da kun krybskytter, der gør det. En væsentlig sikkerhedsovervejelse ved jagt er, at jægerne ved, hvad de skyder på, før de skyder, og ved, hvor skuddet går hen. Og ikke skyder som de kører, nemlig ud fra: Der kommer sgu aldrig nogen her.
michael k Besvaret October 21, 2008 Rapporter Besvaret October 21, 2008 tja i en perfekt verden ville der ikke eksistere vådeskud men det gör der nuengang i den verden vi pt lever i der findes jägere som ikke altid når at se hvad de skyder på det forefindes selv i dk hvor der ikke må jages om natten så... .. og det er sikkert et useriöst udgangspunkt jeg er ikke jäger.. jeg synes al jagt med andet formål end at skaffe mad er useriöst og da der findes supermarkeder er al jagt i den vestlige verden ret useriöst .. men det ändrer stadig ikke på at der er färre mennesker i skoven om natten og derved er chancen for en jagtulykke også mindre uanset hvor useriöst du mener det er ..
rasmusrene Besvaret November 15, 2008 Rapporter Besvaret November 15, 2008 Dog skal du være opmærsom på at det skal fornyes hvert år så dit må være udløbet og som så meget andet så kan du ikke gå til prøve i Danmark når du bor i Sverige. http://www.jagareforbundet.se/
JakobH Besvaret November 15, 2008 Rapporter Besvaret November 15, 2008 Ja men eftersom hans danske jagttegn ikke er ugyldigt fordi det ikke bliver fornyet hvert år, kan han vel sagtens springe nogle "svenske" år over, for hans har jo stadig sit lovlige danske jagttegn. Som bare skal fornyes én gang hvert 10 år for at man ikke skal til en ny prøve. Så selv om hans svenske er udløbet kan han vel betale sit danske og derefter det svenske, uden at gå til nogen prøve...? Gælder ikke hvis han har riffel...
Guest michaelbo Besvaret November 17, 2008 Rapporter Besvaret November 17, 2008 Ja Ja men eftersom hans danske jagttegn ikke er ugyldigt fordi det ikke bliver fornyet hvert år, kan han vel sagtens springe nogle "svenske" år over, for hans har jo stadig sit lovlige danske jagttegn. Som bare skal fornyes én gang hvert 10 år for at man ikke skal til en ny prøve. Så selv om hans svenske er udløbet kan han vel betale sit danske og derefter det svenske, uden at gå til nogen prøve...? Gælder ikke hvis han har riffel... Det kan man , jeg spurgte specifikt da jeg flyttede, eneste aberdabei er det med våbentilladelserne, du får ikke lov at beholde riffeltilladelsen hvis du ikke har jagttegn, heller ikke i sverige, de ville dog godt udstede en svensk tilladelse på baggrund af et dansk tegn.
Guest michaelbo Besvaret November 17, 2008 Rapporter Besvaret November 17, 2008 Natjagt Man jager ikke om natten i Danmark da de typer vildt vi har ville blive massakreret hvis man tillod det. I lande med vildsvin tx, så er det næsten nødvendigt for at komme i nærheden af dem. Som udgangspunkt synes jeg det er dybt uetisk at jage om natten med lysforstærkende midler, "pik i panden" osv. Dyrene har ikke en chance, det er rent skydetelt.
JkMa Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 låner lige tråden: Nogle af jer som har prøvet de skydebaner i Malmø og omegen, altså til at træne lerdue-skydning??? Mvh. Jannik
michael k Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Man jager ikke om natten i Danmark da de typer vildt vi har ville blive massakreret hvis man tillod det. I lande med vildsvin tx, så er det næsten nødvendigt for at komme i nærheden af dem. Som udgangspunkt synes jeg det er dybt uetisk at jage om natten med lysforstærkende midler, "pik i panden" osv. Dyrene har ikke en chance, det er rent skydetelt. dete r netop uetisk ikke at göre det !! at göre jagten så let som muligt er etiskt.. det udstråler at man gör det for at få mad og ikke "for jagtens skyld" at jage for jagtens skyld er det mest uetiske der findes... at ja for mad og i den sammenhäng göre det let for en er ikke uetisk
Guest michaelbo Besvaret November 19, 2008 Rapporter Besvaret November 19, 2008 dete r netop uetisk ikke at göre det !! at göre jagten så let som muligt er etiskt.. det udstråler at man gör det for at få mad og ikke "for jagtens skyld" at jage for jagtens skyld er det mest uetiske der findes... at ja for mad og i den sammenhäng göre det let for en er ikke uetisk Det er da en sjov måde at argumentere på! Det har squ da ikke noget med etik at gøre at DU har nemmere ved at slå ihjel! Etik på jagt er at NÅR man dræber så gøres det hurtigt og effektivt. Derfor bruger man ekspanderende ammunition, har minimumsgrænser for anslagsenergi OG en jægereksamen med duelighedsprøve der afslører om du har den fornødne sikkerhed i at betjene et våben så at du med et enkelt skud dræber. Der er squ da ikke nogen der går på jagt for at få mad!!Med de priser på det vildt jeg har skudt kunne vi da have købt 5 gange så meget hos vildthandleren :D Hvis du skulle være i besiddelse af et jagttegn, så beklager jeg det i al fald, for du giver ikke udtryk at du egentlig har forstået hvad det at gå på jagt handler om. Jeg vil dog afslutningsvis igen ironisere lidt over din holdning: Pürschjagt.. no go istedet jagt fra bil om natten, helst med automatvåben Haretramp...nogo istedet udlægges 4x3 80mm mortér med 100 cm opspring Andejagt no go istedet opsættes Claymores med pir udløsere også i en anden (rap) boldgade: Fluefiskeri nogo istedet dynamit efter behov + eventuel spærre garn Dynamit kan doseres til alle former for fiskeri, de store gedder eller de små bækørred !
michael k Besvaret November 19, 2008 Rapporter Besvaret November 19, 2008 du har ret jeg jager ikke fordi der findes supermarkeder!! holder mig generelt til kun at skyde på väsener der truer min eksistens! MEN skal man jage, så skal det i mine öjne väre for maden, og så er det ikke uetisk at jage med NVG om natten.. jagt for andet end mad, er uetisk.. og synes man jagt om natten med NVG er uetisk, så er man jo netop på helt gal boldgade. for så er man ude i at jage for jagtens skyld hvorimod jager man om natten med NVG (altså den nemme måde) er det for at få höstet så meget bytte(mad) som muligt, og ikke bare for at jage for sjov og egen nydelse, og derved ikke uetisk og netop det at formindske dyrets chancer er vel netop etik ifölge din egen logik!! citat: "Etik på jagt er at NÅR man dræber så gøres det hurtigt og effektivt" ergo er det netop etisk korrekt at jage om natten med NVG. det mindsker bla. dyrets chancer for at blive forskräkket/se dig lige i det öjeblik du skyder så du ikke rammer rigtigt!! så dit argument er helt i skoven ... medmindre det du egentligt mener er at det er usportsligt.. hvilket slet ikke hänger sammen med etik og jagt.. som du selv siger kan man for relativt små penge köbe mad idag, så AL jagt er uetisk men at det skulle väre mere eller mindre korrekt at jage om natten med hjälpemidler, er en gang pis!! og i fölge din logik faktisk det stik modsatte end uetisk og du har helt ret jeg fórstår mig ikke på jagt for det er noget latterligt tidsspilde og en underlig ting at jage for sjov .. kom med til afghanistan der skyder de ting du skyder på som regel tilbage det gir da i det mindste lidt mening istedet for bare at jage dyr der ikke har gjort dig noget.. og du siger endda selv du ikke gör det for madens skyld .. SE DET ER UETISK Det er da en sjov måde at argumentere på! Det har squ da ikke noget med etik at gøre at DU har nemmere ved at slå ihjel! Etik på jagt er at NÅR man dræber så gøres det hurtigt og effektivt. Derfor bruger man ekspanderende ammunition, har minimumsgrænser for anslagsenergi OG en jægereksamen med duelighedsprøve der afslører om du har den fornødne sikkerhed i at betjene et våben så at du med et enkelt skud dræber. Der er squ da ikke nogen der går på jagt for at få mad!!Med de priser på det vildt jeg har skudt kunne vi da have købt 5 gange så meget hos vildthandleren :D Hvis du skulle være i besiddelse af et jagttegn, så beklager jeg det i al fald, for du giver ikke udtryk at du egentlig har forstået hvad det at gå på jagt handler om. Jeg vil dog afslutningsvis igen ironisere lidt over din holdning: Pürschjagt.. no go istedet jagt fra bil om natten, helst med automatvåben Haretramp...nogo istedet udlægges 4x3 80mm mortér med 100 cm opspring Andejagt no go istedet opsættes Claymores med pir udløsere også i en anden (rap) boldgade: Fluefiskeri nogo istedet dynamit efter behov + eventuel spærre garn Dynamit kan doseres til alle former for fiskeri, de store gedder eller de små bækørred !
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu