Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Igår ville min bil ikke starte efter at have kørt til Skånes dyrepark, holdt stille 5 timer også ville vi hjem. Den kunne lige drive svinghjulet en kvart omgang så gav den op. På vej hjem gjorde vi stop for at handle i malmö og der startede den uden problemer efter 30min ca. Til morgen startede den uden problemer men senere på dagen ville den ikke igen. Jeg målte på batteriet lige efter den ikke ville starte. Der var 12v på. Da jeg fik sparket liv i den målte jeg over batteriet igen og den viste 13,1v Men nu er det 11år siden jeg stoppede med at skrue biler og har glemt lidt af min lærdom fra dengang. Men burde den ikke lade med omkring 14V? Er det mit batteri der er dødt eller er det generatoren der laver for lidt? Mit batteri er vedligeholdelsesfrit og har kun en "lys indikator" som IKKE lyser hvidt, som betyder udskift/dødt. Men er det til at stole på? Så kom gerne med nogen indspark til hvad det kan være.

Besvaret

Svigtende stel-forbindelse? Jeg oplevede at min periodisk "faldt ud", indtil jeg rensede det hele af, der hvor stel går til karossen. Selvom den sidder fast, så kan ir og rust let gøre forbindelsen ustabil, så at sige. Når du aktiverer starteren, så er det ikke så få ampere du vrider ud af dit batteri - og denne pludselig strømmængde får så ikke ben at gå på. Det er ihvertfald let lige at tjekke op på....

Guest Mogens
Besvaret
Svigtende stel-forbindelse? Jeg oplevede at min periodisk "faldt ud", indtil jeg rensede det hele af, der hvor stel går til karossen. Selvom den sidder fast, så kan ir og rust let gøre forbindelsen ustabil, så at sige. Når du aktiverer starteren, så er det ikke så få ampere du vrider ud af dit batteri - og denne pludselig strømmængde får så ikke ben at gå på. Det er ihvertfald let lige at tjekke op på....
Jep - ville også være mit bud. Check derfor polsko/-forbindelser, stelforbindelse inkl. stelkablet mellem motor/gearkasse og karrosseri...
Besvaret
Det kan også være generatoren. Har du en mulighed for at kontrollere hvad bilen lader med og om den evt. lader "ujævnt".
Jeg vil mene at når jeg måler på batteriet når motoren står i tomgang så måler jeg den spænding der kommer ind på batteriet? Men om den er jævn ved jeg ikke.
Besvaret
Jeg vil mene at når jeg måler på batteriet når motoren står i tomgang så måler jeg den spænding der kommer ind på batteriet? Men om den er jævn ved jeg ikke.
Ja det er jo det problemet ligger. Det lyder jo som en ret periodisk fejl. Er der ikke et voltmeter i bilen? Flere nyere biler plejer gerne at have det, samt de ældre modeller hvor der er kræset lidt (f.eks. har min gamle Saab et :D) Man kan også køre på et værksted hvor de har en "kredsløbsmåler" som måler hele systemet igennem: Batteri, Generator osv. Dog skal målingen tages med et gran salt. Min gamle mazda burde have skiftet batteri og generator jf. sådan en måling og alligevel kørte den upåklageligt i et år efter målingen (hvor den så blev skrottet :() Jeg kan dog anbefale at købe en autobooster. En god en koster ca. 600 DKK og er uundværelig når man har problemer med at starte bilen.
Besvaret

Har nu været ude og rense polerne og stel punktet på bilen. Begge dele var rigtig fine men renset blev de og lidt kontaktspray fik de da også. Må se om det gør nogen forskel.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...