Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Jeg arbejder hos PBS, så jeg kender til problematikken banken nævner i artiklen. Uden at gå for meget ind i tekniske detaljer så er den svenske kreditkort infrastruktur ret gammel og stadig baseret på magnetstriber. Disse magnet striber kan aflæses af kortlæsere og kan ligge i en inderlomme. Derimod er chipbaserede betalinger langt sikrere pga langt flere og hårdere sikkerhedsmekanismer i denne løsning. Indtil man i sverige får et dicideret forbud af Visa/Mastercard mod magnetstriber vil vi stadigvæk se fup og svindel i højt gear i hele sverige. \Tom

Besvaret

Burde ikke väre muligt Så burde det netop ikke väre muligt at hente 25000 ud i en bankomat i Malmö:sick:

Jeg arbejder hos PBS, så jeg kender til problematikken banken nævner i artiklen. Uden at gå for meget ind i tekniske detaljer så er den svenske kreditkort infrastruktur ret gammel og stadig baseret på magnetstriber. Disse magnet striber kan aflæses af de fleste kort læsere på 2 sekunder og kan ligge i en inderlomme. Derimod er chipbaserede betalinger langt sikrere pga langt flere og hårdere sikkerhedsmekanismer i denne løsning. Indtil man i sverige får et dicideret forbud af Visa/Mastercard mod magnetstriber vil vi stadigvæk se fup og svindel i højt gear i hele sverige. \Tom
Besvaret
Så burde det netop ikke väre muligt at hente 25000 ud i en bankomat i Malmö:sick:
Som udgangspunkt kan jeg anbefale at i de lande hvor brugen af chip stadigvæk ikke er udbredt at man holder øje med sit kort og ALDRIG giver det til nogle, så opstår problemerne ikke. I følge dansk lovgivning om betalingsmidler er der INGEN der har ret til at bede om dit kort også forsvinde væk med det. Hold det ALTID under opsyn i f.eks situationer hvor kortet køres igennem bag disken. Problemet løser sig selv når flere bruger chip. Hvad man vælger i sverige kan jeg ikke kommentere på, andet end at der er fokus på en omstilning til chip fra svensk side (se di.se) der var vist en artikkel om det for et stykke tid siden.
Besvaret

En sidste ting jeg lige vil tillægge er at vi jo alle sammen har en personlig pinkode tilknyttet vores kort. Så inden panikken spreder sig i malmö så hæld lidt koldt vand i blodet. Det er jo ret ofte folk der har været uagtsomme med sit kort og kode som er udsat for svindel.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...