zabel Skrevet August 31, 2009 Rapporter Skrevet August 31, 2009 Hej kloge hoveder, Jeg skal muligvis overtage vores fælles hus da vi er ved at gå fra hinanden. I den forbindelse skal der så laves et nyt skøde (lagfart), så jeg står alene som ejer af huset? Skal der så igen betales 1,5 pct. af boligens pris plus en afgift på 825 SEK? På forhånd tak!
Nils Besvaret September 1, 2009 Rapporter Besvaret September 1, 2009 Lagfart er ikke et skøde, men en officiel registrering (tinglysning) af ejerskabet, som varetages af Lantmäteriet. Stempelskatten på 1,5 procent udgår på købsprisen, så hvis du køber din partners 50 procent, skal du for at registreres som ejer i lagfartsregisteret betale 1,5 procent af købsprisen, som den fremgår af købekontrakten. Hvis den ene part forærer sin halvdel af ejendommen til den anden, skal der ikke betales stempelskat, men kun gebyr. En lav eller ingen købspris giver lav stempelskat, MEN denne ubetydelige besparelse kommer ondt tilbage, når ejendommen engang sælges videre, for så bliver der en lav indgangspris og dermed en stor kapitalgevinst = høj skat.
zabel Besvaret September 1, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret September 1, 2009 Så den optimale løsning vil være... Tak for svaret Nils! Dvs. den optimale løsning vil være at jeg køber min partners 50% af huset, til den pris vi i sin tid gav for det. Derved vil der ingen vinstskatt være ved denne handel. Jeg skal dog bide i det sure æble og betale 1,5% af 50% af husets værdi ved handlen. - Rigtigt forstået? Jeg kan muligvis spekulere i om jeg skal købe det til en anelse højere pris, med henblik på at at der skal betales en anelse i vinstskatt. Denne skat kan jeg så nedbringe med mine renteudgifter over de næste par år, som jeg nu er blevet klar over at man kan trække fra i både sverige og danmark - jævnfør anden tråd på sunddebat.
Thomas Besvaret September 1, 2009 Rapporter Besvaret September 1, 2009 Du kan jo ikke trække dem fra i sverige, når du ikke har en indtægt her! Tak for svaret Nils! Dvs. den optimale løsning vil være at jeg køber min partners 50% af huset, til den pris vi i sin tid gav for det. Derved vil der ingen vinstskatt være ved denne handel. Jeg skal dog bide i det sure æble og betale 1,5% af 50% af husets værdi ved handlen. - Rigtigt forstået? Jeg kan muligvis spekulere i om jeg skal købe det til en anelse højere pris, med henblik på at at der skal betales en anelse i vinstskatt. Denne skat kan jeg så nedbringe med mine renteudgifter over de næste par år, som jeg nu er blevet klar over at man kan trække fra i både sverige og danmark - jævnfør anden tråd på sunddebat.
Gio Besvaret September 1, 2009 Rapporter Besvaret September 1, 2009 Du kan jo ikke trække dem fra i sverige' date=' når du ikke har en indtægt her![/quote']Vinst ved salg af bolig er kapitalindkomst - og vinstskatten kan derfor nedbringes med afdrag for renteudgifter - danske som svenske.
Nils Besvaret September 1, 2009 Rapporter Besvaret September 1, 2009 Dvs. den optimale løsning vil være at jeg køber min partners 50% af huset' date=' til den pris vi i sin tid gav for det. Derved vil der ingen vinstskatt være ved denne handel. Jeg skal dog bide i det sure æble og betale 1,5% af 50% af husets værdi ved handlen. - Rigtigt forstået?[/quote'] Rigtigt forstået, men købsprisen skal vel afspejle en eventuel værdistigning.
zabel Besvaret September 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret September 2, 2009 Rigtigt forstået' date=' men købsprisen skal vel afspejle en eventuel værdistigning.[/quote'] Jeps naturligvis, men jeg tror nu ikke der er den store værdistigning, da vi købte maj 2008. Det er nok snarere et værdifald. Er det gratis at få en vurdering af huset af diverse ejendomsmæglere?
Nils Besvaret September 3, 2009 Rapporter Besvaret September 3, 2009 Er det gratis at få en vurdering af huset af diverse ejendomsmæglere? Ja hvis man lader som om, man vil have dem til at sælge det. ;)
APGraph Besvaret September 3, 2009 Rapporter Besvaret September 3, 2009 Skal man ha vurderingen på skrift så tager de penge for det 1500-2000 mener jeg. Ja hvis man lader som om' date=' man vil have dem til at sælge det. ;)[/quote']
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu