Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej! Jeg har lige et par spørgsmål i måske kan være behjælpelige med... Jeg er for små 2 uger siden flyttet til Helsingborg fra københavn. I københavn havde jeg en andel som jeg solgte ca 1 uge forinden jeg flyttede til helsingborg, kort tid efter var jeg på skatteverket og få lavet min folkebogføring. Men til spørgsmålene... 1: Jeg mener det ikke, men jeg skal da ikke betale skat af det overskud fra den andel jeg havde i kbh vel? 2: Hvorlang tid tager det før folkeregistret er "opdateret", altså, her en lille uge efter jeg skrev folkebogføringen, står jeg stadig i dk´s folkeregister som boende i kbh...... (nogen der har en fornemmelse af dette?) 3: Er der andre ting jeg bør tjekke - jeg arbejder i dk, pendler hver dag, hvordan og hvorledes med skatten, jeg så det med øresunds skat.... men tabte tråden efter at have læst hele siden - og der mange indlæg efterfølgende... 4: En anden ting jeg kom i tanke om, da dk´s folkeregister ikke er opdateret endnu, så bor jeg officielt i dk...? på trods af det har jeg i min bil en kopi af min folkebogføring liggende/salgspapirer(fra min lejlighed i kbh). Men hvordan tror i evt politiet vil se på dette? - Jeg går bare og venter på folkeregistret bliver opdateret...... Håber i kan være behjælpelige.. På Forhånd tak

Besvaret

Velkommen hinsidan :D For at svare på et par af dine spørgsmål: Nr 1 er det afhængig af den dato som salgskontrakten er underskrevet. Er det før din flyttedato er der ingen fare, hvis det er efter skal du betale vinst-skatt i Sverige... Nr 4 skal du ikke bekymre dig for, folkeregisteret vil blive opdatere med tilbagevirkende kraft. Men hav papirerne med dig i tilfælde af en over-emsig betjent skulle møde dig...

• 2 weeks later...
Besvaret

Ok. Men jeg har lige snakket med en kollega (dansker som også bor i skåne). Dengang han flyttede til sverige, skulle han udfylde en udflytter blanket(tror jeg det hed). For ellers ville der gå kage i fradrag(kontra dansk skat/løn) Det eneste jeg har lavet er en folkebogføring i SE og intet andet, fik afvide af "damen" hos skat/borgerservice på østerbro at jeg ikke skulle lave/udfylde andet... Er det sandt, jeg er ret så forvirret endnu, da det er kommet til min opmærksomhed at min adresse kontra cpr registret i dk ikke er ændret fra min tidligere lejlighed....

Besvaret
Ok. Men jeg har lige snakket med en kollega (dansker som også bor i skåne). Dengang han flyttede til sverige, skulle han udfylde en udflytter blanket(tror jeg det hed). For ellers ville der gå kage i fradrag(kontra dansk skat/løn) Det eneste jeg har lavet er en folkebogføring i SE og intet andet, fik afvide af "damen" hos skat/borgerservice på østerbro at jeg ikke skulle lave/udfylde andet... Er det sandt, jeg er ret så forvirret endnu, da det er kommet til min opmærksomhed at min adresse kontra cpr registret i dk ikke er ændret fra min tidligere lejlighed....
Fundet i et sticky indlæg... Kan så lige tilføje at jeg var på Glostrup kommune idag og fik at vide at man afmelder sig ikke længere, hvis man skal flytte til et andet nordisk land. Man INDmelder sig derimod kun i det land man flytter til. Myndighederne vil så derefter kontakte din forhåndenværende kommune og de vil så derefter afmelde dig. Det fik jeg at vide idag. Og det er åbenbart regler der er trådst i kraft per 01/01 i år. Det bekræftiger hvad hun sagde.... Dog underligt der intet er sket jf. min adresse i folkeregistret. Snart en måned siden jeg flyttede..
Besvaret
Du skal dog stadig henvende dig til det skattecenter som du har været tilknyttet da du boede i DK - og bede dem om at overflytte dig til SkatØresund.
Hvorfor det? Det har jeg da ikke gjort....
Besvaret

Fx. på din forskudsopgørelse vil der stå hvilke Skattekommune du er tilknyttet - og her skal der stå: "Begrænset skattepligtig" På den sidste side af forskudsopgørelsen står der: "Skatteberegningen er foretaget efter reglerne for grænsegængere."

Hvordan ser jeg det?
Besvaret
Fx. på din forskudsopgørelse vil der stå hvilke Skattekommune du er tilknyttet - og her skal der stå: "Begrænset skattepligtig" På den sidste side af forskudsopgørelsen står der: "Skatteberegningen er foretaget efter reglerne for grænsegængere."
Jeg kan se at jeg ikke er registreret som grænsegænger - jeg er stadig tilknyttet Gentofte Kommune... Nu har jeg søgt lidt på grænsegænger og begrænset skattepligtig, men kan ikke rigtig finde nogen forskelle på det og så bare lade det være som tingene er nu...? Er der noget jeg har misforstået?
Besvaret
Jeg kan se at jeg ikke er registreret som grænsegænger - jeg er stadig tilknyttet Gentofte Kommune... Nu har jeg søgt lidt på grænsegænger og begrænset skattepligtig, men kan ikke rigtig finde nogen forskelle på det og så bare lade det være som tingene er nu...? Er der noget jeg har misforstået?
Ingen problemer i at lade det være som det er - det eneste der sker hvis de opdager det er at du bliver overflyttet... Med dertilhørende ulemper...
Besvaret

Godt nok... Forstår heller ikke lige helt hvorfor man aktivt skulle flytte sig selv... Det må de sgu selv holde styr på, især da jeg ikke er blevet oplyst det trods adskillige henvendelser til kommunen i forbindelse med min flytning...

Besvaret
Godt nok... Forstår heller ikke lige helt hvorfor man aktivt skulle flytte sig selv... Det må de sgu selv holde styr på' date=' især da jeg ikke er blevet oplyst det trods adskillige henvendelser til kommunen i forbindelse med min flytning...[/quote'] Det er ikke din kommune som er dit skattecenter.. Det kan nogen gange være til ens fordel hvis men bliver overflyttet - fx hvis man kommer fra en kommune med en høj skat. Som grænsegænger betaler man den gennensnitlige skatte procent af alle de danske kommuner - og den er på 24%
Besvaret
Det er ikke din kommune som er dit skattecenter.. Det kan nogen gange være til ens fordel hvis men bliver overflyttet - fx hvis man kommer fra en kommune med en høj skat. Som grænsegænger betaler man den gennensnitlige skatte procent af alle de danske kommuner - og den er på 24%
Aha... Min er pt 22,4% mener jeg, hos Gentofte...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...