testeren Skrevet July 2, 2009 Rapporter Skrevet July 2, 2009 Hep Jeg fik mit livs første fartbøde kl. 08.00 i morges på vej ud af Lundavägen ved Shell hvor man må køre 50. Jeg havde egentlig ingen intention om at køre for stærkt men var lidt småstresset over trafikprop først på ringvejen og så på Midhem og havde derfor taget en smutvej indenom byen og Kirseberg, hvor en cyklist så drejede ud foran mig kort forinden - så anede slet ikke hvor "hurtigt" jeg havde kørt (ja undskyldninger er der nok af). Det vidste sig jeg havde kørt 61 som så blev til 58. Men da den betjent der behandlede mig smuttede af sted til en trafikulykke overtog en anden, og nu var det pludselig 64/61 = 400:- mere (10km grænse). Jeg sagde at det forstod jeg ikke, jf. hvad den første sagde. Så kom de med en håndskrevet liste over dagens syndere hvor jeg var målt på 158m og der stod 61 og de 3 km automatisk VAR trukket fra. Jeg tænkte at så var det jo nok sådan og skrev under på det. Men bagefter kom jeg til at tænke på (altid bagefter sæføli:-/ ) at jeg da vist burde havde set en dataudskrift fra laseren som i øvrigt var en slags håndlaser, som jeg ikke ved om er lige så stabil som en der står på stativ. Er der nogen af jer der har erfaring med håndskrevne lister (har de en reel backup i maskinen?) - jeg synes jo nok det er noget tilfældigt og den menneskelige faktor for fejl skal man jo ikke undervurdere! Det er ikke fordi jeg ikke vil betale hvis jeg nu har kørt for stærkt hvad jeg jo nok har (jeg aner det ikke selv med sikkerhed), men ret skal jo være ret og skal ikke bero på tilfældigheder. Hvad skal jeg gøre? Betale og slippe ævlet, eller skal jeg bede om en udskrift fra maskinen, og hvad sker der hvis en sådan ikke findes, og kan jeg overhovedet gøre noget nu jeg har skrevet under på stedet? Egentlig undrer man sig sgu over det svenske politi, for de står på de mærkeligste tidspunkter, på de mærkeligste steder - ja det lugter jo lidt af pengemaskine indimellem.
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Jeg ville nægte.....be' om en udskrift fra apparatet og en kaliberingsrapport på samme. Ydermere vil du gerne gøre opmærksom på at du ikke forstod hvad betjente sagde og da hun pegede på papiret skrev du under.... Jeg HADER dem! Har intet som helst med trafiksikkerhed at gøre.... De skulle stå ved skolerne istedet(ved godt de har sommerferie) og tag alle de forældre der ikke spænder deres børn fast eller noget. Langt værre i mine øjne end 8 kmt på en 4 sporet vej med midterrabat!!
Juff Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Jeg tror dine svar bliver 50/50 Der er dem som mener du bare skal betale thi du er en synder, og så den anden lejer der mener polisen/bøder skal strækkes så længe som muligt koste hvad det vil thi det er en pengemaskine .....
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Helt ærligt Juff.....Der er mange andre ting de kan bruge tiden på...Hvad med at fange nogle rigtigt kriminelle istedet, såsom alle de ballademagere i Rosengård og andre steder?? Istedet bruger de ressourcer og mandsskab på at stå ved en 4 sporet vej og "fange" kriminelle med 8 kmt over grænsen.... Hvis det ikke er pengemaskine, så ved jeg ikke. Jeg er helt enig i at overtræder man loven skal man være klar til at tage konsekvensen, men der skal altså være en vis form for rimelighed i tingene.
larsk Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Men bagefter kom jeg til at tænke på (altid bagefter sæføli:-/ ) at jeg da vist burde havde set en dataudskrift fra laseren som i øvrigt var en slags håndlaser, som jeg ikke ved om er lige så stabil som en der står på stativ. Er der nogen af jer der har erfaring med håndskrevne lister (har de en reel backup i maskinen?) - jeg synes jo nok det er noget tilfældigt og den menneskelige faktor for fejl skal man jo ikke undervurdere! . Uden nu at ville deltage i trafikdebatørernes tråd, så vil jeg svare dig rent teknisk. Den håndholdte måler har ikke en dataudskrift. Det aflæses på et display og skrives manuelt i en 'protokol'. Så manden med laseren skal altså både 'pinge' dig (og KUN dig), aflæse hastigheden, og notere dit registreringsnummer, som han også skulle fange i farten. Alt i alt en procedure, som er åben for fejl, og der er da vundet flere fartbøde sager netop på fejl i protokollen eller at det bevisligt var umuligt at se registreringsnummer samtidigt med målingen, så dette først er indført senere etc. Selve betjeningen af laseren er heller ikke uden fejlkilder, som kan give tiltalefrafald. Det er dog en stor sag at starte for et lille beløb Læs evt. mere her om teknikken http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm Og BEMÆRK venligst at jeg ikke udtaler mig om hastighed/trafik eller andre lignende emner som måske er en del af tråden. tak
Lollikken Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Det er ikke fordi jeg ikke vil betale hvis jeg nu har kørt for stærkt hvad jeg jo nok har (jeg aner det ikke selv med sikkerhed), men ret skal jo være ret og skal ikke bero på tilfældigheder. Hvad skal jeg gøre? Betale og slippe ævlet, eller skal jeg bede om en udskrift fra maskinen, og hvad sker der hvis en sådan ikke findes, og kan jeg overhovedet gøre noget nu jeg har skrevet under på stedet? Først vurder om du har en sneboldschance i helvede for at få ret? Hvis du mener du har en chance, så er regnestykket vel let nok: 400 SEK svarer til ca. 300 DKK. Sæt det op imod hvad du ca. tjener pr. time og overvej, så hvor mange timer du skal bruge på sagen (husk også de timer hvor du bare går og er en bitter mand ;)). Hvis du er hurtig til at skrive, købe firmærker og poste skidtet så kan der jo måske spares 100 eller 200 DKK ;) Min personlige erfaring med klageinstanser er at de spilder din tid og tager røven på dig alligevel.
testeren Besvaret July 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 2, 2009 Hej Lars Det lyder godt nok som om de burde finde sig et andet system da - for jeg stiller mig da tvivlende om betjent der står gemt bag et busskur og måler kan læse min plade på 158m afstand i 1 sekund og straks herefter springe ud på vejen for at stoppe mig. Det forklarer i hvert fald hvorfor han kom så pludseligt farende ud, at jeg først næsten troede det var en eller anden tosse i træningsdragt (der var skygge hvor han stod). Jeg synes også selv det er gak med kun 50km i timen på den del af Lundavägen, men det er nu engang vilkårene man må følge....når man husker det Må lige vurdere om jeg skal gå videre (jeg tror det næppe), men mener jo nok ret skal være ret og de så burde have sat den ned til 58 når nu de selv var i tvivl.
Juff Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Helt ærligt Juff.....Der er mange andre ting de kan bruge tiden på...Hvad med at fange nogle rigtigt kriminelle istedet, såsom alle de ballademagere i Rosengård og andre steder?? Istedet bruger de ressourcer og mandsskab på at stå ved en 4 sporet vej og "fange" kriminelle med 8 kmt over grænsen.... Hvis det ikke er pengemaskine, så ved jeg ikke. Jeg er helt enig i at overtræder man loven skal man være klar til at tage konsekvensen, men der skal altså være en vis form for rimelighed i tingene. Jamen jeg er enig...... prøvede dog at skrive neutralt omkring de 2 lejre :)... Synes ikke jeg tog parti....
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Bevares....:D Det at være neutral, er det samme som at gå på en knivsæg......med mindre man er glat som ål........
Rene Larsen Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 En håndholdt er aldrig præcis, og man kan ikke være sikke på at det er DIG han har 'skudt' på to gange i træk for at måle dig. Jeg så engang et auto program på tyske SAT1, hvor netop håndholte fartmålere var til debat, og de havde fået en olympist pistolskytte mester til at 'skyde' på den samme bil med en håndholdt fartmåler (samme som det tyske politi benytter), og HAN kunne ikke holde sigtet konstant nok til at han ramte den samme bil hver gang (de to gange der skal til for at en fart måling er 'lovlig'). Hvis man skal overføre denne tyske 'test' til virkeligheden, betyder det at politiet er bedre til at sigte og holde sigtet - end en atlet som træner med netop dette for øjet.
Lollikken Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Jeg HADER dem! Har intet som helst med trafiksikkerhed at gøre.... De skulle stå ved skolerne istedet(ved godt de har sommerferie) og tag alle de forældre der ikke spænder deres børn fast eller noget. Langt værre i mine øjne end 8 kmt på en 4 sporet vej med midterrabat!! Ja de burde i stedet stå ved denne skole .... Kirsebergsskolan der ligger langs Lundavägen? Vil det så mene at Testeren har fortjent sin bøde og han er blevet retfærdigt straffet?
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Skulle de så ikke stå ud for skolen fremfor 500m længere nede af vejen???
Lollikken Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Skulle de så ikke stå ud for skolen fremfor 500m længere nede af vejen??? Jeg tror også der er børn, som bor længere væk fra deres skole end 500m, der måske krydser vejen. Disse børn som ikke bor inden for det område, hvor der er skiltet skole, skal jo også beskyttes mod folk som glemmer at 4 spor med midterrabat ikke er en motorvej ;) Dertil tror jeg at deres forældre, pensionister og andre ikke-billister som krydser vejen også vil værdsætte indsatsen. Som du ved, men måske ikke er enig i, så er det et spørgsmål om præventiv virkning, og for nogen kan det være en reminder om man måske skulle være mere opmærksom på hastigheden.
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Ja det er helt sikkert.....Men noget der undrer mig er, hvad en elev skal i et industrikvarter i sommerferien???
testeren Besvaret July 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 2, 2009 Det var lige efter boldbanen kan jeg se på kortet, og han har så målt mig ud for boldbanen efter fængslet som jo alt sammen ligger helt hegnet ind, her var jeg lige kommet "op" i fart, I ved, man skal lige "på plads". Jeg kan også se jeg kom ud der ved skolen og drejede ad Lundavägen, selvom der faktisk var en nemmere vej bagom, øv Ved ikke om jeg lærer så meget af det, jeg kører jo normalt meget opmærksomt og efter forholdene, men jeg vil så også sige at jeg har været heldig mange gange i DK i mine yngre dage uden at det var vildt, hvor betjenten lige vender sig om efter citronmånen i bilen, ikke har sat anlægget op endnu etc etc., så det skulle vel komme på et tidspunkt selvom det er surt! Men det understreger jo også tilfældigheden i sådanne sager. Jeg tror jeg så ca. 20 syndere på listen, så betjentene kan godt få råd til smörgåstårta i eftermiddag ;-)
Lollikken Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Ja det er helt sikkert.....Men noget der undrer mig er' date=' hvad en elev skal i et industrikvarter i sommerferien???[/quote'] Tjaa da jeg var knægt der plejede vi at lege der fordi de også holdt sommerferie ;)
Pede Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Kan det ikke også være ret ligegyldigt om den der bliver kørt ned er et barn, pensionist, arbejdsmand på vej på job, fragtmand der er ved at aflevere pakker, enlig mor, ferieramt studine med en café latte og de rigtige solbriller osv osv? Eller mener man at det er NIKS NO-GO at køre for stærkt ved en skole men fino-fino andre steder? Og i fald det er sådan det er hvem bestemmer så de regler?
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Der er nok en højere grad af trafiksans hos en voksen mand/kvinde, fremfor et femårigt barn. Med den logik du lægger for dagen, så skulle alle 5 årige ha kørekort??? :D
Lollikken Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Der er nok en højere grad af trafiksans hos en voksen mand/kvinde' date=' fremfor et femårigt barn. Med den logik du lægger for dagen, så skulle alle 5 årige ha kørekort??? :D[/quote'] Det sjove er jo at hvis en unge er blevet opdraget nogen lunde ordenligt så har ungerne bedre styr på hvad der er lovligt og ulovligt end deres forældre ;)
Pede Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Der er nok en højere grad af trafiksans hos en voksen mand/kvinde' date=' fremfor et femårigt barn. Med den logik du lægger for dagen, så skulle alle 5 årige ha kørekort??? :D[/quote'] Har du nogensinde prøvet at trille din bil igennem København? Set hvordan VOKSNE mænd og kvinder - gående som cyklende - gebærder sig i trafikken? Med den logik du lægger for dagen, så...tja, bum bum... haha
Rikke Rost Besvaret July 2, 2009 Rapporter Besvaret July 2, 2009 Ja det er egentligt lidt trist at se på....Nok fordi vi har reglen om objektivt ansvar... De kører som om GUD sad bagpå cyklen af og til.....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu