Johannes Skrevet October 16, 2009 Rapporter Skrevet October 16, 2009 Hej! Jeg er journaliststuderende, og arbejder på en artikel om befordringsfradraget for at køre over Øresundsbron i bil, da jeg er blevet gjort opmærksom på, at det ikke stemmer overens med den reelle udgift. I den forbindelse forsøger jeg at afklare, hvor stor betydning det i virkeligheden har for den enkelte pendler. Jeg kender allerede omfanget i kroner og øre. Det jeg gerne vil vide er derfor, om transportudgifterne har resulteret i overvejelser om: - at lede efter job på samme side af sundet som bopælen? - at flytte tilbage? - er privatøkonomien blevet trængt som følge af transportudgifter? Smid gerne et indlæg, hvis du har en holdning til ovenstående. Efterlad gerne kontaktoplysninger, så jeg har mulighed for at kontakte dig om nødvendigt. På forhånd tak! Johannes Hartkopf-Mikkelsen
Humle Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Hvorfor ikke inkludere toget i din undersøgelse ? Et månedskort koster nu 1900 sek ! Bestemt en udgift der gør at jeg overvejer at flytte tilbage til DK
Sune Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Hvorfor ikke inkludere toget i din undersøgelse ? Et månedskort koster nu 1900 sek ! Bestemt en udgift der gør at jeg overvejer at flytte tilbage til DK Har en stigning på 125 DKK pr. måned virkelig fået dig til at overveje at flytte til Danmark?
Sune Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Hej! Jeg er journaliststuderende, og arbejder på en artikel om befordringsfradraget for at køre over Øresundsbron i bil, da jeg er blevet gjort opmærksom på, at det ikke stemmer overens med den reelle udgift. I den forbindelse forsøger jeg at afklare, hvor stor betydning det i virkeligheden har for den enkelte pendler. Jeg kender allerede omfanget i kroner og øre. Det jeg gerne vil vide er derfor, om transportudgifterne har resulteret i overvejelser om: - at lede efter job på samme side af sundet som bopælen? - at flytte tilbage? - er privatøkonomien blevet trængt som følge af transportudgifter? Smid gerne et indlæg, hvis du har en holdning til ovenstående. Efterlad gerne kontaktoplysninger, så jeg har mulighed for at kontakte dig om nødvendigt. På forhånd tak! Johannes Hartkopf-Mikkelsen Det virker på jeres spørgsmål, som om transportudgifterne er noget, der lige pludselig er faldet ned om ørene på os. Der er vist ikke mange her som ikke var klar over at det ville komme til at koste, at pendle hen over broen da de flyttede herover. Som jeg ser jeres spørgsmål er de faktisk mere relevante for 'rigtige svenskere' som pendler til Danmark.
Gio Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Det virker på jeres spørgsmål' date=' som om transportudgifterne er noget, der lige pludselig er faldet ned om ørene på os. Der er vist ikke mange her som ikke var klar over at det ville komme til at koste, at pendle hen over broen da de flyttede herover. Som jeg ser jeres spørgsmål er de faktisk mere relevante for 'rigtige svenskere' som pendler til Danmark.[/quote']Mere relevant ville det være, hvis der blev kigget på Broens underlige prispolitik for pendlere. Hvilke andre steder bliver en vare dyrere, jo flere du køber!? Tur 1-16 Dyr pris Tur 17-49 Fin pris Tur 50+ Dyr pris igen Desuden deres begrundelser for de forskellige stigninger og udregning, som burde kigges grundigt igennem. For slet ikke at tale om deres finansiering, og dennes vægt som evig undskyldning for prisstigninger (udover øget vedligehold - som jo faktisk afstedkommes af øget brug af broen = øget indtjening ) Meget mærkelig forretning, for at sige det mildt.
Kim H Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 "Bropenge" er ikke den eneste transportudgift Man skal ikke nødvendigvis stirre sig blind på udgifterne til passage af Øresund. Hvis man bor noget længere væk end Malmø - f.eks. i Skivarp, hvor jeg bor, er "afstanden" i sig selv blevet dyrere fordi brændstofpriserne er steget, siden jeg flyttede over. Der er tale om ca. 80 km hver vej Skivarp-Sydhavnen-Skivarp. Og så er der selvfølgelig dem som bor længere væk Fradraget for passage af Øresundsbroen dækker ikke de faktiske omkostninger - men det gør fradraget for selve transporten så sandelig heller ikke :) Men hele verden er ikke økonomi - Sverige byder på så meget som er bedre
Cici_Barn Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Har en stigning på 125 DKK pr. måned virkelig fået dig til at overveje at flytte til Danmark? Sune, du er sunddebattens konge! :)
Basse Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Princippet i at den semi-statsejet bro, stiger %vis agressivt i pris, mens staten ikke kigger på fradraget pr. overfart er ikke noget der pt. får mange folk til at ville flytte tilbage. Men hvis de bliver ved med at fastfryse det spinkle fradrag på 50kr pr. tur, og broen bliver ved med at presse prisen pr. tur op - så knækker kurven på et eller andet tidspunkt. Hvor man får udgiften til broen alene vil kunne financierer et tilsvarende hus i DK. Dog skal der godt nok mange stigninger til før tilsvarende bil, livskvalitet,natur,kultur mv. kan blive financieret. Men prisen for benzinstiger, og vupti vi får størrer kørselsfradag. Prisen på en brotur er steget næsten det samme %vis over en årrække - ingen ting sker ved brofradraget. For de fleste tror jeg stadig at broudgiften på en måned er størrer end den egentlige diesel/benzin udgift.
EBL Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Det jeg gerne vil vide er derfor, om transportudgifterne har resulteret i overvejelser om: - at lede efter job på samme side af sundet som bopælen? Nej tak, for det første er der ikke nogen, for det andet har jeg ikke lyst til at gå 33% ned i løn og for det tredie så tror jeg ikke at det ville være så let at finde noget ordentligt med mine manglende svensk kundskaber - at flytte tilbage? Nej aldrig i livet, idag er det langt billigere for mig at bo i Skåne i forhold til Sjælland, men skulle det en dag forholde sig omvendt så ville jeg stadig blier boende. Min beslutning om at flytte til Sverige var og er som udgangspunkt for livet. - er privatøkonomien blevet trængt som følge af transportudgifter? Nej, det er måske blevet en smule dyrere at pendle, og der er nok også lidt flere transportrelaterede udgifter end jeg måske lige havde regnet med (hyppige dækskift, 3 årlige bilservice pr. bil o.s.v), men så sparer man jo til gengæld på så meget andet.
Paul Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 ...at det ikke stemmer overens med den reelle udgift Vil du ikke være flink at komme med et eksempel på befordingsfradrag som rent faktisk dækker den reelle udgift? Det er vidst meget sjældent at de gør uanset hvorfra og hvortil i Danmark du tager på arbejde.
Martin_M Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Jeg er enig med problemstillingen vedr brofradraget på 50 kr pr tur. På store bæltsbroen er fradraget jo 90 kr pr tur... se mere her. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11832
Sune Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Jeg er enig med problemstillingen vedr brofradraget på 50 kr pr tur. På store bæltsbroen er fradraget jo 90 kr pr tur... se mere her. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11832 Hvis man regner efter med en alm. måned, ud fra de priser der er gældende nu, er den vel god nok... Øresund: 21 arbejdsdage, 42 ture (16 stk a 139 DKK og 26 stk a 28 DKK) giver en månedspris på 2.952 DKK 21 arbejdsdage, 42 ture a 50 DKK (skatteværdi på 32%) giver et månedsnettofradrag på 672 DKK Nettopris for en arbejdsmåned på Øresund 2.280 DKK Storebælt: 21 arbejdsdage, ren månedspris (maks 50 ture) på 3.550 DKK 21 arbejdsdage, 42 ture a 90 DKK (skatteværdi på 32%) giver et månedsnettofradrag på 1.210 DKK Nettopris for en arbejdsmåned på Storebælt 2.340 DKK Så set fra et arbejdspendlingsmæssigt synspunkt, er det billigere at pendle over Øresund end over Storebælt. Det man så kan harcelere over er at på Storebælt får man mulighed for flere 'private' ture, men det er vel egentlig ikke relevant i en diskussion om fradraget.
Sune Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 Sune' date=' du er sunddebattens konge! :)[/quote'] Konge over hvad, perfide kommentarer?
Nils Besvaret October 16, 2009 Rapporter Besvaret October 16, 2009 As I said: Det största gränshindret är Bron. Inte beton-prylen där, den är väl bra, men 1) en groteskt överadministrerat organisation, som belastar budgetten med hundratals miljoner varje år och 2) politiska beslut, som medför att bron ska betalas hux flux och därefter vara kassako. Om integration är så bra, varför är den belagd med straffskatt värre än på sprit, tobak och arbete?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu