Rasmus Hansen Skrevet February 11, 2009 Rapporter Skrevet February 11, 2009 Hej. Jeg har fundet mig en bil i Sverige som jeg må eje. Men det har vist sig at være mega besværligt derfor dette indlæg. Jeg fandt bilen på garaget.org. og kontaktede ejeren. Vi forhandlede lidt om prisen og da vi var enige kontaktede sælger det svenske vejvæsen og politi for at få at vide, hvordan man skulle forholde sig ved export af bil fra Sverige. Det viste sig at være en umulig opgave. De svenske myndigheder kan åbenbart ikke afmelde bilen i deres system før bilen er registreret i Danmark..??? Det vil sige at sælger ikke "tør" sælge bilen til mig af frygt for, at jeg ikke indregistrere bilen i Danmark og han så hænger på en bil der ikke er i landet mere.. Er der nogen der kender til dette problem og hvordan man evt kan løse det. Mvh. Rasmus Hansen
credde Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Jeg solgte min forrige bil til en dansker (i Danmark ;)) og det gik smertefrit. Sælger behøver ikke afmelde bilen fuldstændigt, men han kan jo afställe bilen og meddele forsikringen, at bilen er solgt og ved at blive eksporteret, på den måde hænger sælger ikke på bilen andet end den står i Trafikstyrelsens (tidligere Vägverket) register. Det var sådan jeg gjorde. Sidenhen blev de svenske nummerplader sendt til Vägverket sammen med en kopi af den danske indregistrerings attest. Det var noget køber gjorde. Min tidligere bil er nu helt borte i Vägverkets registre.
Rasmus Hansen Besvaret February 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2009 citat "Sidenhen blev de svenske nummerplader sendt til Vägverket sammen med en kopi af den danske indregistrerings attest. Det var noget køber gjorde." Dette er netop problemet. Sælger tør ikke stole på at jeg indregistrere bilen i danmark og sender et toldbevis til Vägverket..?? Kan man ikke betale sig fra dette...Finder der ikke et firma man kan bruge som mellemled. Mvh. Rasmus
LotteB Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Prøv at ta´ et kig på Transportstyrelsens hjemmeside:) http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/
credde Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Prøv at ta´ et kig på Transportstyrelsens hjemmeside:) http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/ Jeg kørte efter Variant 2: Avregistrering genom export men det var nok en hjælp, at køber arbejdede hos en bilforhandler som til dagligt havde med import af biler at gøre. Bilen var dog til privat brug.
Rasmus Hansen Besvaret February 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2009 kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället. Her er problemet...
rasmusrene Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Er det så ikke noget med at deponere f.eks. 10000kr hos sælger som du får igen når du kommer med reg.bevis og plader.
Rasmus Hansen Besvaret February 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2009 Tjo.. Det var en mulighed, men stoler jeg så på ham..!!! Finder der ikke et firma i Sverige man kan bruge..?
dabp Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Jeg forstår ikke helt problemet.... Hvis han avställer bilen og melder til forsikring at den er solgt til export, så kan han jo ikke få flere udgifter?! Eller er der noget jeg har misforstået?
sup3rior Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Jeg forstår ikke helt problemet.... Hvis han avställer bilen og melder til forsikring at den er solgt til export' date=' så kan han jo ikke få flere udgifter?! Eller er der noget jeg har misforstået?[/quote'] Bilen vil stadig stå registreret i hans navn indtil køber indsender told-dokumenter... Men problemet kan vel løses ved at tage sælger i hånden med ud til motor i Tåstrup og aflevere de papirer der skal til for at få gryden indregistreret - så får han en kopi med at de papirer, således han kan dokumentere at bilen nu bliver indregistreret i et andet land...?
dabp Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Bilen vil stadig stå registreret i hans navn indtil køber indsender told-dokumenter... And theeen? :) Jeg har da også en svensk indregget bil som backup, bare til at stå, den er avställt og ja, den har jeg da ingen udgifter til?
sup3rior Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Ja men sælger stoler ikke nok på køber til at han vil risikere at have en bil stående i sit navn mens køber ordner papir-arbejdet... Bilen vil jo fortsat stå i sælgers navn indtil køber har indsendt toldpapirer til Transportstyrelsen og derved dokumenteret at bilen er eksporteret...
dabp Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Jeg forstår godt hvad han skriver, men jeg forstår ikke hvad problemet skulle være... Hvis man har avställt bilen og meldt til forsikring at den er solgt, hvad skulle så være problemet? Hvor ville sælger kunne blive gjort ansvarlig for noget? Hvad skulle det betyde for ham at han står registreret med en avställt bil? Det er dét jeg ikke forstår? :D
sup3rior Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Hvis bilen nu kører sig en tur og laver ballade, så hænger sælger jo på den... Da han jo stadig er den lovformelige ejer af kareten...
dabp Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Også med en salgs kontrakt i hånden?
sup3rior Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Også med en salgs kontrakt i hånden? Yes sir - min morbror fik parkeringsbøder i noget nær trekvart år på den konto. Dem fra private selskaber slap han for da han ikke var fører, men de offentlige kommer efter bilens ejer... Og prøv at forestille dig balladen hvis bilen mejer en fodgænger med, og den er avställt - der må man jo ikke køre i den, så mon forsikringen er helt lun på den idé...
Basse Besvaret February 11, 2009 Rapporter Besvaret February 11, 2009 Alternativ nr. 3 - tag grænseplader(eller den slags prøveplader der kan bruges til midl.kørsel hjem) med over når du henter bilen. Lad sælger beholde de svenskeplader, som han så selv indsender til VV sammen med kopi af salgskontrakt, sammen med del 2 af det svenske reg.bevis. Herefter registreres billen i DK, og sælger sender kopi af reg.bevis til VV. På den måde, har sælger en sikkerhed i, at bilen i hvert fald ikke kører rundt på hans plader. Plus jeg har læst en anden person herinde, bruge denne metode, ved export til DK. VV har storhedsvanvid i deres tro om de kan belaste sælger med købers handlinger. Når bilen er afmeldt i SE, og SE plader er afleveret - herunder skrevet under på bilen er eksporteret til udlandet, kan VV ikke komme efter mere, rent EU lovmæssigt. De må ikke sætte en hindring op mod vares frie bevægelse mellem EU lande. Og sidst jeg tjekkede, så var Sverige i hvert fald i den del af EU aftalen. Personligt forstår jeg ikke hvorfor VV kræver så meget, de kan vel i princippet være ligeglade med hvad der sker med bilen, når den forlader SE. Hvad gør man, hvis ens bil skal eksporteres, og ikke indregistreres i andet land ? - der er ingen fortoldelse, og ingen registreringsbevis.
Peter S Besvaret February 12, 2009 Rapporter Besvaret February 12, 2009 Kan det ikke løses ved at du får et samordningsnr hos skatteverket, så kan sælger og dermed VV registrere dig som køber af bilen i deres system.
Rasmus Hansen Besvaret February 20, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 20, 2009 Nu har jeg kontaktet Prestigeauto og snakket med Christian Sauerberg. Vi har lavet den aftale, at han sørger for at få bilen afhentet hos sælger og jeg så kan hente den hos ham. Jeg vender tilbage, når der er nyt i sagen... Mvh. Rasmus
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu