Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

rensningsanlæg består jo af jernfilter og saltbeholdning, og bare salten som skal i, koster en formue idag, så der skal for langt over 1000DKR i pr år, derud over, så smager det af rust, man skal jo rense det hver 6md, og det gør jeg også, og så smager det godt i 3uger så kommer det tilbage og hvis jeg skal til at investere i nyt jernfilter osv, så kommer det op i for store summer.

Besvaret

vi er 2 personer i husstanden og vi bruger ca. 100 m3 vand årligt (vaskemaskine, opvaskemaskine og ca. 3 brusebade om dagen). Pris ca. 5,- pr. m3 + div. skatter og afgifter (de er væsentligt dyrere end selve vandforbruget).

Besvaret
Ditto... Til gengæld er det rigtig godt vand :th2:
Det kommer jo så lidt an på boringen! :) Byvand i Malmö leveres af VASyd - og deres prisliste er her: http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocuments/Broschyrer/Vatten-%20och%20avloppsbroschyrer/Vatten-%20och%20avloppstaxor%20i%20Malmö/VAAVGIFTER_Malmö.pdf Hvis man er van(d)t til danske priser for vand og afløb er det markant billigere - 8,38 sek pr kbm inkl afløb Derudover 812,50 sek i årsafgift for at være tilsluttet 647,50 sek i årsafgift per vandmåler (normalt har man 1) 600,00 sek i årsafgift for "dagvatten" (Avgiften ska täcka kostnaderna för avledning av regn- och dräneringsvatten från fastigheten och anslutande gatumark.) når man bor i villa. Forbruget er jo individuelt og afhænger meget af hvor mange man er i huset, om man vander have, tager karbad osv. Vandet i Malmö er koldt, blødt og meget drikkevenligt er min vurdering.
Besvaret
Vandet i Malmö er koldt, blødt og meget drikkevenligt er min vurdering.
Normalt kommer kommunevandet fra søen Bolmen i Småland, men p.t. kommer det fra Ringsjön pga reparation af rørledningen. Børn er jo generelt meget ansvarsfulde, så de tisser naturligvis ikke i vandet, når de bader i det, for de ved, det skal drikkes bagefter, alligevel foretrækker jeg nu vand fra undergrunden. Jeg havde også meget jern i starten, men nu er vandet perfekt. Så i stedet for alle de filtre: Bare pump! Vand haven, fyld bassinet, fråds med det! :)
Besvaret
Normalt kommer kommunevandet fra søen Bolmen i Småland, men p.t. kommer det fra Ringsjön pga reparation af rørledningen. Børn er jo generelt meget ansvarsfulde, så de tisser naturligvis ikke i vandet, når de bader i det, for de ved, det skal drikkes bagefter, alligevel foretrækker jeg nu vand fra undergrunden. Jeg havde også meget jern i starten, men nu er vandet perfekt. Så i stedet for alle de filtre: Bare pump! Vand haven, fyld bassinet, fråds med det! :)
Hehe... Lidt tis har jo aldrig skadet nogen ;) Det med jern - det havde vi også en del af da vi boede i Billinge og selv om jeg faktisk gjorde en del for at frådse med det netop for at reducere jernindholdet blev det bestemt aldrig fri for jernfarve/smag. Ikke at vandet vi havde var dårligt (man vænner sig til smagen - og det er ikke giftigt, farver blot WC'et, badekarret og det hvide vasketøj). Jeg syntes nu løsningen med kommunevand er fin, så slipper man bl.a. også for at være afhængig af at der er strøm så pumpen kan køre og det generelle vedligehold af ens lille lokalvandværk. Men klart, det billigste er helt sikkert selv at pumpe det op af jorden!
Besvaret

Har lige fået månedsregning -> Beregnet årsforbrug 139 kbm Beregnet årskostnad 3.218 sek Cirka 1200 kroner er forbrug, resten faste omkostninger ifm abonnementet. Husstand med 2 voksne, noget havevanding samt badekar der bruges vel 3 gange om ugen i snit.

Besvaret
Beregnet årskostnad 3.218 sek
Mens jeg nipper til et glas iskoldt grundvand, som er uden smag, men med "bid", funderer jeg over noget sjovt man kunne købe til sig selv for ca. 3.000. :D Ringsjön, Vombsjön og Bolmen er IMO til at sejle i, bade i, bolle i for fiskene og kigge ud over ved solnedgang.
Besvaret
Det kommer jo så lidt an på boringen! :)
Klart! Jeg talte nu også bare om mit eget brøndvand :) Jeg er simpelthen holdt op med at drikke postevand, når jeg er i København - jeg kan slet ikke tage smagen af det! Utrolig så stor forskel der er... Bare lidt besværligt altid at skulle slæbe vand med til Djævleøen...
Bare pump! Vand haven' date=' fyld bassinet, fråds med det! :)[/quote'] Ja, man får et lidt andet forhold til vand, når man selv henter det op fra undergrunden... :D
Besvaret
Mens jeg nipper til et glas iskoldt grundvand' date=' som er uden smag, men med "bid", funderer jeg over noget sjovt man kunne købe til sig selv for ca. 3.000. :D[/quote'] Hihi... Ja - det er bestemt ikke uden fordele at bo derude med luft og plads hvor man kan pumpe sit eget friske vand op af jorden :)
Besvaret
Hihi... Ja - det er bestemt ikke uden fordele at bo derude med luft og plads hvor man kan pumpe sit eget friske vand op af jorden :)
...og du bor endda ikke engang på landet (længere) :rolleyes:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...