eingin Skrevet June 7, 2009 Rapporter Skrevet June 7, 2009 Hvor er vi dog glade, nu kan kvinder som er født i kongefamilien også blive tronfølger. Verden er reddet og alle verdens problemer er løst. Endnu engang er det bevist hvor ligegyldigt politik er. Vi har bombarderet politiker med ønsket, om at få stemmeret til udlandsdansker til ingen verdens nytte. Men tillykke skal der være :)
skallstorp Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 Vigtigt Jeg syntes faktisk det er en god ting af loven kom igennem. Det findes lov om ligestilling, så jeg var faktisk ret chokeret da jeg hörte at det ikke var sådan i kongehuset. Så :thumbup:
swoop Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 Jeg syntes faktisk det er en god ting af loven kom igennem. Det findes lov om ligestilling' date=' så jeg var faktisk ret chokeret da jeg hörte at det ikke var sådan i kongehuset. Så :thumbup:[/quote'] Nu er kongehuset ikke ligefrem præget af ligestilling. Hvilke andre personer i landet kan fødes til sådanne stilling? Og hvad med ligestilling mellem søskende? Hvorfor er storesøster mere værd end lillebror eller modsat?
Homer Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 Jeg syntes faktisk det er en god ting af loven kom igennem. Det findes lov om ligestilling' date=' så jeg var faktisk ret chokeret da jeg hörte at det ikke var sådan i kongehuset. Så :thumbup:[/quote'] Det er da ikke ligestilling at en dronnings mand bliver prinsegemal (og ikke konge), når en konges kone bliver dronning... Og NEJ, jeg ønsker ikke at Henri bliver konge - men i ligestillingens hellige navn skulle han jo blive det.... :D
michael k Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 kongehuset er ret ligegyldigt for mig .. eneste grund jeg ser til at bevare det er en for de gamle traditioner .. og begynder man at ändre dem så kan vi ligeså godt afvikle kongehuset .. det er bare en ligegyldig udgift for skatteyderne ..
Jakriborg Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 Præsident lyder så kedeligt. Hvad med en folkevalgt konge eller dronning, der skal genvælges med jævne mellemrum? Så slipper vi også for alle problemer med ligestiling og arveret:D Og så kan alle eks-konger og eks-dronninger få deres helt egen kaffeklub :D
Nils Besvaret June 8, 2009 Rapporter Besvaret June 8, 2009 Nu har vi to grundlove, som der står noget forskelligt i. Hurra. Præsident lyder så kedeligt. Hvad med en folkevalgt konge eller dronning' date=' der skal genvælges med jævne mellemrum? Så slipper vi også for alle problemer med ligestiling og arveret:D[/quote'] Kongehuset har et vaskeægte folkeligt mandat og er dermed lige så demokratisk som alt muligt andet, der heller ikke er det. Og dronning Margrethe er på en måde folkevalgt, for det, man stemte om ved grundlovsrevisionen i1953, var, om hun skulle være dronning frem for prins Knud eller en anden knude. Hvis monarkiet er udemokratisk fordi man ikke vælges af folket til embedet som monark eller præsident, så er det vel endnu mere udemokratisk, at landets VIRKELIGE øverste leder, statsministeren, heller ikke er valgt af folket, men udses af en snævrere kreds. En præsident kunne vælges direkte i et præsidentvalg, og så ville han have et folkeligt mandat. Dog kan et sådant mandat være ganske svagt, da FLEST stemmer ikke er ensbetydende med MANGE stemmer, så man kunne sagtens forestille sig en præsident med meget svag folkelig opbakning. Kongehuset derimod har en stærk folkelig opbakning, og i og med, det ingen politisk magt har, eksisterer det kun i kraft af folkets nåde. I samme øjeblik befolkningen vil af med det, så bliver det afskaffet - præcis som en upopulær præsident vil blive afskaffet. Det er vel demokrati eller hur?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu