Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg blev arbejdsløs i DK som lærer 31/7 og ville derfor optages i svensk a-kasse fra 1/8. Det står jo i EU-reglerne, at de skal optage en i S. Prøvede Lærernes A-kasse. 1. afslag kom efter en måned - klagede og fik afslag igen efter 3 uger til. Søgte så optagelse i AEA (akademikernes) De ville gerne optage mig men først fra 1. september! (den måned man søger optagelse). Havde jeg vidst, hvor usikkert det var og hvilken risiko jeg løb, så havde jeg fra starten søgt ind i Alfa-kassen, som (ifølge flere) vil og skal optage alle uanset fag. Jeg kan ikke få støtte for august alligevel, da jeg fik aftrædelsesgodtgørelse i den måned, så det var ikke et problem for mig, men det kan det være for mange af jer andre. Derfor denne lille advarsel!!! (som måske skal fremhæves som sticky?) Bliver I arbejdsløse i DK, så søg ind i Alfa-kassen med det samme, så I i det mindste kan få støtte fra starten. Bagefter kan man så altid skifte til en mere passende a-kasse. Det endte godt for mig, men andre kan komme i klemme.

Besvaret
Hm. Hvad var deres begrundelse for ikke at optage dig?
De henviste til reglen om, at man skal have (haft) arbejde inden for deres område (= job som lærer) for at blive optaget, og da de ikke dækker nogle områder i DK, så ville de ikke, heller ikke selv om jeg henviste til, at jeg har krav på at blive optaget (EU-regel). Første afslag var de så "venlige" at sende inden de havde modtaget E301 fra den danske a-kasse på trods af, jeg havde meddelt dem skriftligt og mundtligt, at den var på vej. Det medførte, at da afslag nr. 2 kom, havde jeg kun muligheden for efterfølgende at klage til länsrätten med risiko for at forsinke sagen yderligere. Desuden holdt de helt op med at ville modtage både telefon og epost fra medlemmer og ikke-medlemmer (nu tager de kun imod snail-mail :sad: ) Så var det ligesom jeg konkluderede, at den a-kasse ville jeg aldrig nogensinde kunne bruge til noget som helst. I Akademikernas A-kassa derimod sagde de allerede i telefonen, at der ikke ville være nogen problemer i at blive optaget og gennemgik i øvrigt lige samtidig, hvad der blev krævet inkl. udfyldelse af blanketter med samt de faldgruber, der måtte være, så jeg ikke fik nogen overraskelser senere. Helt anderledes professionelt behandlet! :thumbup:
  • 4 weeks later...
Besvaret

Der må være noget at gøre... Jeg har nu siddet og læst alle jeres indlæg og er lidt forvirret... Der må være en lettere vej. Jeg bliver selv ledig her den 30. november, men har fået job igen 1. januar... Og skulle sætte hele møllen igang "bare" for 1 mdr, virker på mig helt åndsvagt... Jeg har tænkt mig at søge dagpenge hos min danske A-kasse for den 1 mdr. Hvis de giver mig afslag (som de nok gør), så vil jeg tage den med arbejdsdirektoratet... Så må vi se om jeg vinder sagen :)

Besvaret

Kan det egentlig ikke ende med at koste penge efter skat at få svenske dagpenge i kun en enkelt måned, hvis nu man er højtlønnet i Danmark og betaler topskat? I princippet bør grænserne for mellemskat, topskat, bundskat osv. jo ganges med 11/12, hvis man kun arbejder i Danmark i 11 måneders og får indtægt fra Sverige i den sidste måned?? Der sker så nok rimelig sikkert ikke automatisk men....

Besvaret

Hvis man virkelig knokler for det, så kan man sikkert få sine fradrag og skattegrænser periodiseret, men nu læste jeg lige et sted, at Skats medarbejdere har svært ved at nå at udføre deres arbejde på grund af nedskæringer, så jeg mener, man bør vise samfundssind og ikke belaste dem med sådan en opgave. Et andet problem er den svenske indtægt fra a-kassen. Det bliver næsten umuligt at komme til at betale skat af disse penge, men hvor der er en vilje, er der også en vej. :D

• 4 weeks later...
Besvaret
Jeg har nu siddet og læst alle jeres indlæg og er lidt forvirret... Der må være en lettere vej. Jeg bliver selv ledig her den 30. november, men har fået job igen 1. januar... Og skulle sætte hele møllen igang "bare" for 1 mdr, virker på mig helt åndsvagt... Jeg har tænkt mig at søge dagpenge hos min danske A-kasse for den 1 mdr. Hvis de giver mig afslag (som de nok gør), så vil jeg tage den med arbejdsdirektoratet... Så må vi se om jeg vinder sagen :)
Jeg synes du skal går videre med sagen.. da jeg har hørt en Tysker bopæl i Holland.. fik medholt fra EF domstolen selv om han boede i Holland, at han skal han modtage dagpenge fra tyskland pga hans tilhørsforhold og tilknytning Jeg Kan ikke finde link til det her nu men vil kigge igennem min mails om jeg ikke kan finde den link.. :fight:
Besvaret

Sidste nyt!

Derfor denne lille advarsel!!! (som måske skal fremhæves som sticky?) Bliver I arbejdsløse i DK, så søg ind i Alfa-kassen med det samme, så I i det mindste kan få støtte fra starten. Bagefter kan man så altid skifte til en mere passende a-kasse. Det endte godt for mig, men andre kan komme i klemme.
Nu har den danske a-kasse endelig ændret sin beslutning om mit medlemskab, så jeg kunne fortsætte som medlem i august med, hvor jeg var arbejdsløs her. Det viste sig - da de nærlæste reglerne - at de ikke kunne afslutte mit medlemskab, før jeg var optaget i en svensk a-kasse. Det blev jeg pr. 1. september. Så nu er jeg også berettiget til indkomstrelateret understøttelse i S (i modsætning til det lavere grundbeløb). Så det kan betale sig at kæmpe lidt og finde reglerne frem. Tak for hjælpen med at finde dem.
Besvaret
JPC: Ved du om det er en speciel regel for din fagforening eller om det er en "generel" regel? (overflytning til svensk fagforening).
Det er ikke en generel regel, så det sikreste er at søge optagelse i Alfa-kassen. En lidt mere detaljeret forklaring: Som jeg læser deres lidt kryptiske forklaring, så står der, at de i mit tilfælde modtog mit ønske om overflytning midt i august. De ville da udmelde mig fra den 1. august hvor de troede jeg ville være optaget i svensk a-kasse. Det viste sig så, at det var jeg ikke. Derfor kunne de lade mig fortsætte som medlem til jeg blev optaget den 1. september.
Besvaret

Det særlige sundhedskort...

Ved ikke om man kan melde sig ind inden man reelt er arbejdsløs
Sikkert som i DK, hvor reaktion skal ske inden udløb af opsigelse. Lyder generelt som en jungle - plus det faktum, at man mister det særlige sundhedskort

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...