michael k Besvaret December 27, 2008 Rapporter Besvaret December 27, 2008 en halv liter er ikke noget problem.....der kan være 4-5 liter på systemet tvärtimod skal der nok mere i ... du havde häldt 6 liter vand på? var det så fyldt? hvis ja så ud med noget vand og i med mere glykol som mc manden skriver så er 1/5 sikret til ca -20 grader men der står blandingsforhold vs temp på selve glykolflasken...
Lollikken Besvaret December 27, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 27, 2008 Du skal være opmærksom på flere forhold: 1) man blander ikke 2 forskellige typer kølervædske 2) er den nuværende væske rød eller hur? 3) er din bil af nyere årgang eller en gl. bil? (nogle bilmodeller kræver speciel kølervæske, der ikke købes på en tankstation) Min situation er så "heldig" at bilen har tilnærmelsesvist været tømt for kølervæske (først så røg det meste væske da en gummislange sprang/flækkede som damp, og dernæst skyllede vi 3-6 liter vand igennem før vi opdagede lækagen :(). Eftersom jeg skal skifte termostaten og derved skal tømme systemet for kølervæske alligevel, så skal mængden af "antifrost" bare klare 5-6 graders frost. Men tak for rådet. Bilen er en Saab 9000 fra 93.
MC Manden Besvaret December 27, 2008 Rapporter Besvaret December 27, 2008 Min situation er så "heldig" at bilen har tilnærmelsesvist været tømt for kølervæske (først så røg det meste væske da en gummislange sprang/flækkede som damp, og dernæst skyllede vi 3-6 liter vand igennem før vi opdagede lækagen :(). Eftersom jeg skal skifte termostaten og derved skal tømme systemet for kølervæske alligevel, så skal mængden af "antifrost" bare klare 5-6 graders frost. Men tak for rådet. Bilen er en Saab 9000 fra 93. Du har ingen problemer... du kan sikkert lade det være resten af vinteren uden problemer.... Du kan sove helt roligt...
Lollikken Besvaret December 27, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 27, 2008 Du har ingen problemer... du kan sikkert lade det være resten af vinteren uden problemer.... Du kan sove helt roligt... Jeg er ikke (længere) bekymret over vandet fryser, men mere at jeg skal ud og finde de rigtige reservedele :D Søvn skal jeg dog nok få :) Tak for input :th2:
Basse Besvaret December 27, 2008 Rapporter Besvaret December 27, 2008 Jeg er ikke (længere) bekymret over vandet fryser, men mere at jeg skal ud og finde de rigtige reservedele :D Søvn skal jeg dog nok få :) Tak for input :th2: ja gamle billige biler, kan hurtig bleve dyre i længden :D ikke fordi en ombytter køler koster mange knaster :-)
Lollikken Besvaret December 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 28, 2008 ja gamle billige biler' date=' kan hurtig bleve dyre i længden :D ikke fordi en ombytter køler koster mange knaster :-)[/quote'] Det er sandt, men i det mindste har jeg råd til den bil :) Indtil videre er det ikke noget som ikke kan laves med billige reservedele og lidt fritid. Bilen er mindst lige så meget hobby som det er et "luksus" transport middel. Havde det været en pendlerbil havde det nok været en hel anden historie, men så havde jeg jo os' haft en indtægt til at købe noget ordenligt :D Min gamle Mazda 323 fra '85 (der er et billede af dem herinde et sted) er lige blevet skrottet, og den har kostet mig (i indkøb, rep. og 3 syn) over 6 år samlet 15.000 DKK, og så fik jeg dælme 1750 DKK tilbage i skrot præmie. Hvis det ik' er billigt så ved jeg ik' hva' er :) Jeg kender folk der brænder mere af på et par serviceeftersyn (på nye biler) =)
Sune Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 Jeg kender folk der brænder mere af på et par serviceeftersyn (på nye biler) =)Et par? Så kender du ingen der kører Audi, for her er 15.000 snarere prisen for ½ serviceeftersyn ;-)
Rene Larsen Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 På min A6'er skal jeg benytte en type G12 (eller noget i den stil) en gul væske - hvis jeg skulle have behov for at efterfylde.
MC Manden Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 På min A6'er skal jeg benytte en type G12 (eller noget i den stil) en gul væske - hvis jeg skulle have behov for at efterfylde. Det forstår jeg så ikke. Det er vist endnu et markedsførings-flip. Kølervædske er i et lukket system, så det er flinterende ligegyldigt hvad du hælder i. Alle slangerne i din bil er lavet af enten gummi eller silikone (højst sandsynlig gummi) og de tager ikke skade, ligegyldigt hvad du hælder i. I manualen til min racer står der også der skal noget bestemt i køleren, men jeg kører på rent vand (destileret, naturligvis) da der ikke må være glykol i racermaskiner..... Du kan hælde hvad som helst i køleren
Gio Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 På min A6'er skal jeg benytte en type G12 (eller noget i den stil) en gul væske - hvis jeg skulle have behov for at efterfylde.G12/G12+ er da rød!? De specielle væsker indeholder diverse additiver, og må derfor ikke blandes med hvad som helst. Du kan ende op med en grødlig væske, hvis du får blandet "blå med rød" e.l. Og så er det slut med kølingen meget hurtigt. Så er det kun en gennemskylning af kølesystemet der hjælper - og det koster tid og penge.
Rene Larsen Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 G12/G12+ er da rød!? My bad :th2: Jeg mente bare at den var gul i min - men nu har jo kigget efter på et billede jeg have taget i.f.m. med salget af A6'eren - og den ér rød/lilla agtig.
Guest Mogens Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 Rolig nu :) Du kan hælde hvad som helst i køleren Men hold dig et brand/type bob bob...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu