Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej rødder Nogen som har et overblik hvor meget af min skat Danmark sender videre til Sverige? Og hvor meget af dette sendes så yderligere videre til kommunerne i Skåne?

Besvaret

Suk det er jo ikke korrekt.. For det første er det al kommune skat der bliver ført over til sverige og de gør det modsatte.. der bliver modregnet.. Mange penge til Sverige ikke så mange den anden vej. Herfra skal dog tages Statsansatte og lavlønsindkomster da man af en eller anden grund har valgt de ikke skal deltage i den del.. Derudover kender jeg desværre ikke procentsatsen i Sverige, men alle pengene ender i Fordelingspuljen til hele Sverige. Så det er jo bare en mindre procentsats af kommuneskatten der rent faktisk ender hernede.. Rigtige og præcise tal kan du finde på nettet.

Besvaret
Suk det er jo ikke korrekt.. For det første er det al kommune skat der bliver ført over til sverige og de gør det modsatte.. der bliver modregnet.. Mange penge til Sverige ikke så mange den anden vej. Herfra skal dog tages Statsansatte og lavlønsindkomster da man af en eller anden grund har valgt de ikke skal deltage i den del.. Derudover kender jeg desværre ikke procentsatsen i Sverige, men alle pengene ender i Fordelingspuljen til hele Sverige. Så det er jo bare en mindre procentsats af kommuneskatten der rent faktisk ender hernede.. Rigtige og præcise tal kan du finde på nettet.
Ja og for at præcisere det lidt så er det (for en privatansat) et beløb svarende til den gennemsnitlige primærkommuneskat der udveksles. For mere info se evt. det svenske lovforslag (Prop. 2003/04:149, kapitel 7):
Länderna har därför kommit överens om att ersätta varandra med ett belopp som beräknas med utgångspunkt i den genomsnittliga kommunal-skattesatsen som tas ut för kommunernas räkning. Sverige ska ersätta Danmark med ett belopp som motsvarar denna svenska skatt som tas ut 20 för personer bosatta i Danmark som arbetar i Sverige. Danmark ska i sin tur kompensera Sverige för motsvarande danska skatteuttag. Det saknas statistiskt säkerställda uppgifter om det exakta antalet pendlare mellan Sverige och Danmark som skall omfattas av denna ordning samt om inkomsternas storlek för dessa grupper. En beräkning som bygger på bedömningar från skattekontoret i Malmö visar att förslaget innebär en inkomstförstärkning för den svenska kommun- och landstingssektorn med 150 – 200 miljoner kronor. Övriga förslag bedöms medföra endast försumbara ekonomiska konsekvenser.
eller den danske lov nr. 974 af 5. dec 2003 (Grænsegængeraftalen): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=16278
Besvaret

Basalt set er det således?: Danmark beholder statsskatten mens kommuneskatten overføres til Sverige, hvorefter den fordeles ligeligt rundt i Sverige? Fra ovenstående beløb skal fratrækkes skat fra statsansatte og lavlønsindkomster, hvor Danmark beholder det fulde beløb?

Besvaret
Basalt set er det således?: Danmark beholder statsskatten mens kommuneskatten overføres til Sverige, hvorefter den fordeles ligeligt rundt i Sverige?
Ja stort set, men det er nu ikke alle kommuner i Sverige der får del i kagen men kun dansker-indvandrer kommuner.
Fra ovenstående beløb skal fratrækkes skat fra statsansatte og lavlønsindkomster, hvor Danmark beholder det fulde beløb?
Ja for offentligt ansatte (ikke kun statsansatte) mener jeg det er. Det med lavlønsindkomsterne har jeg ikke hørt om før, men det er sandsynligvis rigtigt når Thygesen siger det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...