GoldMan Skrevet May 20, 2009 Rapporter Skrevet May 20, 2009 Hej Jeg bor i sverige og har svensk kørekort. Jeg vil snarest gerne købe en. Dertil skal jeg låne den ud til mine forældre så de kan rejse til Tyrkiet med bilen. Min far som skal låne den bor i danmark og har dansk kørekort. Hvordan er reglerne til denne situation og hvad kræves der før dette kan lade sig gøre?
larscph Besvaret May 20, 2009 Rapporter Besvaret May 20, 2009 Han må ikke køre udenlandsk indregistreret bil i Danmark når han bor i Danmark. Din bopæl og kørekort har ingen betydning for din. Hvis han bliver stoppet i Danmark i din svensk indregistrerede bil vanker der som minimum bødestraf - så det skal han nok lade være med.
bananas Besvaret May 20, 2009 Rapporter Besvaret May 20, 2009 Hej Jeg bor i sverige og har svensk kørekort. Jeg vil snarest gerne købe en. Dertil skal jeg låne den ud til mine forældre så de kan rejse til Tyrkiet med bilen. Min far som skal låne den bor i danmark og har dansk kørekort. Hvordan er reglerne til denne situation og hvad kræves der før dette kan lade sig gøre? Din far må gerne køre rundt i bilen i Sverige og alle andre lande i hele verden - BARE IKKE I DANMARK. Jeg tror dog at der kan være problemer med om den svenske forsikring på bilen rent faktisk dækker i mange af de østeuropæiske lande, og Tyrkiet. Især dem som er udenfor EU kan være et problem. Her er du nødt til at læse det med småt i forsikringsbetingelserne.
sup3rior Besvaret May 21, 2009 Rapporter Besvaret May 21, 2009 Han må ikke køre udenlandsk indregistreret bil i Danmark når han bor i Danmark. Din bopæl og kørekort har ingen betydning for din. Hvis han bliver stoppet i Danmark i din svensk indregistrerede bil vanker der som minimum bødestraf - så det skal han nok lade være med. Det er _ikke_ helt korrekt, for der er et par undtagelser... Enten kan han søge tilladelse til at føre bilen igennem danmark fra SE på vej til Tyrkiet... Den tilladelse kan gives af politimesteren i den politi-kreds han er bosiddende i... Alternativt kan man købe et par midlertidige plader ved SKAT som gælder i den periode som bilen skal køres i DK... De koster 100 kr. per dag... Vær opmærksom på at her kan der blive noget forsikringsmæssigt da bilen så ikke længere føres på de svenske plader som forsikringen i SE dækker, men på nogle danske plader som der gælder andre regler for...
Cici_Barn Besvaret May 21, 2009 Rapporter Besvaret May 21, 2009 Hvor stor chancen er at dine forældre bliver stoppet i DK? Mit gæt < 0,1%. :)
Admin Besvaret May 21, 2009 Rapporter Besvaret May 21, 2009 Man kunne evt. også tage Trelleborg-Rostock, så slap man helt for Danmark.
jacobe Besvaret May 21, 2009 Rapporter Besvaret May 21, 2009 Hvor stor chancen er at dine forældre bliver stoppet i DK? Mit gæt < 0,1%. :) Lige for tiden vil jeg påstå, at den er væsentlig højere!
Emmi Besvaret May 22, 2009 Rapporter Besvaret May 22, 2009 så det vil sige at det er tilladt at en familie medlem kan og må låne min bilæ til at køre til udlandet med.?
michael k Besvaret May 22, 2009 Rapporter Besvaret May 22, 2009 så det vil sige at det er tilladt at en familie medlem kan og må låne min bilæ til at køre til udlandet med.? ja så länge de lande han körer i ikke kräver at bopäl og nummerplade skal höre sammen såsom dk gör og der findes andre lande end dk der gör dette ... men dte er heldigvis få
michael k Besvaret May 22, 2009 Rapporter Besvaret May 22, 2009 Vær opmærksom på at her kan der blive noget forsikringsmæssigt da bilen så ikke længere føres på de svenske plader som forsikringen i SE dækker' date=' men på nogle danske plader som der gælder andre regler for...[/quote'] ja så er der kun ansvar på..
sup3rior Besvaret May 23, 2009 Rapporter Besvaret May 23, 2009 ja så länge de lande han körer i ikke kräver at bopäl og nummerplade skal höre sammen såsom dk gör og der findes andre lande end dk der gör dette ... men dte er heldigvis få De lande som kræver det, drejer det sig ikke kun om deres egne borgere...?
GoldMan Besvaret May 23, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 23, 2009 så det vil sige at det er tilladt at en familie medlem kan og må låne min bilæ til at køre til udlandet med.? Du fortalte mig noget heeeelt andet hehe :)
Emmi Besvaret May 23, 2009 Rapporter Besvaret May 23, 2009 ja det har du ret i, det havde jeg fået af vide af en anden en og den person sagde noget i stil med: at man skal have tilladse af politiet og den svenske ambassade om at den person som bor i dk må "låne" din bil til udrejs...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu