Jump to content

Ejendomsværdiskat??

Recommended Posts

Skrevet

Vi har fået breve fra SKAT DK om at vi ikke har betalt ejendomsværdiskat i 2007 fra vores udenlandske bolig i Sverige??? MEN vi flyttede til Sverige i 2006 i nyt hus og det er kun mig som arbejder i DK..... Hvordan skal vi forholde os til denne henvendelse?? Har prøvet at ringe, men umuligt at komme igennem til SKAT.

Besvaret

Jeg ville sende et brev tilbage til dem med, at det er 100% korrekt at du ikke har betalt ejendomsværdiskat til Danmark, for det skal du IKKE i henhold til gældende lovgivning eftersom at du er bosiddende i Sverige.:cool: Hvis du vil prøve at belære det pågældende fjols i Skat står forklaringen for hvorfor du ikke skal i følgende tråd: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=8482&highlight=ejendomsv%E6rdiskat Men burde man ikke lade fjolset stege i sit eget fedt, og lade vedkommende pløje gennem paragrafferne selv.:p

Besvaret

Hvordan udenlandsk? Den ligger jo her i landet.

Vi har fået breve fra SKAT DK om at vi ikke har betalt ejendomsværdiskat i 2007 fra vores udenlandske bolig i Sverige??? MEN vi flyttede til Sverige i 2006 i nyt hus og det er kun mig som arbejder i DK..... Hvordan skal vi forholde os til denne henvendelse?? Har prøvet at ringe, men umuligt at komme igennem til SKAT.
Nu ved jeg ikke, hvad de skriver i brevene, og hvordan TONEN i dem er, men; Hvis I i 7 havde en bolig i Danmark, kan Skat mene, at I skal være fuldt skattepligtige til Danmark. Hvis ikke, så er Skat på villaveje (som man siger her). Hvis du ikke har en bolig til rådighed i Danmark, men arbejder der, så er du begrænset skattepligtig i Danmark, hvilket indebærer at skattepligten kun omfatter denne erhvervsindkomst og intet andet og slet ikke såkaldt udenlandske ejendomme. Altså, fordi man betaler skat af sin løn til Danmark, bliver man ikke skattepligtig af sin svenske ejendom. Edit, overhalet: Enig med Bananas!
Besvaret
Nu ved jeg ikke, hvad de skriver i brevene, og hvordan TONEN i dem er, men; Hvis I i 7 havde en bolig i Danmark, kan Skat mene, at I skal være fuldt skattepligtige til Danmark. Hvis ikke, så er Skat på villaveje (som man siger her). Hvis du ikke har en bolig til rådighed i Danmark, men arbejder der, så er du begrænset skattepligtig i Danmark, hvilket indebærer at skattepligten kun omfatter denne erhvervsindkomst og intet andet og slet ikke såkaldt udenlandske ejendomme. Altså, fordi man betaler skat af sin løn til Danmark, bliver man ikke skattepligtig af sin svenske ejendom. Edit, overhalet: Enig med Bananas!
Tak Nils, Tak Bananas.................Vi havde IKKE en bolig i DK 2007 og vi gjorde også MEGET ud af at få solgt DK hus inden køb af Svensk hus, så vi ikke blev beskattet!!
  • 1 month later...
Besvaret

Skat siger: Skat begrunder med nedenstående at jeg skal betale ejendomsværdiskat: I vores system står du registreret som fuld skattepligtig, med mindre det er en fejl, skal du betale ejendomsværdiskat. Dette må SkatØresund tage sig af, jeg kan ikke rette det i systemet. Kan man være fuld Skattepligtig, når man bor i sverige og "kun" arbejder i DK? Fatter snart ikke en dyt!!!

Besvaret
Skat begrunder med nedenstående at jeg skal betale ejendomsværdiskat: I vores system står du registreret som fuld skattepligtig, med mindre det er en fejl, skal du betale ejendomsværdiskat. Dette må SkatØresund tage sig af, jeg kan ikke rette det i systemet. Kan man være fuld Skattepligtig, når man bor i sverige og "kun" arbejder i DK? Fatter snart ikke en dyt!!!
Nej, ikke med mindre du har opretholdt en bolig i DK. Jeg vil tro det er en fejl, og du blot skal bede om at bliver overflyttet rigtigt.
Besvaret
Skat begrunder med nedenstående at jeg skal betale ejendomsværdiskat: I vores system står du registreret som fuld skattepligtig, med mindre det er en fejl, skal du betale ejendomsværdiskat. Dette må SkatØresund tage sig af, jeg kan ikke rette det i systemet.
Sikke da noget vrøvl og latterlig inkompetent ansvarsfraskrivelse. Man betaler skat efter lovgivningen og ikke efter hvad en eller anden klumregøj er kommet til at fejlregistrere i "systemet".
Kan man være fuld Skattepligtig, når man bor i sverige og "kun" arbejder i DK?
Nej, nej og atter nej.
Besvaret

Lige med ejendomsværdiskatten er der en tricky ting - har man ejendom i udlandet og er skattepligtig til Danmark, skal man betale dansk ejendomsværdiskat efter værdien i udlandet. Man kan dog modregne hvad man har betalt i bopælslandet. Men man er ikke fuld skattepligtig til Danmark, når man bor i Danmark - kun begrænset. Men dobbeltbeskatningsoverenskomsten indeholder altså ejendomsværdiskat til DKs fordel - hvor aktieindkomst,renter mv. er til bopælslandet i de fleste tilfælde f.eks. Det var oppe i medierne her i år - med alle de folkepensionister der udover at skulle betale dansk skat nu af deres pension, også skal betale ejendomsværdio skat af deres udlandske ejendom. Sindsygt system syns jeg - en ejendom i udlandet, kommer sq på ingen måde Danmark ved!

Besvaret

Hvordan forholder det sig med en bostadsrätt, hvordan ved man hvor meget man har betalt i ejendomsværdiskat til svenskerne? Jeg antager en del af ens månedlige afgift går til bl.a. dette.

Besvaret

"I vores system står du registreret som fuld skattepligtig, med mindre det er en fejl, skal du betale ejendomsværdiskat. Dette må SkatØresund tage sig af, jeg kan ikke rette det i systemet." Når man flytter fra Danmark til Sverige, er det en sag for det lokale skattecenters udlandsbeskatning at vurdere hvordan man skal beskattes i fremtiden. Opgiver man sin hidtidige danske bopæl, men fortsætter med at arbejde i Danmark, ophører den fulde danske skattepligt, og begrænset skattepligt indtræder. Man skal så af skattecentrets udlandsbeskatning overføres til SkatØresund, hvis man opfylder betingelserne for det. Så hvis der sidder en person i Skattecenter Ballerup og siger, at du er fuldt skattepligtig til Danmark, er det altså Skattecenter Ballerups udlandsbeskatning, der skal tage stilling til om du er korrekt registreret. Er du ikke fuldt skattepligtig, skal dette rettes i systemet.

• 1 month later...
Besvaret

Jeg tillader mig lige at bruge tråden her, da den allerede har en passende overskrift.... Men den regel med, at man for et nybygget hus i Sverige ikke betaler Fastighetsskatt de første 5 år, og efterfølgende 5 år kun 50% - gælder den stadig?? For vi har begge fået en bon, omend lille, for Fastighetsskatt for 2008, og huset er spritnyt :confused:

Besvaret
Men den regel med, at man for et nybygget hus i Sverige ikke betaler Fastighetsskatt de første 5 år, og efterfølgende 5 år kun 50% - gælder den stadig?? For vi har begge fået en bon, omend lille, for Fastighetsskatt for 2008, og huset er spritnyt :confused:
Skattefrit i de fem første år og derefter halv skat i fem år mere gælder stadig, men hvilket år gælder din skattebon for? Er det "2008 års skatt", altså skatten for året 2007, for så var det de gamle regler, der gjaldt. Noget andet er, at man betaler skat af ejendommen inden huset er færdigt, så hvis det er taget i brug i 2008 skal der betales skat for det år.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...