samson Skrevet July 16, 2009 Rapporter Skrevet July 16, 2009 Jeg har en Beosound 9000 som jeg gerne vil kunne høre netmusik (B&O's navn for de musikfiler man har på pc'en) og netradio. Det kræver at jeg køber en hardware interface mellem radioen og pc'en, kaldet Beoport. På pc'en installere man så Beoplayer som så er software interfacen. Man kan så via fjernbetjeningen til radio/anlægget få adgang til sine musikfiler på pc'en, og omvendt, styre volume og kilde på anlæg via Beoplayer. Kravet er jo så at pc'en står tændt hvis man vil høre de filer der ligger på den, og det er vil jeg gerne prøve at undgå. Men jeg er helt grøn hvad angår NAS og andre former for fileservere, så jeg har brug for lidt gode råd... Kan man have et program som fx Beoplayer, iTunes, Spotify osv til at køre på en NAS, eller det er ren harddisk med et netkort og en FTP? Skulle jeg hellere købe en Mac mini som mediecenter der står tændt altid, og som måske senere kan fungere som back-up medie, for de to Mac computere vi har planer om at købe senere i år? Eller et helt tredje forslag...? Jeg er som sagt helt grøn inden for den her slags fildeling, og begreber som NAS er nye for mig, så brug et sprog en pensionist ville kunne forstå :th2:
Rikke Rost Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 NAS = Network Attached Storage = Lagerplads koblet på netværket... Du bruger en NAS som en central enhed i dit netværk..... Tjek om Beoplayer kan køre på Linux/Freebsd ellers er det umuligt på en NAS. Du kobler en NAS på netværket og streamer via en PC. Jeg bruger en Lenovo som mediecenter herhjemme og den finder filerne på serveren/NAS. Og det er nok den vej du skal.... Lidt afhængig af dit behov for lagerplads på NAS'en, så ville jeg vælge en der kan spejle de diske der sidder i. (Raid1). Så er der altid backup af dine ting, såfremt en disk står af... Lad være med at bruge en bærbar som backup. Den kan sjældent udvides med mindre du vil til at ha' USB diske til at stå fremme ved siden af. Gør det rigtigt fra starten af.... Har du en gammel pc stående, så er det ikke kompliceret at få en god NASbox ud af den istedet for at købe nyt....
larscph Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 En NAS er i udgangspunktet blot en harddisk som du kan nå over netværket, det vil sige den kan bruges til opbevaring af filer, det være sig musik, film, billeder og andet. En NAS består udover en eller flere harddiske af en lille computer og et operativsystem der kan dele filerne på diskene, styre adgang, osv, osv. Nogen NAS producenter er mere eller mindre åbne i forhold til at du kan installere andre programmer på dem, eksempelvis findes der Synology hvor operativsystemet i den er baseret på Linux med mulighed for at du kan installere andre programmer. Men som udgangspunkt er de ikke beregnet til at man gør det og ofte heller ikke dimensioneret til det RAM og CPU mæssigt. Hvis jeg var dig, ville jeg nok se efter en Mac Mini med en tilpas stor disk i som kan fungere som mediacenter - forudsat at du kan få det software til den som du har brug for at køre - for eksempel om B&O's software kan fungere på sådan en. Den kan så samtidig fungere som fil server og ikke mindst til backup. Jeg købte en MacBook Pro for et par uger siden, og det indbyggede backup software på den fungerer kun med backup til diske der er formatteret i MacOS' filsystem - og det betyder bl.a. at jeg IKKE kan anvende min Synology NAS til backup. Synology kommer dog med en ny version af deres software der understøtter det i løbet af sommeren. Men det jeg tænkte var, at hvis du alligevel vil Mac så er du nok fint/bedre på vej ved at købe en Mac Mini som medieserver og backup endhed. Meget kan man sige om Apple, men deres ting fungerer rigtig godt sammen - og forbrugsmæssigt er sådan en Mac Mini vist også ret fornuftig - http://www.apple.com/dk/macmini/environment.html Det eneste er at den std ikke fåes med større harddisk end 320 GB, men den kan skiftes hvis du løber tør for plads. Og så er den også en sjat dyrere end en NAS, men sætter du en skærm på den kan den jo så også bruges som computer. Den har også DVI udgang, så man kan sætte den i fjernsynet hvis du har et setup hvor det kunne være fornuftigt.
larscph Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Vil du Windows kunne du også overveje sådan en her https://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=480693 Som kører Windows Vista Home Server. Den giver masser af plads - meget mere end Mac Mini - og kører Windows hvor du jo selvsagt kan installere Windows programmer. Og så er der plads til at udvide med masser af diskplads!
Rikke Rost Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Jeg havde klart valgt denne her til SOHO..... http://www.pcworld.dk/art/10123 Den er fandme lille og superfiks!
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Vil du Windows kunne du også overveje sådan en her https://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=480693 Som kører Windows Vista Home Server. Den giver masser af plads - meget mere end Mac Mini - og kører Windows hvor du jo selvsagt kan installere Windows programmer. Og så er der plads til at udvide med masser af diskplads! Til de penge, kan man jo lige så godt købe f.eks. ReadyNAS NV+ ... og så slipper man også for Windows ;-)
larscph Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Til de penge' date=' kan man jo lige så godt købe f.eks. ReadyNAS NV+ ... og så slipper man også for Windows ;-)[/quote'] Hehe.. Ja.. Men det kommer jo an på hvad man vil og er til. Jeg skal heller ikke ha' sådan en ;) Men kender en der har sådan en Windows Home Server - og han syntes den er fantastisk. Men det er nok primært hvis man har Windows på sine andre maskiner hjemme at det er rigtig smart.
samson Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Jeg er ret sikker på at Beoplayer ikke kan køre på en Linux eller bsd platform. Jeg kan umiddelbart kun finde downloads til pc og Mac. Vi vil på sigt skifte til Mac hele vejen igennem, så måske er MacMini den rigtige vej for Os. Syntes dog det er lidt surt at den kun findes med max 360Gb HD. Ideen var en Macbook Air i stuen til mail og surf, en iMac i kontoret til billedbehandling og hjemmevideoer. Og så måske, ja en MacMini som mediecenter.. har det bare sådan at hvis noget skal stå tændt hele tiden, skal det have så lavt strømforbrug som muligt. Men sådan har alle det jo ;) Et par spørgsmål ang MacMini. Kan man bruge DVD drevet som "almindelig" DVD afspiller, hvis man sætter sin stue-fladskærm til? Og fx bruge iPhone som fjernbetjening?
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Hmm ... hvis du alligevel har tænkt dig at skifte det hele ud, er det måske ikke så vigtigt at det virker med din B&O dims? Sonos, Squeezebox, Mac Mini, PS3 er populære valg til afspilning af diverse. Til afspilning af film på Mac Mini findes der f.eks. Apples egen Front Row (ikke det fedeste), Boxee, Plex, XBMC ... ja faktisk et utal af valg muligheder, lissom til Windoze... så det er bare at prøve nogle forskellige af, og finde ud af hvilken der passer en bedst. Hvis du har tænkt at din Mac Mini skal køre hele tiden alligevel, er der jo også muligheder for at lave snedige ting: http://www.newertech.com/products/ministackv3.php Der findes masser af sådan nogle løsninger: http://www.123macmini.com/accessories/guide/enclosures.html Der findes (så vidt jeg ved) et par Mac Mini entusiaster her, som sikkert vil give deres besyv med :-)
samson Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Hmm ... hvis du alligevel har tænkt dig at skifte det hele ud, er det måske ikke så vigtigt at det virker med din B&O dims? Sonos, Squeezebox, Mac Mini, PS3 er populære valg til afspilning af diverse. Ja jo jeg har skam foreslået Fruen at vi solgte alt vores B&O, og så købte Sonos og en bunke Pod højttalere i forskellige størrelse rundt om i huset, men hun vil hellere beholde det vi har.. :( Derfor var det netop vigtigt at det skulle virke med vores B&O "dims"... Men tak for linkene, det var nyt for mig.
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Ja jo jeg har skam foreslået Fruen at vi solgte alt vores B&O, og så købte Sonos og en bunke Pod højttalere i forskellige størrelse rundt om i huset, men hun vil hellere beholde det vi har.. :( Derfor var det netop vigtigt at det skulle virke med vores B&O "dims"... DOH! Jamen, så er det jo bare at undersøge HVILKEN B&O dims der understøtter branchestandarderne, og så insistere på at købe den ... så skal du bare se, så bliver alternativerne lige pludseligt populære ;-) Nåja, og hvis du bare skal bruge laptoppen til at surfe på i stuen, så tror jeg sagtens i kan nøjes med en 13" MacBook Pro, og så have 3.000 SEK til at fyre efter noget andet ... det er mit indtryk (fra et par venner) at MacBook Air er lidt underdimensioneret på kølingssiden, så blæserne larmer mere eller mindre konstant. Man kommer langt med lidt research :-)
samson Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Man kommer langt med lidt research :-) Sorry, troede det var det jeg gjorde...
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Sorry' date=' troede det var det jeg gjorde...[/quote'] Det er det vel også? Altid godt at have nogen at spørge, som har lavet lidt research ... så sparer man lige nogle timer sammen med Google :-)
samson Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Det er det vel også? Altid godt at have nogen at spørge, som har lavet lidt research ... så sparer man lige nogle timer sammen med Google :-) Jeg ved ikke rigtigt om jeg misforstår dig, men hvis det du siger er at jeg skulle have brugt længere tid på selv at finde svar på nettet, via venner, i butikker osv, inden jeg kommer rendene her med mine tvetydige spørgsmål og ulejliger dem som HAR brugt tid på at sætte sig ind i disse ting; så vil jeg ikke blive fornærmet hvis du undlader at skrive mere i tråden. Hvis jeg har misforstået dig, beklager jeg og takker endnu engang for hjælpen.
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Jeg ved ikke rigtigt om jeg misforstår dig, men hvis det du siger er at jeg skulle have brugt længere tid på selv at finde svar på nettet, via venner, i butikker osv, inden jeg kommer rendene her med mine tvetydige spørgsmål og ulejliger dem som HAR brugt tid på at sætte sig ind i disse ting; så vil jeg ikke blive fornærmet hvis du undlader at skrive mere i tråden. Hvis jeg har misforstået dig, beklager jeg og takker endnu engang for hjælpen. Vi snakker nok bare forbi hinanden :-) Jeg er glad for at kunne gøre mit research her, hvor man får lidt mere kvalificerede bud (og ofte ufortyndede meninger) end på Google. Tilsvareende er jeg glad for at kunne hjælpe med at finde den rigtige løsning til andres digitale hjem :-) Selv har jeg en ambition om en MacMini som afløser for min Windows MCE 2005 ... men når først jeg får åbnet for posen på den, skal jeg også have nyt TV .. og så lige en PS3 ... og så lige ... så mit gamle 32" CRT TV beskytter mig mod mange investeringer i nye gadgets ;) Smid gerne flere spørgsmål, måske ender vi med at finde noget der kan virke sammen med dine B&O gadgets, på en elegant måde :-) Note to self: Find ud af hvad de forskellige gadgets bruger af strøm :-)
larscph Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 det er mit indtryk (fra et par venner) at MacBook Air er lidt underdimensioneret på kølingssiden' date=' så blæserne larmer mere eller mindre konstant.)[/quote'] Se det er jo en af de lækre ting ved MacBook Pro - den har ikke nogen blæsere der larmer. Eneste lyd fra min er en svag summen fra harddisken som man kun hører hvis man virkelig lytter efter. Det er altså super lækkert når man kommer fra en bærbar med indbygget blæser der lyder som en lille jet når den kører....
MRoderick Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Se det er jo en af de lækre ting ved MacBook Pro - den har ikke nogen blæsere der larmer. Eneste lyd fra min er en svag summen fra harddisken som man kun hører hvis man virkelig lytter efter. Det er altså super lækkert når man kommer fra en bærbar med indbygget blæser der lyder som en lille jet når den kører.... Min 2,5 år gamle MacBook Pro tager sig en tur på blæserne når Safari 4 syntes den skal bruge meget CPU ... eller hvis jeg lige straffer maskinen med Photoshop CS4 + Windows XP i Parallels, oveni alt det andet den skal trække... men alt i alt, larmer den ikke specielt. Har overvejet en 24" iMac, istedet for at købe en ny laptop ... og så bare give MBP'en et nyt batteri (45 min er ikke lang tid ).
samson Besvaret July 18, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 18, 2009 Se det er jo en af de lækre ting ved MacBook Pro - den har ikke nogen blæsere der larmer. Eneste lyd fra min er en svag summen fra harddisken som man kun hører hvis man virkelig lytter efter. Det er altså super lækkert når man kommer fra en bærbar med indbygget blæser der lyder som en lille jet når den kører.... Det havde jeg fuldstændigt misset, men det er absolut noget der kan gøre at vi vælger en Macbook Pro istedet for en Air. Havde godt hørt om Air'ns underdimensionerede køling, men var ikke klar over at man helt var ude over det problem med Pro'en. Men det er så åbentbart kun de nyere modeller, udfra hvad MRoderick skriver..?
MRoderick Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Det havde jeg fuldstændigt misset, men det er absolut noget der kan gøre at vi vælger en Macbook Pro istedet for en Air. Havde godt hørt om Air'ns underdimensionerede køling, men var ikke klar over at man helt var ude over det problem med Pro'en. Men det er så åbentbart kun de nyere modeller, udfra hvad MRoderick skriver..? Det med blæserne på MacBook Air kender jeg fra folk der har den første generation, ved ikke om det også er tilfældet for de nye. Man kunne jo godt spørge lidt mennesker der har den nye, om de også har den oplevelse eller om det er helt anderledes. Har forsøgt at finde noget brugbart på Google, men det drukner i folk der brokker sig over den gamle. ... det er stadigt tidligt på dagen, og min Google-fu er ikke stærk.
larscph Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Det havde jeg fuldstændigt misset, men det er absolut noget der kan gøre at vi vælger en Macbook Pro istedet for en Air. Havde godt hørt om Air'ns underdimensionerede køling, men var ikke klar over at man helt var ude over det problem med Pro'en. Men det er så åbentbart kun de nyere modeller, udfra hvad MRoderick skriver..? Nu har jeg undersøgt lidt nærmere - og der ER blæsere i en MacBook Pro, men jeg kan altså ikke høre dem og der er ingen "åbninger" i den hvor den kan blæse luft ud heller. Men fandt en lille Widget der kan vise temperatur og andre ting, herunder blæserhastighed - og der er en højre og en venstre blæser i min... De kører med omkring 2000 omdr... Konklusionen er dog stadig at maskinen opleves meget lydsvag og det er kun harddisken jeg kan høre hvis der er helt stille omkring mig ellers. Min MacBook er en af de nye Unibody modeller. Men som MRoderick skriver så kan det jo være at se senere generationer af MacAir er uden det her kølingsproblem.
samson Besvaret July 20, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 20, 2009 Det med blæserne på MacBook Air kender jeg fra folk der har den første generation, ved ikke om det også er tilfældet for de nye. Man kunne jo godt spørge lidt mennesker der har den nye, om de også har den oplevelse eller om det er helt anderledes. . Jeg kender ikke selv nogen der har den nye generation MacBook Air, (ej heller den gamle for den sags skyld) så jeg vil lige høre om du havde fået spurgt nogle mennesker om deres oplevelser med den nye Air? SP-pengene er begyndt at brænde gevaldigt i vores lommer, så der går nok ikke så længe inden vi skal træffe et valg, om det skal være MacBook Pro 13" eller Macbook Air. Som sagt skal den fungere som stue-"sidde-i-sofaen-med"-computer til surf og mail. Billed- og filmredigering bliver på den iMac vi køber senere.. Hvad siger I? Air eller Pro? EDIT:fik lige set at du skrev man og ikke men som jeg læste det første gang. Så jeg troede du kendte nogle som havde den nye Air.. sorry.
MRoderick Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 I Macsupport butikken på Baltzarsgatan kan du jo lege lystigt med de forskellige modeller. Måske kan du prøve at presse en MacBook Air ved at spille YouTube videoer og så lægge mærke til hvor lang tid der går før blæserne går igang... og så kan man jo gennemføre den samme test med en 13" MacBook Pro :-) Min 2,5 år gamle MacBook Pro kan helt sikkert finde ud af at fyre helt op for blæserne når der går YouTube i den.
samson Besvaret July 20, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 20, 2009 Den mulighed er der jo også. First person experience:D Jeg må vist et smut på Baltzarsgatan imorgen..
credde Besvaret July 21, 2009 Rapporter Besvaret July 21, 2009 Ellers kør forbi Kullander (http://www.kullander.se/) på Regementsgatan, de sælger også Mac. Fik selv ganske fin service for 1½ måned siden, da jeg købte min MacBook.
samson Besvaret July 21, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 21, 2009 Ellers kør forbi Kullander (http://www.kullander.se/) på Regementsgatan' date= de sælger også Mac. Fik selv ganske fin service for 1½ måned siden, da jeg købte min MacBook. Ja jeg boede 100m fra Kullander i 5år, men der var jeg ikke "klar" til Mac på det tidspunkt, så nu må jeg køre fra den anden ende af byen... typisk, ik! Jeg var inde på Baltzargatan idag og tage vidunderet i personligt øjesyn... Og jeg ved sgu stadig ikke hvilken vi skal vælge. Air'n blæsere kørte et par gange mens vi legede med den, og det gjorde Pro'ens ikke. Til gengæld vejer Pro lidt mere og føles i det hele taget større. Og med tanke på hvad den lille blonde ekspedient sagde om forskellene på de to, har vi stadig ikke rigtigt fået noget kød på der tipper vægtskålen i den ene eller anden retning. Jeg tror vi må lave et plat-eller-krone kast når vi sidder og skal bestille på deres webshop. Så forresten en demo af Macmini med samsung 37" lcd og FrontRow, og trådløst tastatur, ude i MediaMarkt. Det så sgu fint ud! Så jeg tror godt det kunne blive vores mediecenter når den tid kommer... Jasper
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu