Jump to content

Så for pokker.....Nu begynder det at komme.....:o(

Recommended Posts

Skrevet
http://sydsvenskan.se/malmo/article535983/Byggfel-i-kvar-efter-25-ar.html
Byggfel i kvar efter 2,5 år Av MARTIN BRUSEWITZ Publicerad 7 augusti 2009 1.30 | Uppdaterad 7 augusti 2009 10.37 Nya hus och fina altaner är några av ingredienserna i Älvsbyhus område i Tygelsjö. Bristande elinstallationer och glipande dörrar är andra. TYGELSJÖ. 2006 började utbyggnaden av Tygelsjö, villaförorten utanför Malmö. Tommy Nilsson Holding AB köpte marken av kommunen och sålde den sedan vidare till privatpersoner med kravet att de skulle köpa ett Älvsbyhus. Markarbetet sköttes av Näsets hus & mark. Älvsbyhus är ett av Sveriges största småhusföretag – det största enligt företagets hemsida. De bygger sina hus i fabrik, kör ut dem till platsen där de ska stå och låter där montera ihop dem. En av många berättelser från området berör just monteringen. När Michael Hermodssons hus var på väg utlystes stormvarning på nyheterna. Men monteringen ställdes inte in. Under hällregn och i kraftiga vindbyar ställdes huset på plats. Utan tak. Plastskynken lades på som skydd. Men de blåste, inte helt oväntat, bort under natten och där stod ett öppet hus och samlade regnvatten. Huset vattenskadades innan det ens var färdigbyggt. Idag, två och ett halvt år senare, har Michael Hermodsson fortfarande problem med väta. Det regnar in genom hans två balkongdörrar. – De har fixat till dem två gånger men man ser fortfarande rakt ut genom glipan, säger han. Många i området är nöjda med sina hus. Ingen har flyttat därifrån. Men ett antal är djupt besvikna. Flera i området har haft problem med elen. – I badrummet stack det ut strömförande sladdar ur väggen, säger Henrik Koch, en av de boende i området. Älvsbyhus monteras av privata företag som hyrs in. Ett av dessa som Sydsvenskan kollat upp har inte elbehörighet. Det är ett lagbrott. När Älvsbyhusen såldes i Tygelsjö kunde köparna göra ett tillval värt minst 100000 kronor. Istället för den vanliga träpanelen kunde man få en färgad puts på fasaden. 12 av 42 hushåll valde till puts. Problemet är att putsen enligt en besiktningsman inte har uppförts efter leverantörens rekommendationer. Putsen har på ett hus börjat spricka. Men eftersom den inte är gjord efter tillverkarens anbefallningar täcks den inte av byggfelsförsäkringen. En annan besiktningsman menar dock att den är utförd korrekt. 2006 föll en dom i Marknadsdomstolen mot Älvsbyhus. Ett krav från Älvsbyhus på sina köpare var, innan domen, att besiktningsmän anställda inom företaget skulle besiktiga deras hus. Domen förbjöd det. Trots det använder Älvsbyhus fotfarande sina egna besiktningsmän så länge inte kunden aktivt väljer bort det och då även får bekosta besiktningen själv. En kostnad på uppemot 10 000 kronor. Dan Lundmark, byggnadsinspektör på Stadsbyggnadskontoret berättar att Stadsbyggnadskontoret är medvetna om situationen i Tygelsjö men står utan handlingskraft. – Vi kan inte agera så länge de följer lagen. Älvsbyhus och markentreprenören rör sig i en gråzon, de håller sig precis på gränsen för vad som är lagligt och inte. Rent etiskt och moraliskt är det tveksamt det de sysslar med, säger Dan Lundmark.
Besvaret

Det er sku noget svineri! Men jeg fatter ikke hvordan at byggefejlsforsikringen ikke virker? Hvis der er en fejl og den er begået af håndværkerne, så er det deres forsikring der sparker ind. Hvis fejlen ligger i dårlige instrukser fra producenten så er det deres forsikring. Fejlen forsvinder jo ikke fordi man ikke kan blive enige om hvor den er opstået .. :|

Besvaret
Det er sku noget svineri! Men jeg fatter ikke hvordan at byggefejlsforsikringen ikke virker? Hvis der er en fejl og den er begået af håndværkerne' date=' så er det deres forsikring der sparker ind. Hvis fejlen ligger i dårlige instrukser fra producenten så er det deres forsikring. Fejlen forsvinder jo ikke fordi man ikke kan blive enige om hvor den er opstået .. :|[/quote'] Ja, dette med forsikringen studsede jeg sgu også lidt over. :confused: "Problemet är att putsen enligt en besiktningsman inte har uppförts efter leverantörens rekommendationer. Putsen har på ett hus börjat spricka. Men eftersom den inte är gjord efter tillverkarens anbefallningar täcks den inte av byggfelsförsäkringen." So f'ing what! Nogens (minus dem huset bygges til) forsikring må sgu dække! :rolleyes: :thumbdown
Besvaret
Ja, dette med forsikringen studsede jeg sgu også lidt over. :confused: "Problemet är att putsen enligt en besiktningsman inte har uppförts efter leverantörens rekommendationer. Putsen har på ett hus börjat spricka. Men eftersom den inte är gjord efter tillverkarens anbefallningar täcks den inte av byggfelsförsäkringen." So f'ing what! Nogens (minus dem huset bygges til) forsikring må sgu dække! :rolleyes: :thumbdown
Det kan da ikke være køberen af husets problem. Det skal da bare laves og så må entreprenør og leverandør slås internt.
Besvaret
Hvem tørrer man lorten af på??? Den svageste i kæden = Husejeren...... Law of the land.....
Der findes blot et lovkrav i Sverige om en byggfelsforsikring, som gælder i ti år. Siden, at de ting der nævnes må falde ind under byggefejl, så er det vel meget nemt - der er en forsikring til det. På Älvsbyhus' hjemmeside fremgår det endda, at: "Ett års villaförsäkring samt tio års byggfelsförsäkring ingår." Så i virkeligheden er der ikke så meget at rafle om. Älvsbyhus skal fixe problemerne, og så må de selv tage udgifterne videre internt. Hvis de endda bliver ved med at sylte opretningen af problemerne - 2½ år må betegnes som en syltning - så vil man nok stå stærkt, hvis man får andre til at lave tingene og videresender regningen til Älvsbyhus. Der skal dog en advokat ind over det inden, man sætter noget i gang selv. ---> Byggfelsförsäkring Bygger du ett småhus så måste du enligt lag se till att det finns en byggfelsförsäkring som tecknas av antingen dig som byggherre eller din entreprenör. Byggfelsförsäkring avser framförallt fel i konstruktioner och bärande delar samt installationer för el, vatten, uppvärmning och eldstäder. Försäkringen omfattar fel eller brister som visar sig inom tio år efter det att byggnadsarbetet godkänts vid en försäkringsbesiktning. De ska anmälas snarast efter upptäckt.
Besvaret
"Problemet är att putsen enligt en besiktningsman inte har uppförts efter leverantörens rekommendationer. Putsen har på ett hus börjat spricka. Men eftersom den inte är gjord efter tillverkarens anbefallningar täcks den inte av byggfelsförsäkringen." So f'ing what! Nogens (minus dem huset bygges til) forsikring må sgu dække! :rolleyes: :thumbdown
Du skulle bare vide hvordan virkeligheden ser ud for tusindvis af husejere som har købt et "tyndputs på isolering"s hus!:( Dette er på ingen måde nyt. Er overhovedet ikke overrasket -desværre:sick: "Rikke Rost" -hvad mener du med din overskrift: "nu begynder det at komme"?
Besvaret
"Rikke Rost" -hvad mener du med din overskrift: "nu begynder det at komme"?
Den tror jeg faktisk jeg godt kan svare på. Alle os der er kørt den vej hver morgen og eftermiddag, mens byggeriet har stået på, har bare ventet på at dette ville ske. Jeg så ingen afdækning eller lign. når jeg kørte forbi. Det var dømt til at fejle.
Besvaret

Hvis det hele hentyder til byggefejl, så har der altid eksisteret byggefejl, også i 50-erne, 60-erne, 70-erne og 80-erne. I 50-erne og 60-erne brugte man fx. galvaniserede trådbindere som korroderede og mistede styrken langt hurtigere end forventet. Det var også dengang i 60-erne og 70-erne, at det var moderne med flat tag på huse (man forventer at vindbelastningen i form af mere vind vil stige i fremtiden og få mange flade tage til at blæse af). Køber man et ældre hus, så skal man også sørge for at få det gennemgået fra A til Z, så man ikke pludselig står med et stort vedligeholdelsesbehov. Et bolig er ligesom en bil, kræver service og vedligeholdelse.

Besvaret
Den tror jeg faktisk jeg godt kan svare på. Alle os der er kørt den vej hver morgen og eftermiddag' date=' mens byggeriet har stået på, har bare ventet på at dette ville ske. Jeg så ingen afdækning eller lign. når jeg kørte forbi. Det var dømt til at fejle.[/quote'] Helt enig, og det gælder også for de huse, som Götenehus bygger der. Jeg tror såmænd ikke, at husene fejler noget, men entreprenørerne der er nogle klamhuggere - alting skal gå alt for stærkt og ingen egenkontrol (og om det er med godkendelse fra husfirmaerne skal jeg lade være usagt)
Besvaret
Den tror jeg faktisk jeg godt kan svare på. Alle os der er kørt den vej hver morgen og eftermiddag' date=' mens byggeriet har stået på, har bare ventet på at dette ville ske. Jeg så ingen afdækning eller lign. når jeg kørte forbi. Det var dømt til at fejle.[/quote']Ja, det har I ret i, og det sker desværre alt alt for ofte. Desværre tager ingen ansvar for noget som helst og husejerne står i sidste ende med problemet:(
Besvaret
Helt enig' date=' og det gælder også for de huse, som Götenehus bygger der. Jeg tror såmænd ikke, at husene fejler noget, men entreprenørerne der er nogle klamhuggere - alting skal gå alt for stærkt og ingen egenkontrol (og om det er med godkendelse fra husfirmaerne skal jeg lade være usagt)[/quote'] Lige som min lejlighed... :fight:de s**** polaker
Besvaret

Ja da jeg så hvordan de byggede de nye huse herude og hvordan de stod pivåbne en hel vinter, så ville jeg ikke røre dem med en ildtang.....:sick: Fååårking hell! Bygherren fyrede det svenske sjak i november og der kom først polakker på i februar/marts måned...... Og der var ingen afdækning på tingene overhovedet. Folk gik bare og rystede på hovedet herude....

Besvaret

Næ men huset er trods alt 14 år gammelt......;) Så var der noget, så havde de nok set det...:) Og du kan nok være glad for du boede på 1 sal.... Tror de øverste 2 etager er de mest udsatte. Men det er nok ikke noget man siger til nogen, hvis der er noget galt.....:D Så sidder man jo selv med lorten....Og det ville ikke være fedt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...