Plesner Skrevet March 21, 2009 Rapporter Skrevet March 21, 2009 Er der nogen herinde der har bestilt/modtaget den nye Macbook Pro (Unibody) ? Hvis man skal køre WinXP på den også, skal man så vælge bootcamp eller parrallels ? Hvilket billedbehandlingsprogram kan anbefales til en hobby spejlrefleks fotograf ? :-) \Christian
APGraph Besvaret March 21, 2009 Rapporter Besvaret March 21, 2009 Jeg ville installere både Bootcamp & Parallels alternativt VMvare. du vil sikkert mest bruge den virtuelle del, men det er altid godt at ha muligheden for at køre ren Windows. Til billedebehandling kan jeg kun anbefale Photoshop og specielt den nye CS4 mvh A
MRoderick Besvaret March 21, 2009 Rapporter Besvaret March 21, 2009 Parallels desktop kan tilmed køre den windows installation du har på din BootCamp, så det kan næsten ikke være nemmere. Måske kan den nye VMWare også det, det er værd at undersøge. Man kan få en 30 dages trial af Photoshop, så man kan blive afhængig, og ærgre sig over at det er så åndssvagt dyrt. Pixelmator er også sjovt, og fuld valuta til prisen ... men Photoshop er stadig kongen, omend deres OS X implementation kunne være meget mere elegant, når nu platformen tillader det :)
Plesner Besvaret March 21, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 21, 2009 cool, jeg tror jeg smider begge på. Det er nok også fint med den rene installation af winXP hvis man skal game lidt, f.eks. Empire - Total War :-)
thomas_lund Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 Jeg bruger meget sjældent 3d delen - så kører VMware her uden bootcamp. Til de mest almindelige 2D programmer er det rigeligt vs. at bruge harddiskplads på bootcamp. Billedbehandling - pixelmator. Det kan alt det _jeg_ har behov for, og til en meget rimelig pris. Photoshop er kongen uden tvivl, men det er de fandme også klar over mht prisen. Så det er nok et spg om $$$ vs. hvor hobby du vil have det. Men giv Pixelmator et spin i deres trial
mickiii Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 Jeg har den nye Unibody MacBook Pro, og bruger den dagligt til arbejde. Jeg kører Vista 64bit på Parallels 4.0, hvilket er perfekt til det jeg skal bruge den til. Især hvis man kører det i Coherence Mode, hvor det er seamless integreret med Mac OSX Dog så foretrækker jeg at køre alt hvad jeg kan i Mac OSX, da det bare er så meget federe.
mickiii Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 Glemte lige at sige, at hvis du skal spille på den, så skal du køre med bootcamp. Hverken VMWare eller Parallels kan kører spil på en tilfredsstillende vis.
spinner Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 Er der nogen der ved om det er en fordel/ulempe/ligegyldigt, at køre et 64-bit OS (bruger selv XP! 32-bit) i stedet for et 32-bit i en virtuel maskine under Parallels? Bruger den primært til udvikling i Visual Studio 2008.
mickiii Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 Er der nogen der ved om det er en fordel/ulempe/ligegyldigt, at køre et 64-bit OS (bruger selv XP! 32-bit) i stedet for et 32-bit i en virtuel maskine under Parallels? Bruger den primært til udvikling i Visual Studio 2008. Hvis du skal arbejde med data fra en Oracle database, så kan der være en del hyr med det, men derudover så kender jeg ikke til begrænsninger. Med 64bit er det også rart hvis du skal kører med en SQL database der skal arbejde, idet at den kan udnytte alle de ram du kommer i maskinen. Forhåbentlig kommer 15" Macbook Pro'en til at understøtte 8gb ram snart.
Plesner Besvaret March 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 22, 2009 jeg har bestilt 17" versionen med 2,93 Ghz processoren. Skal primært også bruge den til Visual Studio 2008 og BI delen i SQL Server 2005/2008. Er det muligt selv at smide 4 GB mere i den ?
Plesner Besvaret March 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 22, 2009 Jeg er ikke helt solgt ind på Vista endnu (har haft installeret Vista 32 bit før den første SP). Faldt dog hurtigt tilbage til XP da jeg ganske enkelt spildte alt for meget tid på at få Vista til at køre stabilt. Blev også lidt småtræt af at få den mælkehvide skærm midt i powerpoint præsentationerne :-) Men måske man skulle give 64 bits versionen i parrallels en chance....
mickiii Besvaret March 22, 2009 Rapporter Besvaret March 22, 2009 jeg har bestilt 17" versionen med 2' date='93 Ghz processoren. Skal primært også bruge den til Visual Studio 2008 og BI delen i SQL Server 2005/2008. Er det muligt selv at smide 4 GB mere i den ?[/quote'] Gud hvor sjovt, arbejder du også med BI? Tør man spørge hvorhenne? Jeg er selv BI konsulent nemlig :) 17" versionen med 8gb ram, så har du en ond maskine :) - Jeg håber at de snart understøtter 8gb i 15" versionen også. Som konsulentmaskine syntes jeg at 17" er for stort.
Plesner Besvaret March 23, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 23, 2009 Ja så mangler man bare en 24" Cinema LED skærm :-) Mickii har lige send dig en pm..
mickiii Besvaret March 23, 2009 Rapporter Besvaret March 23, 2009 Ja så mangler man bare en 24" Cinema LED skærm :-) Mickii har lige send dig en pm.. Hehe, den har jeg også - Køb den i Macoteket i Sverige, grundet kursen spare man en smule. Dog, så er den megatung!, og ergonomien er ikke ligefrem super, idet at den ikke kan indstilles i højden. Som dock til den nye Macbook Pro er den dog fantastisk :)
Plesner Besvaret March 23, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 23, 2009 Ja der er da lidt at spare. Den er bare stadig dyr i forhold til at andre 24" meeen det kunne sku godt være. Men er der ikke noget med at man kun kan sætte en maskine til skærmen (Hvad hvis man også har en stationær) De må sku også snart lancere en iMac Touch som man kunne hænge op i køkkenet. Så lige koble lyden til anlæget og så bruge skærmen til at bladre i musiknumre og surfe lidt..
Don A Besvaret September 16, 2009 Rapporter Besvaret September 16, 2009 sætter lige gang i en ældre tråd. Det er på mode Nogen der om der kommer opdatereinger til macbook pro i den næste tid. Om der er planer om opgradering af CPU, HDD osv?? Synse jeg har hørt noget om 4kernet CPU?
spinner Besvaret September 16, 2009 Rapporter Besvaret September 16, 2009 sætter lige gang i en ældre tråd. Det er på mode Nogen der om der kommer opdatereinger til macbook pro i den næste tid. Om der er planer om opgradering af CPU, HDD osv?? Synse jeg har hørt noget om 4kernet CPU? Det er ikke så lang tid siden MBP sidst fik en opdatering, og det plejer vidst at ske et par gange om året. Brug evt. MacRumors' Buyers Guide (http://buyersguide.macrumors.com/) til at danne et billede af hvornår næste opdatering kan forventes.
thomas_lund Besvaret September 16, 2009 Rapporter Besvaret September 16, 2009 Rygterne vil vide "forår" til en større hardware opdatering som skulle få nuværende batteri og performance til at blegne grundet nyt chipset. Men siger de ikke altid det? :-) Omvendt så kommer der altid en 1-2 opdateringer om året til MBP'erne. Så et eller andet skal nok komme. Personligt går jeg og lurepasser indtil foråret til netop at hapse den der opdatering som kommer der. /Thomas
larscph Besvaret September 16, 2009 Rapporter Besvaret September 16, 2009 quad-core cpu i en én bruger maskine - i hvilke sammenhænge er det egentlig brugbart? Jeg kan kun komme i tanke om videorendering hvor det kan give rigtig god mening. Anyhow, så har jeg nu haft en MacBook Pro 17" Unibody model med 2,66 Ghz dual-core CPU og 320 GB 7200 rpm harddisk i 3-4 måneders tid. Indrømmet, det ER dyrt legetøj - men for pokker hvor er den bare lækker, hurtig og gennemført anvendelig. NEJ MacOS er ikke så fejlfri og ufejlbarligt som de meget frelste typer i mediebranchen gerne påstår - men det er bestemt heller ikke værre en Windows. Og så er det bare - rart at bruge. Eneste der er lidt noget bøvl er omkring webbrowser. Safari eller Firefox - jeg er nødt til at have begge to installeret og helt problemfrit er det stadig ikke. Nordeas e-leg virker kun i Firefox og man SKAL starte programmet til kortlæseren før Firefox eller virker det ikke. Indlogning uden e-leg (med koder) virker ikke i Firefox. Og modsat er der også enkelte sider der kun virker med Safari. Dét er lidt irriterende. Det er så vidt jeg kan se umuligt at lave DVD drevet i den kodefrit i forhold til at se film - med mindre man vil til at patche firmware... Zzzzzz.... Det er da også lidt noget biks! Jeg har ikke fundet en god MSN Messenger klient - Microsofts egen mangler en del features og aMSN er sådan lidt sløv. Jeg er dog endt med at bruge aMSN. Men derudover - ja så er det ret småt med dårlige ting at sige! Det er en top-notch super lækker maskine!
MRoderick Besvaret September 19, 2009 Rapporter Besvaret September 19, 2009 Eneste der er lidt noget bøvl er omkring webbrowser. Safari eller Firefox - jeg er nødt til at have begge to installeret og helt problemfrit er det stadig ikke. Nordeas e-leg virker kun i Firefox og man SKAL starte programmet til kortlæseren før Firefox eller virker det ikke. Indlogning uden e-leg (med koder) virker ikke i Firefox. Og modsat er der også enkelte sider der kun virker med Safari. Dét er lidt irriterende. e-leg, det bruger jeg slet ikke ... har nok ikke fulgt nok med :) Koder virker fint for mig :-) Til dagligdags brug er Safari default hos mig, men da jeg arbejder med webudvikling, har jeg naturligvist et hav af forskellige browsere installeret. Er ved at være godt og grundigt træt af Firefox 3.x, den er laang tid om at starte, og jeg bruger ikke alle mulige extensions, da jeg gerne skal kunne teste med den, som om jeg var en almindelig bruger. Camino browseren er rimeligt lækker, Gecko rendering engine (som Firefox), men ikke nær så tung at danse med, og ikke ligeså grim som Firefox. Bliver dog ikke opdateret hver uge som Firefox. Opera syntes jeg bliver mere og mere underlig, nogle af de features de har valgt at bruge måneder på at implementere syntes jeg er totalt overflødige, og alle de udviklingstimer burde have været brugt andre steder. Dog vil jeg om Safari sige, at jeg er lidt utilfreds med dens håndtering af kø på IO ... hvis min maskine er igang med noget tung IO, har Safari det med at beachballe lige lovligt meget ... det kan gøres meget mere elegant med lidt håndtering af køer til specielt caching. Jeg overvejer at smide en SSD disk i min laptop, for at gøre IO lidt mere lækkert end den efterhånden 2.5 år gamle disk der sidder i. Jeg tænkte det skulle være en Intel X25-M G2 160GB, selvom de godt nok er lidt pricy stadigvæk. Jeg har ikke fundet en god MSN Messenger klient - Microsofts egen mangler en del features og aMSN er sådan lidt sløv. Jeg er dog endt med at bruge aMSN. Men derudover - ja så er det ret småt med dårlige ting at sige! Det er en top-notch super lækker maskine! Jeg har været utroligt glad for Adium, som understøtter mange forskellige protokoller og opdateres jævnligt. Jeg bruger den primært til MSN + Google Talk ... den har en snedig lille feature at man kan samle flere konti til én kontakt ... så på dem hvor jeg kender både deres MSN + GTalk handles, ser jeg dem kun som én person. http://adium.im/ Godt at høre at du er blevet glad for din maskine :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu