Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er bosiddende her i Malmö og arbejdet i DK. Har overvejet at købe en bolig i DK (der er efterhånden mange tvangssalg), og så leje en del af lejlighedenden ud (så jeg har overnatningsmulighed i DK). Hvilke problemer kan der være forbundet med dette? (tænker mest på skattemæssigt). Vh, Lars.

Besvaret

Umiddelbart forestiller jeg mig at du skal betale skat i begge lande, og så længe du har indtægt i Sverige skal du vel også betale skat af evt. aktie eller boligsalg som du foretager i DK? Hvis du gerne vil beholde din svenske indregistret bil, men bor i DK, så kan det også blive et problem. :new: :)

Besvaret

Hej Lars Det springende punkt er, om Skat vil betragte dig som fuldt skattepligtig til Danmark på grund af, at du har en bolig til rådighed der. Hvis de gør det, skal du betale skat til Danmark af eksempelvis svenske ejendomme og aktier, men en eventuel svensk lønindtægt beskattes fortsat svensk. For de fleste vil skaden være begrænset. Under alle omstændigheder skal der betales ejendomsskat og skat af lejeindtægt til Danmark. Hvis du fortsat bor (rigtigt) i Sverige, er der ingen problemer med at køre i en svensk indregistreret bil - men det emne er vist efterhånden udtømt andetsteds. Jeg ved ikke, hvordan du forestiller dig, at du både vil udleje lejligheden og benytte den selv - men hvis du vil udleje den, så skal du for at undgå at blive fuldt skattepligtig udforme lejekontrakten, så den er uopsigelig (fra din side) i tre år. Så vil Skat ikke vurdere, at du har en bolig til rådighed.

Besvaret

Arbejder i DK Hejsan, jeg har vist ikke gjort det tydeligt nok, at jeg arbejder i DK. For I skriver begge om dobbeltbeskatning - og jeg har ingen indtægt i SE - bor til leje i SE. Vh, Lars.

Besvaret
Hejsan, jeg har vist ikke gjort det tydeligt nok, at jeg arbejder i DK. For I skriver begge om dobbeltbeskatning - og jeg har ingen indtægt i SE - bor til leje i SE. Vh, Lars.
Den må jeg vist tage på min kappe. Jeg troede du ville leje din svenske bolig ud (hvorved du ville få en svensk indtægt :)). Men jeg tror alligevel du skal passe på at Skattefar ikke mistænker dig for at have flyttet dit "livsinteresse centrum" til DK, mens du kører i en SE bil. Se evt. tidligere tråde om det.
  • 1 month later...
Besvaret

Jeg har egentlig tænkt på lidt af det samme... Har pt. en lejelejlighed som jeg deler med en ven på Østerbro , mens jeg har svensk kæreste i Malmø, som jeg flytter over til i løbet af foråret. Jeg vil nemlig gerne beholde min del af lejelejlighed i DK, dels som sikkerhed hvis forholdet ikke skulle gå som forventet men dels også for at have en overnatningsmulighed i DK, da jeg fortsat arbejder her samt mine danske venner. Der er således blot tale om at have en seng til rådighed på Østerbro, da lejen her ikke er ret dyr. Er der en regel for hvor hvor meget man må "opholde" sig i DK uden at de kommer efter din svenskindregistret bil? Jeg vil formentlig kun bruge lejligheden op til 4-5 dage om måneden, men den er jo stadig rar blot at have. Og hvilke andre ting skal jeg være opmærksom på? - Jeg ejer ikke noget fast ejendom, da det er min kæreste der ejer lejligheden i Sverige, så jeg vil blot give hende et tilskud til lejen hver måned men flytte min bopælsadresse til hende samt købe en svensk indreg. bil at pendle i.

Besvaret
Jeg har egentlig tænkt på lidt af det samme... Har pt. en lejelejlighed som jeg deler med en ven på Østerbro , mens jeg har svensk kæreste i Malmø, som jeg flytter over til i løbet af foråret. Jeg vil nemlig gerne beholde min del af lejelejlighed i DK, dels som sikkerhed hvis forholdet ikke skulle gå som forventet men dels også for at have en overnatningsmulighed i DK, da jeg fortsat arbejder her samt mine danske venner. Der er således blot tale om at have en seng til rådighed på Østerbro, da lejen her ikke er ret dyr. Er der en regel for hvor hvor meget man må "opholde" sig i DK uden at de kommer efter din svenskindregistret bil? Jeg vil formentlig kun bruge lejligheden op til 4-5 dage om måneden, men den er jo stadig rar blot at have. Og hvilke andre ting skal jeg være opmærksom på? - Jeg ejer ikke noget fast ejendom, da det er min kæreste der ejer lejligheden i Sverige, så jeg vil blot give hende et tilskud til lejen hver måned men flytte min bopælsadresse til hende samt købe en svensk indreg. bil at pendle i.
Tvivler meget på der skulle være problemer i dette - tror mange overnatter samme antal gange i DK. Enten hos famillie eller venner....eller måske hvis de møder en sød kvinde/mand i byen :D Der er ikke nogle decideret regler, for hvor meget du må opholde dig - og det er diskuteret til hudløshed i andre tråde. Søg på centrum for livs interesser f.eks :-)
Besvaret
Skattereglen for overnatning uden af skulle betale er afgift/skat er 179 dage. Hvis du overnatter 180 dage i dk, så klapper fælden. En sjov lille dag om dette: http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=1007877
Så tager vi den lige en gang til. Artiklen handler om (uden at jeg dog har læst den), at Helle Thornings mand ikke bliver skattepligtig til Danmark, da han ikke opholder sig der i disse 180 dage, eller hvor meget det er. Den handler ikke om registreringsafgift, men om skattedomicil og er uden relevans i forhold til problemstillingen biler på svenske plader i Danmark. Reglen er i al sin enkelhed: For at køre i en svensk indregistreret bil i Danmark skal man bo rigtigt i Sverige. Hvis man eksempelvis i et vist omfang har rådighed over et værelse i Danmark, men bor i Malmö hos en svensk kæreste, så er det åbenlyst, at det er hos den pågældende, man har sit centrum for livsinteresser altså bor rigtigt. Hvis forholdet nu går overstyr, og man flytter ud, så må man ikke længere køre i Danmark i en svensk indregistreret bil, uanset hvad man kan tælle til af dage, man har opholdt sig her eller hisset. Problematikken er dybest set kun interessant for folk, der pønser på at snyde, for det giver sig selv, hvor man bor rigtigt.
Besvaret
Så tager vi den lige en gang til. Artiklen handler om (uden at jeg dog har læst den), at Helle Thornings mand ikke bliver skattepligtig til Danmark, da han ikke opholder sig der i disse 180 dage, eller hvor meget det er. Den handler ikke om registreringsafgift, men om skattedomicil og er uden relevans i forhold til problemstillingen biler på svenske plader i Danmark. Reglen er i al sin enkelhed: For at køre i en svensk indregistreret bil i Danmark skal man bo rigtigt i Sverige. Hvis man eksempelvis i et vist omfang har rådighed over et værelse i Danmark, men bor i Malmö hos en svensk kæreste, så er det åbenlyst, at det er hos den pågældende, man har sit centrum for livsinteresser altså bor rigtigt. Hvis forholdet nu går overstyr, og man flytter ud, så må man ikke længere køre i Danmark i en svensk indregistreret bil, uanset hvad man kan tælle til af dage, man har opholdt sig her eller hisset. Problematikken er dybest set kun interessant for folk, der pønser på at snyde, for det giver sig selv, hvor man bor rigtigt.
Ja, jeg fatter heller ikke hvorfor folk bliver ved med at henvise til 180 dages reglen, den er absolut uden relevans for om der skal betales dansk reg. afgift eller ej, for os der bor i sverige og arbejder i Danmark. 180 dages reglen er som Nils siger, et spørgsmål om hvilket land din skattepligt på indtægter mv. ligger i.
Besvaret

Det behøver du ikke undskylde. Folk bliver misforstået, det sker. Grunden til jeg nævner 180 dages reglen skyldes, HVIS I ANDRE LÆSE DET, SOM DER SKRIVES, så omhandler det, at hvis du opholder dig mere end 180 dage i DK, og du bor i sverige har svensk bil, og arbejder i Danmark. SÅ KLAPPER FÆLDEN FOR DIN BIL. Afgift ved kasse et inkl. bøde. Hvis du bor i Sverige (eller andre lande), og arbejder i pågældene land, og opholder dig dig mere end 180 dage, så klapper fælden også rent skattemæssigt. SÅ GÆLDER BEGGE DELE. Jeg kan også skrive med stort :th2:

Besvaret
Det behøver du ikke undskylde. Folk bliver misforstået, det sker. Grunden til jeg nævner 180 dages reglen skyldes, HVIS I ANDRE LÆSE DET, SOM DER SKRIVES, så omhandler det, at hvis du opholder dig mere end 180 dage i DK, og du bor i sverige har svensk bil, og arbejder i Danmark. SÅ KLAPPER FÆLDEN FOR DIN BIL. Afgift ved kasse et inkl. bøde. Hvis du bor i Sverige (eller andre lande), og arbejder i pågældene land, og opholder dig dig mere end 180 dage, så klapper fælden også rent skattemæssigt. SÅ GÆLDER BEGGE DELE. Jeg kan også skrive med stort :th2:
Uanset hvor stort du skriver det, er det stadig fuldstændig forkert - 180 dage er og vil kun være et spørgsmål om skattedomicil. Der er ingen faste dage, på hvor længe du må opholde dig i dk f.eks, hvis du bor i DK og stadig køre på se reg plader :-) Det er alt om centrum for livsinteresser, hvor din bopæl er - men du har dog ret i at princippet også hopper op i 180 dages reglen -til at bestemme om en person nu også er udvandret af et given land, eller stadig har bopæl. Tror du mikser de 2 ting sammen. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=119281&vId=201231&i=2#i119281
Besvaret

Der er helt korrekt, at der ikke en skatteregler som gælder biler, lige som mange andre regler som f.eks medarbejderbredbånd, som går under beskatningen om fri telefon :rolleye: Men derfor må du stadivæk ikke, opholde/overnatte mere end 179 dage i danmark hvis du vil "slippe" for dansk skat hvis du arbejde i udlandet, eller slippe for dansk afgift af en udenlandsk bil uanset hvor du arbejder. Jeg har en ganske god ven, som i 2007 fik en efterskat for indkomst året 2006 på over 400.000 samt en afgift på en bil, grunden hans revisior havde regnet dagene forkert (ja de betalte)

Besvaret

Det er klart, at hvis man har opholdt sig mere end 180 dage i Danmark og kører svensk, så har man et alvorligt forklaringsproblem, men det er ikke ensbetydende med, at spørgsmålet om, hvor bilen skal være indregistreret, omfattes af en 180-dages regel, for det ville jo betyde, at man havde ret til 179 dages ophold på svenske plader, og det er ikke tilfældet. Folk, der bor i skattely og rent faktisk er omfattet af en 180-dagesregel kan i princippet bo i Danmark de første seks måneder af året minus en sjat, og så ellers flytte til udlandet igen. Man kan derimod ikke køre rundt i en svensk indregistreret bil i København og så fortælle Skat og politiet, at man skam flytter over til Malmö - og bor rigtigt - til sommer. Det vil sige, det kan man selvfølgelig godt, men man slipper ikke for at betale bøde og registreringsafgift, heller ikke selv om man henviser til Øresundsdebatten.

• 6 months later...
Besvaret

Ud fra dette indlæg har jeg forstået at man kun må opholde sig i Danmark 180 dage hvert år? Hvad gør man så når man arbejder i Danmark og vil kører over til Danmark hver dag, for netop at arbejde? Er der nogle specielle regler for det? Og hvordan kan SKAT holde øje med hvornår man ankom til Danmark og hvornår man forlader Danmark igen?

Besvaret
Ud fra dette indlæg har jeg forstået at man kun må opholde sig i Danmark 180 dage hvert år? Hvad gør man så når man arbejder i Danmark og vil kører over til Danmark hver dag, for netop at arbejde? Er der nogle specielle regler for det? Og hvordan kan SKAT holde øje med hvornår man ankom til Danmark og hvornår man forlader Danmark igen?
Søg på "centrum for livsinteresser". Så får du en masse læsestof :rolleyes:
Besvaret
Søg på "centrum for livsinteresser". Så får du en masse læsestof :rolleyes:
Okay Gio. Jeg har læst lidt i nogle tråde og der er mange som siger at der faktisk ikke er nogle regler om hvor meget man må opholde sig i DK. Man skal bare have "centrum for livsinteresser" i Sverige. Og så må man gerne tage på ferie i Danmark i nogle uger feks. Bare for lige at nævne et eksempel. Men hvad er det så for noget med en 180 dags regl?
Besvaret
Men hvad er det så for noget med en 180 dags regl?
Kort fortalt, så kan Skat gå ind og stille spørgsmål ved dit centrum for livsinteresse, hvis du opholder dig uafbrudt mere end 180 dage i Danmark - sådan groft ridset op. Hvis du er registreret som boende i Sverige, og har en normal gang frem og tilbage imellem DK og S, så har du intet at frygte. Skulle Skat stille spørgsmål, så kan du jo dokumentere dit overvejende tilhørsforhold til Sverige v.h.a. kvitteringer for brooverfart eller tilsvarende. Med andre ord: Hvis du bor i Sverige, og tager på arbejde i DK hver dag, så har du intet at frygte. Heller ikke hvis du tager tre ugers ferie i DK e.l. "Reglen" er der bl.a. for at kunne slå ned på skattefuskere med proforma-adresse i Sverige, som ikke kan modstå de fordele der er hinsidan - men fortsat har deres centrum for livsinteresse i Danmark.
Besvaret
Kort fortalt, så kan Skat gå ind og stille spørgsmål ved dit centrum for livsinteresse, hvis du opholder dig uafbrudt mere end 180 dage i Danmark - sådan groft ridset op. Hvis du er registreret som boende i Sverige, og har en normal gang frem og tilbage imellem DK og S, så har du intet at frygte. Skulle Skat stille spørgsmål, så kan du jo dokumentere dit overvejende tilhørsforhold til Sverige v.h.a. kvitteringer for brooverfart eller tilsvarende. Med andre ord: Hvis du bor i Sverige, og tager på arbejde i DK hver dag, så har du intet at frygte. Heller ikke hvis du tager tre ugers ferie i DK e.l. "Reglen" er der bl.a. for at kunne slå ned på skattefuskere med proforma-adresse i Sverige, som ikke kan modstå de fordele der er hinsidan - men fortsat har deres centrum for livsinteresse i Danmark.
Okay, så har jeg forstået alt rigtigt :) Og denne 180 regel gælder når man kommer fra alle udlande? For jeg har en onkel som bor i Kasakhstan, og når han har været i Danmark for at fejre noget med familien, så skal han altid hurtigt hjem igen for ellers kommer skattefar efter ham. Men det kan jeg bare ikke forstår, når han jo kan opholde sig i DK i 180 dage?
Besvaret
Okay, så har jeg forstået alt rigtigt :) Hvis man nu skal hjem til Danmark for at besøge familie og det, så er det muligt at blive i over en måned? Eller begynder 180 reglen, at træde i kraft når det glæder om så langtid?..
Hvis dit forhold til Sverige ér som beskrevet tidligere, så har du intet at frygte. Hvis du forsøger at omgå skattelovgivning på tværs af Sundet, så har du alt at frygte.
Besvaret
Hvis dit forhold til Sverige ér som beskrevet tidligere, så har du intet at frygte. Hvis du forsøger at omgå skattelovgivning på tværs af Sundet, så har du alt at frygte.
Nu kunne jeg aldrig finde på at flytte til Sverige, for at snyde den danske stat. Jeg vil blot være sikker på at, jeg har mulighed for at besøge min familie, på et senere tidspunkt, hvis jeg nu skulle flytte til Sverige! :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...