Jump to content

leje lejlighed ud hvordan??

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal på ferie i 3 måneder og derfor vil jeg gerne leje min lejlighed ud i malmø. Der en del som skal komme og kigge på den imorgen men jeg er ikke helt sikker på hvordna man gør med kontrakt og alt mulig. Det er første gang jeg skal prøve at leje den ud. Er der nogen der har erfaring med det??

Besvaret

Første skridt er at indhente tilladelse fra enten bostadsrättföreningen eller din hyresvärd. Du må IKKE fremleje en lejlighed i sin helhed uden tilladelse. Derimod må du godt leje et rum ud uden tilladelse, men altså ikke hele lejligheden. En standardtekst til hyreskontrakt "andra hand" kan du få hos Hyresgästföreningen, hvis du er medlem, eller købe hos en papir- eller boghandler.

Besvaret

hvad er chancen for man får et nej og hvad sker der mon hvis jeg glemmer at spørge:) ihh haa vil bare ikke have et nej:(

Besvaret

Hvis du glemmer at spørge om lov, og de finder ud af det, kan du risikere at blive smidt ud for brud på reglerne. Men normalt vil det ikke være et problem at få lov, når det bare handler om 3 måneder. Husk i øvrigt at der også er regler for, hvor meget du må tage i husleje. Du kan læse mere om det på http://www.omboende.se/

Besvaret
Lej et rum ud istedet....Og tag dig betaling for det. At vedkommende så har adgang til hele hytten er ikke andres problem. Så kan du også frit sætte din husleje....
Nu ved jeg ikke hvor god den svenske lejelov og tilhørende klagenævn er, men hvis du lejer éet rum ud, så bliver det svært at retfærdiggøre en husleje der er meget større end et kollegieværelse/lille 2 værelses.
Besvaret

Ja, det nemmeste er bare at leje en del af lejligheden ud og ikke hele hytten. Med hensyn til den fri prissætning af huslejen, så er den nu ikke mere fri, end at din lejer kan indbringe sagen for Hyresnämden, som kan fastsætte lejen, hvis de ikke mener, den er rimelig, dvs. du kan blive tvunget til at skulle betale din lejer tilbage, hvis hyresnämden mener, du har taget for meget i husleje. Dette kan ske efter at lejer er flyttet ud igen, så det kan blive en slem streg i regningen.

Besvaret
Hvis du glemmer at spørge om lov, og de finder ud af det, kan du risikere at blive smidt ud for brud på reglerne. Men normalt vil det ikke være et problem at få lov, når det bare handler om 3 måneder. Husk i øvrigt at der også er regler for, hvor meget du må tage i husleje. Du kan læse mere om det på http://www.omboende.se/
Her i den forening jeg bor I røg min underbo ud af den årsag at der ikke var indhentet tilladelse til udlejning - så det er vist noget svenskerne ser ret strengt på...
Besvaret

Problemet er bare at det er en 1 værelses lejlighed:( så hvordan kan man leje et værelse ud når det er en 1 værelses:) den har godt nok seperat køkken, wc og et lille depot rum. Jeg skal spørge om det er ok at dele lejligheden med en ven. lad os nu se. angående husleje, så tager jeg selvfølgelig lidt ekstra, da de skal bruge alt i lejligheden.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...