Jump to content

Skal vi ikke lige snakke lidt hardware for engangs skyld...

Recommended Posts

Skrevet

Sidder lidt og læser lidt reviews på nettet og funderede lidt.... 2 PCI-e x16 slots på et motherboard hvor der er grafikkort i det ene og det andet er tomt.... Kan man bruge det slot til andet end grafikkort??? Sad og funderede på at købe mig en raidcontr til hjemmeserveren der kan håndtere 16 diske.... De kører som regel pci-e x8 og logikken siger mig så at man godt kan bruge det slot.... Hvad siger i??? Jeg ved godt at de er "bagud" kompatible, således at et x8 kan gå i et x16 slot osv. Den skulle i teorien så bare tildele lanes til kortet. Men hvad siger i??? Er det noget der kan lade sig gøre? MB er et Gigabyte N650SLI-D4SL med en C2D proc. på.

Besvaret
Sidder lidt og læser lidt reviews på nettet og funderede lidt.... 2 PCI-e x16 slots på et motherboard hvor der er grafikkort i det ene og det andet er tomt.... Kan man bruge det slot til andet end grafikkort??? Sad og funderede på at købe mig en raidcontr til hjemmeserveren der kan håndtere 16 diske.... De kører som regel pci-e x8 og logikken siger mig så at man godt kan bruge det slot.... Hvad siger i??? Jeg ved godt at de er "bagud" kompatible, således at et x8 kan gå i et x16 slot osv. Den skulle i teorien så bare tildele lanes til kortet. Men hvad siger i??? Er det noget der kan lade sig gøre? MB er et Gigabyte N650SLI-D4SL med en C2D proc. på.
i värste fald kan det vel ske at man slöver hele pci-e bussen ned til 8x..?
Besvaret

Jeg vil sige ja, dog uden at give garanti :-) Normalt passer mindre kort i et større port, bare ikke omvendt Det har ikke noget med hastigheden at gøre og dog alligevel, men man kan ikke automatisk sige at 2 kort = x8 i hastighed Jeg har f.eks et asus M3A32-MVP deluxe wifi hvor der er 4 pci-e x16 porte hvor det er muligt at køre grafik i slot 1 x16, slot 2 x 1, slot 3 x 8, slot 4 x 8.... hvis jeg kun bruger 3 slots.... Kan så vælge kun at putte i slot 1, 3 og 4 hvis jeg ikke bruger x1 alligevel Hvis jeg bruger alle 4, kan jeg kun køre x4 på alle hvis det er grafik (x16 kort) Hvis jeg bruger slot 1 og 3 til grafik (sli/crossfire) så kører de x16, men bruger jeg de sidste 2 til andet, kører det hele kun x1, men kan så via bios sætte det op i henhold til hvor godt jeg tweaker min pc eller hvor godt hardwaren er og spiller sammen Hvis jeg var dig, ville jeg dog lige prøve at låne et kort et eller andet sted for at teste....

Besvaret
i värste fald kan det vel ske at man slöver hele pci-e bussen ned til 8x..?
Det værste er at den sløves ned til x1 ;-) laveste fællesnævner og så selvfølgelig at pcen med indstikort futter af pga forkert montering :rolleye::laugh::laugh:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...