Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg håber der er nogen herinde der kan være lidt mere behjælpelige end skat var idag. Efter jeg har indtastet min årsopgørelse, opdager jeg at jeg pludselig havner i topskat. Og så meget tjener jeg slet ikke. Så jeg ringer til skat og spørger hvorfor... Jeg får afvide at det er fordi at der er indbetalt pension fra min arbejdsgiver, og at jeg bare skal indberette hvad jeg selv har indbetalt. Nu dukker der så nogle spg op. 1) Jeg spørger damen, om jeg ikke skal tage hensyn til dette beløb fra min arbejdsgiver når jeg så laver min forskudsopgørelse for 2009, for jeg vil helst ikke ende med at skylde en masse penge i skat. Og damen svarer at det skal jeg ikke. Det giver da ikke mening, for så havner jeg jo i topskat igen, og min forskudsopgørelse er lavet med bundskat. 2) Jeg kan se i vejledningerne på skats hjemmeside, at man ikke kan trække indbetalt pension fra, når det er en arbejdsgiver pension (jeg betaler selv lidt ind hver måned via min lønseddel) Nogen der kan komme med lidt hjælp?

Besvaret

Bortseelsesret Det er fordi der er bortseelsesret når du indbetaler til din pension via lønnen - det går ud på det samme, der er selvfølgelig fuldt fradrag. Når du angiver din løn på årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen skal du trække dine egne indbetalinger til pension via løn fra og selvfølgelig heller ikke medtage det din arbejdsgiver evt. har indbetalt udover din løn. Mvh Martin

Besvaret

Hej Martin Jeg har fratrukket det jeg selv har indbetalt. Jeg tænker bare til næste år, vil jeg jo havne i samme situation når årsopgørelsen skal udfyldes, fordi der så pludselig bliver lagt 30-40000kr lagt oveni når skatten skal udregnes. Hvis nu jeg kunne være på forkant på en eller anden måde. Skal jeg så ikke lægge noget oveni min indkomst så jeg når at få betalt det skat jeg skal i løbet af året.

Besvaret
Når du angiver din løn på årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen skal du trække dine egne indbetalinger til pension via løn fra og selvfølgelig heller ikke medtage det din arbejdsgiver evt. har indbetalt udover din løn.
Jeg skal forstå det her ret: På selvangivelsen var fortrykte pensions-beløb ikke-eksisterende. Er det rigtigt? Jeg har en medarbejder-pension, hvor jeg selv betaler 5% om måneden, og arbejdsgiveren 10%. Hvordan skal disse tal indarbejdes i årsopgørelsen? Hvis de da skal det, om jeg ellers læser ovenstående korrekt?
Besvaret
Når du angiver din løn på årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen skal du trække dine egne indbetalinger til pension via løn fra og selvfølgelig heller ikke medtage det din arbejdsgiver evt. har indbetalt udover din løn.
Hvordan kan det være at Skat ikke får oplysningen direkte fra ens arbejdsgiver, altså om hvor meget af ens bruttoløn man har valgt at indbetale til pension?
Besvaret
På min årsopgørelse var den rigtige indkomst fortrykt. Det var da jeg sendte årsopgørelsen afsted' date=' at jeg fik et"chok" over at jeg havnede i topskat.[/quote']Hvad er det jeg ikke fatter her!? Er "den rigtige indkomst" med din pension fratrukket?...eller ....(sorry - jeg er ikke en selvangivelses/årsopgørelses-fan - jeg fatter NIKS!)
Besvaret

min rigtige indkomst er kommet på. Herfra er der trukket bundskat og mellemskat, præcis som der skulle. men neden under er der pludselig lagt et højt tal oveni- og bingo det giver topskat. Det ville jeg jo godt have vist, så jeg kunne have delt denne skat ud over hele året, så jeg ikke pludselig skal betale flere tusinde nu.

Besvaret

Ikke forstået... Som jeg er orienteret så kan man ikke trække noget som helst fra på selvangivelsen, hvis man får trukket pension gennem sin løn. Pensionstrækket bliver foretaget før træk af skat, og derfor HAR man fået sit fradrag.

Besvaret

Jeg får mere og mere opfattelsen af at jeg har snydt mig selv i flere år, eftersom jeg ikke har fratrukket min 5%-indbetaling af pension nogle steder. Jeg gik ud fra at denne, sammen med andre "danske tal" var blevet oplyst SKAT ganske automatisk, og derfor medregnet i årsopgørelsens facit.

Besvaret
Ikke forstået... Som jeg er orienteret så kan man ikke trække noget som helst fra på selvangivelsen, hvis man får trukket pension gennem sin løn. Pensionstrækket bliver foretaget før træk af skat, og derfor HAR man fået sit fradrag.
...så begynder det at give mening, tak...:o
Besvaret

Gio, du har jo fået dit fradrag - så du kan ikke trække der fra igen (som jeg også skriver ovenfor)

Jeg får mere og mere opfattelsen af at jeg har snydt mig selv i flere år' date=' eftersom jeg ikke har fratrukket min 5%-indbetaling af pension nogle steder. Jeg gik ud fra at denne, sammen med andre "danske tal" var blevet oplyst SKAT ganske automatisk, og derfor medregnet i årsopgørelsens facit.[/quote']
Besvaret
Gio' date=' du har jo fået dit fradrag - så du kan ikke trække der fra igen [i'](som jeg også skriver ovenfor)
Vi krydsede hinanden...men tak, ellers. Det giver selvfølgelig fin mening nu. Jeg vil igen ønske, at det her årlige skattecirkus kunne gennemskueliggøres, så ikke man sidder med mistro til sig selv, om man nu har fået det hele med. SKAT kommer dælme ikke og siger "HOV! Du har glemt at trække bla bla fra!!". Derimod skal de sgu' nok komme skrigende med bål og brand, hvis man har fået trukket 5 kr for meget fra. Og så skal de have dem tilbage NU...med renter! Hvor jeg dog hader det...*suk*
Besvaret

:-))) vildt, væk i 20 min og så spinner det helt af - fascinerende ;-) Gio jo selvfølgelig er ens løn opgivet efter at et evt. eget bidrag til pension er fratrukket - det kan du helt sikkert også se på dine lønsedler. Det er jo deri bortseelsesretten ligger, firma fratrækker et beløb før skat, sætter det ind på din pension og du ser bort fra det på din årsopgørelse ;-) Maria - jeg er ikke helt sikker, men tror at det der er sket er at du har indbetalt til en kapitalpension. Kapitalpension kan ikke fratrækkes i topskatten og derfor lægges det til på selvangivelsen, så du kommer til at betale topskat af det beløb der er gået til kapitalpension. Det er lidt kompliceret at forklare her, jeg vil anbefale dig at du kontakter dit pensionsselskab i morgen, så kan de helt sikkert kaste lys over situationen. Hvis ovenstående er tilfældet så bør du hurtigst muligt få ændret din pension til en ratepension, så slipper du for det problem fremover da ratepension også giver fradrag i topskatten

Besvaret

Den brutto løn som står på din årsopgørelse er FØR fratræk af pension - dit eget pensionsbidrag. Det er også sådan det er bygget op på din lønseddel. Hvis du kigger på din januar lønseddel - hvor det da kun omhandler én måned - vil du se sammenhænget. "AM-indkomst grundlag" er din akkumuleret årsløn - hvortil der skal lægges din arbejdersgivers pensionsbidrag, for at få din 'rigtige' løn - men igen DIT bidrag er indeholdt i det akkumuleret beløb, og vil blive trukket før der bliver fratrukket skat - derfor kan man ikke fradrage ens egne pensionsbidrag 'igen' på årsopgørelsen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...