Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey folkens, Mit firma har en afdeling i Gøteborg og jeg overvejer at søge muligheden for at flytte derop og begynde at arbejde. Men mine planer herhjemme var at påbegynde en HD herhjemme eller lignenden på UNI ved siden af mit arbejde., Hvordan vil planerne for dette være hvis man flyttede til Sverige? Jeg kan sagtens forstå det svenske sprog osv. men det er mere om de kan forstå ens danske sprog, og hvad med afleveringer osv., de skal vel være skrevet på svensk eller hvordan fungerer det ???

Besvaret
Hey folkens, Mit firma har en afdeling i Gøteborg og jeg overvejer at søge muligheden for at flytte derop og begynde at arbejde. Men mine planer herhjemme var at påbegynde en HD herhjemme eller lignenden på UNI ved siden af mit arbejde., Hvordan vil planerne for dette være hvis man flyttede til Sverige? Jeg kan sagtens forstå det svenske sprog osv. men det er mere om de kan forstå ens danske sprog, og hvad med afleveringer osv., de skal vel være skrevet på svensk eller hvordan fungerer det ???
Jeg ved at på Økonomi på Københavns Universitet, kan man aflevere opgaver på hvilket som helst nordisk sprog + Engelsk. Jeg vil anbefale dig at henvende dit til det specifikke uddannelsessted, som du har i tankerne (?), i Sverige og spørge om deres regler for afleveringer.
Besvaret
Nu ved jeg ikke om de udbyder HD'er i Gøteborg (de har nok noget lignende), men eftersom HD'en er en Master-/Kandidatgrad[1] så skal de udbyde uddannelsen på Engelsk jf. Bologne aftalen. Held og Lykke [1] Med Master/kandidat menes her den 2 årige overbygning man tager oven på en bachelor. Master (Bologne) og Master på Svensk er vist lidt forskelligt :)
Besvaret

Nu skal det lige tilføjes at jeg kun har en 3 årig HHX og arbejder som speditør nu, så jeg kan ikke tage nogen bachelor, men skal starte med den 3. årige del af en HD eller hvad det nu skulle være derhenne. Mine bekymringer gik mere på om man kunne nøjes med at snakke og skrive dansk på sådan et universitet, eller om man skulle over til engelsk? Det svenske sprog er jo ikke så forskelligt fra det danske, det er mere med retstavningen på svensk osv. jeg var bekymret for

Besvaret

Det er meget muligt der findes Bologneaftaler, men ét er teori, noget andet er praksis;) Det er nok også afhængigt af underviser, kursus og jeg kender ikke ret meget til Gtb universitet (og intet til HD og den slags relaterede uddannelser), så kan kun tale udfra egne erfaringer fra Lunds Tekniska högskola. Der er undervisningen på svensk! Og hvis der er udenlandske studerende, for de hjælp til at finde en tilsvarende lærebog på engelsk. Skriftlige eksamener må selvfølgelig gerne være skrevet på engelsk (eller dansk, men det er som sagt på Lund, det KAN jo være de ser anderledes på det danske sprog i Gtb). Men der er jo ikke andet at gøre end at tage kontakt med uddannelsesstedet -de er trods alt de eneste der kan give dig et konktret svar. En anden erfaring jeg har gjort mig er, at selvom det "bare" er svensk, så er det sgu ikke helt så nemt at lære nye ting på svensk-og slet ikke hvis man skal lære udenad! Og dertil skal siges at jeg i min grunduddannelse er vant til engelsk undervisningsmateriale. Men jeg synes godt nok min første eksamen på svensk var svær:o Drop som det første at få korrekt svensk retstavning, det tager flere år at lære! (hvis det ikke er det primære i ens uddannelse selvfølgelig) Men vi er jo heldigvis forskellige:)

Besvaret

En fra mit studie, i kbh, tager nu kurser i Lund og der må de gerne aflevere på dansk, men det bliver ikke altid rettet. Jeg tror du skal tale med dem om, hvad der er praksis.

• 3 weeks later...
Besvaret

afleverings opgaver på overbygningsuddannelser her som i sverige vil jo normalt kunne besvares på engelsk. Dansk er nok værre. Jeg har undervist på Uni i sverige og der havde de sgu ibland svært ved at forstå mig på trods af mit "ufejlbarlige" svenske. Men hør med dit kommende uni om ikke engelsk er ok. Det bør det være efter min bedste overbevisning.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...