Thyper Skrevet August 9, 2009 Rapporter Skrevet August 9, 2009 Jeg har nu modtaget min årsopgørelse vedr 2008. Hvordan kan jeg se om jeg bliver beskattet som grænsegænger ? Såvidt jeg kan forstå er det noget man skal søge om. Får Skat i Danmark automatisk oplysninger om indkomst i Sverige ? Jeg flyttetde til Malmø maj 2008, og som de fleste herinde arbejder jeg udelukende i Danmark.
jolin Besvaret August 9, 2009 Rapporter Besvaret August 9, 2009 Jeg har nu modtaget min årsopgørelse vedr 2008. Hvordan kan jeg se om jeg bliver beskattet som grænsegænger ? Såvidt jeg kan forstå er det noget man skal søge om. Får Skat i Danmark automatisk oplysninger om indkomst i Sverige ? Jeg flyttetde til Malmø maj 2008, og som de fleste herinde arbejder jeg udelukende i Danmark. Har du ikke været ude hos SkatØresund i sydhavnen og talt med dem dengang du flyttede? Kan ikke lige huske med årsopgørelsen men på din forskudsopgørelse står i hvertfald om du bliver beskattet efter grænsegænger-reglerne.
anton Besvaret August 9, 2009 Rapporter Besvaret August 9, 2009 Led efter: "Supplerende oplysninger vedr. skatteberegning Skatteberegningen er foretaget efter regler for grænsegængere." Er dette ikke anført, er du ikke beskattet som grænsegænger.
Rene Larsen Besvaret August 9, 2009 Rapporter Besvaret August 9, 2009 Jeg har nu modtaget min årsopgørelse vedr 2008. Hvordan kan jeg se om jeg bliver beskattet som grænsegænger ? Såvidt jeg kan forstå er det noget man skal søge om. Får Skat i Danmark automatisk oplysninger om indkomst i Sverige ? Jeg flyttetde til Malmø maj 2008, og som de fleste herinde arbejder jeg udelukende i Danmark. Hvis ikke du har haft fat i dit fraflytter skattecenter, og bedt dem om at overflytte dig til SkatØresund - er det dét du skal starte med.
Thyper Besvaret August 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret August 11, 2009 Led efter: "Supplerende oplysninger vedr. skatteberegning Skatteberegningen er foretaget efter regler for grænsegængere." Er dette ikke anført, er du ikke beskattet som grænsegænger. Hvor skal jeg søge efter disse oplysninger ? På min tast selv hjemmeside, forskudsopgørelse, årsopgørelsen ? Jeg skrev til Skat om at få min skat overflyttet til SkatØresund hvilket jeg har fået- Jeg kan ikke nogen steder se om jeg er beskattet som grænsegænger. Jeg skriver til dem.
Gio Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Hvor skal jeg søge efter disse oplysninger ? På min tast selv hjemmeside, forskudsopgørelse, årsopgørelsen ?Det står på din forskudsopgørelse/selvangivelse oppe i højre hjørne, hvor du også kan se din trækprocent m.m.
Thyper Besvaret August 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret August 11, 2009 Der står Københavns Kommune samt intet om grænsegænger. Se jeg bliver vel ikke beskattet som grænsegænger.
Gio Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Der står Københavns Kommune samt intet om grænsegænger. Se jeg bliver vel ikke beskattet som grænsegænger.Bingo - du er ikke overflyttet til SKAT Øresund, og bliver ikke beskattet som græsegænger, nej.
Juul90 Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Ikke for at bryde ind med en dum kommentar. Men når man er grænsegænger betaler man så skat i begge lande? Eller hvordan foregår det system? :)
Rene Larsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Du er fuld skattepligtig til Sverige - og begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder at hvis du arbejder i DK, betaler du skat af din indkomst der, du får ligeledes 'næsten' samme fradrag som du ville ha' hvis du boede i DK Du skal dog ikke betale skat af dine evt. danske/svenske renteindtægter samt aktieudbytte til DK, men kun til Sverige. Dine renteudgifter (det fulde beløb) fra Sverige kan du trække fra i både Sverige OG Danmark.
Juul90 Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Okay, så det kan faktisk godt betale sig at bo i Malmö og så arbejde i Kbh, og tjene en ok dansk løn? Istedet for at arbejde i sverige? :) Kan jeg også se at mange herinde allerede gør!
Rene Larsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Okay' date=' så det kan faktisk godt betale sig at bo i Malmö og så arbejde i Kbh, og tjene en ok dansk løn? Istedet for at arbejde i sverige? :) Kan jeg også se at mange herinde allerede gør![/quote'] Ja, nu er lønnen jo ikke alt :) Dem som fx. også har brug for børnepasning, slipper også billigere end i de fleste kommuner i DK (der er vist enkelte undtagelser, alt efter hvor i DK man sammenligner priserne) Der er ikke en komplet facitliste over hvornår det bedre kan betale sig at bo i Sverige frem for i Danmark - den enkelte familie må sætte sig ned og regne på hvad det vil betyde for lige netop dem. Men en ting man bør ha' sig for øje er "flyt ikke til Sverige KUN for pengens skyld - man skal ville bo i Sverige"
Juul90 Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Ja, nu er lønnen jo ikke alt :) Dem som fx. også har brug for børnepasning, slipper også billigere end i de fleste kommuner i DK (der er vist enkelte undtagelser, alt efter hvor i DK man sammenligner priserne) Der er ikke en komplet facitliste over hvornår det bedre kan betale sig at bo i Sverige frem for i Danmark - den enkelte familie må sætte sig ned og regne på hvad det vil betyde for lige netop dem. Men en ting man bør ha' sig for øje er "flyt ikke til Sverige KUN for pengens skyld - man skal ville bo i Sverige" Nej forstår godt at lønnen nu ikke er alt, for alle! Nu er jeg selv 19 år gammel, så der er ikke rigtigt brug for at regne på så mange ting for mit vedkommende. Jeg vil personligt tro at jeg sagtens kunne trives i Sverige. Nu har jeg også selv været deroppe en del gange, og det har været helt fantatiske tider. Nu er jeg ikke færdig med det studie jeg er igang med. Men har dog allerede gået med planer om at flytte til det svenske :) Så mon ikke snart i kan få mig at se deroppe :)
dannemare Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Jeg vil personligt tro at jeg sagtens kunne trives i Sverige. Nu har jeg også selv været deroppe en del gange, og det har været helt fantatiske tider. Nu er jeg ikke færdig med det studie jeg er igang med. Men har dog allerede gået med planer om at flytte til det svenske :) Så mon ikke snart i kan få mig at se deroppe :) *host host* Tjek lige Europa-kortet engang. Du er ikke velkommen, før du har lært at sige dernede :p ;)
dannemare Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 [attach]3088[/attach] .............................................
Juul90 Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 *host host* Tjek lige Europa-kortet engang. Du er ikke velkommen' date=' før du har lært at sige der[u']nede :p ;) Hehe tænkte faktisk på det, lige i det øjeblik jeg skrev det :D Men hvae faen, deroppe eller dernede. Det gør vel ingen forskel? :)
Rene Larsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Det er ikke unormalt at høre danskere sige - "når du bor helt der oppe i Sverige - der er jo langt derop" - og det er til og ofte kommet fra en københavner :)
skallstorp Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Skattefradrag Man kan vel bare träkke renter fra et sted Du er fuld skattepligtig til Sverige - og begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder at hvis du arbejder i DK, betaler du skat af din indkomst der, du får ligeledes 'næsten' samme fradrag som du ville ha' hvis du boede i DK Du skal dog ikke betale skat af dine evt. danske/svenske renteindtægter samt aktieudbytte til DK, men kun til Sverige. Dine renteudgifter (det fulde beløb) fra Sverige kan du trække fra i både Sverige OG Danmark.
Rene Larsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Besvaret August 11, 2009 Man kan vel bare träkke renter fra et sted Læs lige denne tråd: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=17549
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu