gika1234 Skrevet November 29, 2008 Rapporter Skrevet November 29, 2008 Jeg er gennem min arbejdsgiver blevet tilbudt, at de betaler for min brobizz. De trækker herefter det anvendte beløb fra min bruttoløn og jeg skal ikke betale skat af det beløb. Er der nogle af jer, som bruger denne ordning og dermed har erfaring i, om det kan betale sig ? Der er jo flere forhold, som spille ind f.eks. ændring i feriegodtgørelse og pension samt det mistede brofradag. Hilsen Gitte
Thomas Besvaret November 29, 2008 Rapporter Besvaret November 29, 2008 Jeg er gennem min arbejdsgiver blevet tilbudt, at de betaler for min brobizz. De trækker herefter det anvendte beløb fra min bruttoløn og jeg skal ikke betale skat af det beløb. Er der nogle af jer, som bruger denne ordning og dermed har erfaring i, om det kan betale sig ? Der er jo flere forhold, som spille ind f.eks. ændring i feriegodtgørelse og pension samt det mistede brofradag. Hilsen Gitte Der står flere dages læsning om det herinde, og hvis arbejdsgiveren betaler bizzen kan det vel være ligemeget med brofradraget???
gika1234 Besvaret November 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 29, 2008 Hej Thomas Jeg har læst lidt forskelligt herinde - men savner stadig et eksempel på en konkret beregning. Arbejdsgiver betaler brobizzen - men trækker derefter mig i løn for det beløb, som de har betalt. Det er altså stadig mig som betaler den. Min gevinst vil være mindre i skat, da de trækker beløbet fra min bruttoløn. Omvendt vil jeg miste brofradrag og få nedsat bidrag til pension og feriegodtgørelse.
mrode Besvaret November 29, 2008 Rapporter Besvaret November 29, 2008 Hej Thomas Jeg har læst lidt forskelligt herinde - men savner stadig et eksempel på en konkret beregning. Arbejdsgiver betaler brobizzen - men trækker derefter mig i løn for det beløb, som de har betalt. Det er altså stadig mig som betaler den. Min gevinst vil være mindre i skat, da de trækker beløbet fra min bruttoløn. Omvendt vil jeg miste brofradrag og få nedsat bidrag til pension og feriegodtgørelse. Jeg ved Trine (Moerke) og jeg har lavet beregninger herinde flere steder, jeg har dog ikke lige tid til at finde det nu. Rundt regnet sparer man ca. 1000 (gammel pris), hvis man betaler topskat af hele beløbet som brobizzen koster, selvom man mister brofradraget. Det burde være mere man sparede nu, hvor prisen er steget og fradraget ikke er fulgt med.
Basse Besvaret November 29, 2008 Rapporter Besvaret November 29, 2008 Jeps, uanset hvem du er, og om du betaler topskat eller ej - vil det altid kunne svarer sig at få det arbejdsgiver betalt, altså brobizzen. Du mister ikke km-fradraget - kun de lusede 50kr pr tur. Så vidt jeg kan huske på mine egne beregninger, sparede jeg 600-700kr, da jeg betalte mellemskat og omkring de 1000-1100 kr. nu jeg er i topskatten. Jeg har ikke taget feriepenge og pension med, da løsningen er her og nu - og ikke noget der skal fortsætte de næste 35 år f.eks - men ja, du vil få en mindre ind og udbetaling, men hurtig hovedregning siger du sparer mere - og så kan du hvis du er krakilsk jo bare indbetale selv. Og så har du stadig sparet penge.
Guest Trine Besvaret November 29, 2008 Rapporter Besvaret November 29, 2008 Bruttolønstrækket bør ikke slå igennem på feriepenge og pensionsberegningen. De bør beregnes udfra din løn brutto dvs incl værdien af brobizzen. Jeg har skrevet en roman incl links til diverse webside et sted herinde..... søg og du skal finde.... Du bør egentlig kun overveje hvor mange private ture du foretager, da disse ikke kan foretages på brobizzen, ej heller de resterende billige ture, samt forudsigeligheden af dit forbrug. SKAT kræver du skal binde dig 12 mdr frem for at det kan trækkes i bruttolønnen, og aftalen er uopsigelig i den periode med mindre du skifter job. Du skal trækkes samme beløb i løn hver måned 12 mdr frem, om du så kører over broen eller ej. Ovenstående er selvfølgelig i henhold til de givne regler, jeg er klar over mange arbejdsgivere har en mere loose fortolkning af loven:) Det blander jeg mig ikke i, jeg refererer blot som SKAT har defineret reglerne.
Toft Besvaret November 30, 2008 Rapporter Besvaret November 30, 2008 Jeps' date=' uanset hvem du er, og om du betaler topskat eller ej - [b']vil det altid kunne svarer sig at få det arbejdsgiver betalt, altså brobizzen. Det er da vist en påstand med modifikationer! Jeg er så eksemplet på at det IKKE kan betale sig med arbejdsgiverbetalt brobizz, og ja jeg betaler også rigeligt i topskat. Min arbejdsplads har selv tilbudt mig (og de øvrige ansatte) en betalt brobizz, og jeg skulle ikke bruge lang lang tid på at regne ud at det ikke kunne betale sig. 1) Jeg bliver trukket det samme faste beløb hver måned, i 12 måneder, uanset hvor meget jeg arbejder eller afspadserer. Kører jeg mere over broen end det månedlige beløb jeg bliver trukket, så bliver jeg bonnet i røven. Kører jeg mindre end jeg betaler for, ja så er pengene tabt Ja det kan være fint nok for nogle, men jeg gider ikke betale hvis jeg afspadserer eller lign. 2) Aftalen gælder kun til og fra arbejde, så jeg skal selv betale for at køre til DK i min fritid. Dvs at jeg skal have en privat aftale alligevel med Øresundsbroen, ved siden af min arbejdsgiverbetalte aftale, se også punkt 3). Eller når familie/venner i DK skal på besøg her, så kan de ikke låne min brobizz. 3) Der følger kun én brobizz (den hvide dims) med til den arbejdsgiverbetalte aftale, så skal min kæreste til DK mens jeg er på arbejde/andet, ja så skal vi igen betale dyrt for at køre til DK. Som det er nu, så har jeg en normal pendleraftale hvor der er knyttet to brobizz'er til, så kan vi have en hver, og hun kører frem og tilbage til 27 DKK pr tur. Ligeledes med familie/venner hvis de skal på besøg, så smider jeg den anden brobizz af i DK inden de kommer herover. Desuden har jeg endnu ikke prøvet at køre over 50 ture på en måned, selv med hjælp fra kæreste/familie/venner. Alt i alt, når det hele lægges sammen, på månedsbasis eller årsbasis, så kan det IKKE betale sig med arbejdsgiverbetalt brobizz for mit (vores) vedkommende. Men ja, for mange andre kan det være en rigtig god økonomisk fidus, hvis man passer ind i den UFLEXIBLE skabelon som aftalen er lavet over, men som sagt det gør jeg (vi) ikke!
thn Besvaret November 30, 2008 Rapporter Besvaret November 30, 2008 Du bør egentlig kun overveje hvor mange private ture du foretager, da disse ikke kan foretages på brobizzen, I KPMG´s rådgivning på område siger de nu at man godt kan foretage private ture på biz, blot disse bliver trukket efter skat.
gika1234 Besvaret December 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 1, 2008 Løntræk for faktisk antale anvendte ture Hej alle Tusind tak for svarene - jeg er nu i nærheden af at have forstået det - tror jeg :) Den aftale som min arbejdsgiver tilbyder betyder - at jeg vil blive trukket for de reelt anvendte ture. Ved ferie m.m. bliver jeg altså ikke trukket - men bliver trukket i løn i forhold til de ture, som fremgår på fakturaen fra Broen. Min arbejdsgiver henviser til følgende sætning fra SKAT: "Den nye lønaftale medfører en reduktion af den kontante løn med et beløb, der svarer til arbejdsgiverens faktiske udgift til et BroBizz Pendler-abonnement." De oplyser samtidig, at hvis de trækker et fast antal ture hver måned - vil de jo tjene på aftalen. Så der er måske lidt forvirring her - jeg håber dog at min arbejdsgiver har ret - er jo klart en bedre aftale. Anyway - min beregning vil se således ud ved en skatteprocent på 40% og 40 ture om måneden: 16 ture X 135 kr. + 24 ture x 27 = 2.808 kr. Besparelse 40 % af 2.808 = 1.123 Minussiden: Mister 15% pension af 2.808 = 421 kr. Mister 1,5% feriegodtgørelse af 2.808 = 42 kr. Mister 33% af 40 X 50 kr. i brofradrag = 660 kr. Ialt: 1.123 Øh, og så er det måske, at jeg ikke kan få øje på fordelen i aftalen ? Ellers også har jeg alligevel ikke forstået noget som helst ...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu