Jakriborg Skrevet October 26, 2009 Rapporter Skrevet October 26, 2009 Jeg skulle på et kursus i dag og skulle en sjælden gang af på Tårnby station. Hjemmefra kl. 7.20, med pågatåget fra Hjärup 7.25, ankomst til Malmö C 7.40 (2 minutter forsinket) og løbe over til det ventende øresundstog, som jeg heldigvis lige akkurat nåede. I morgentoget med afgang fra Malmö C kl. 7.42 fik alle passagerer uddelt sedler af personalet, hvoraf det fremgik, at man skulle aflevere sedlen til personalet ved dørene, når man stod af, således at de kunne klarlægge, hvor passagererne stod på og af toget. Sikkert interessant i forhold til DSB Firsts seneste initiativ med at springe over Tårnby og Ørestad og somme tider andre stationer længere oppe ad Kystbanen, når togene er forsinket. Nuvel, morgenens tur gik fint, og selv om toget var pænt fyldt op, kunne personalet faktisk godt gå gennem toget og uddele disse nummerede sedler. Hjemturen gik desværre ikke helt så godt. Toget med planmæssig afgang fra Tårnby kl. 14.11 dukkede aldrig op. Omsider kl. 14.40 blev det så meddelt over højttalerne og på perronens skærme, at man pga. tekniske problemer med et tog mellem Tårnby og Ørestad ikke ville standse på disse to stationer, men køre direkte mellem Hovedbanegården og lufthavnen. Ingen yderligere information om, hvordan passagerer, der skulle med fra Ørestad og Tårnby, så skulle komme frem. Folk forlod perronen og gik op og tog de almindelige bybusser i stedet. Fra Tårnby går der dog ingen direkte busser til lufthavnen, så kl. 14.51 steg jeg på en bus 350S, der kørte til Amagerbro, hvorfra jeg kunne komme med metroen videre ud til lufthavnen. Metroen var i øvrigt også godt fyldt op med flyrejsende, som sikkert var blevet omdirigeret via Nørreport. En del af passagererne løb i hvert fald i fuldt spring henimod tjekindskrankerne, da dørene åbnedes, og jeg ankom til lufthavnen kl. 15.20 blot for at erfare, at der ifølge personalet i DSB's billetsalg fortsat ikke kørte nogen tog videre over broen... Det gjorde der så endelig kl. 15.37, hvor der ankom et øresundstog, der allerede var 20 minutter forsinket ifølge køreplanen (i mellemtiden var der ankommet et SJ-tog af øresundstogtypen, men personalet her tillod ikke passagerer med almindelige DSB-/Skånetrafiken-billetter at stige på). Toget var således godt fyldt op, da vi ankom til Malmö C kl. 15.58, og jeg kunne efter 22 minutters pause komme videre med pågatåget hjemad kl. 16.21. Humøret blev heldigvis højnet noget, da en gruppe unge smilende aktivister gik gennem toget og uddelte gratis kaffe og kage og løbesedler om en demonstration for gratis kollektiv trafik, der skal foregå ved Triangeln i Malmö den 14. november kl. 14 (yderligere info på www.suf.cc). Både kaffen og kagen smagte og var vældig tiltrængt på daværende tidspunkt! Pågatåget var for en gangs skyld nogle få minutter forsinket (Arrivas tog er ellers normalt punktlige), men 4 minutters forsinkelse, når man allerede er halvanden time forsinket, gør jo hverken fra eller til på humøret. Vel hjemme åbner jeg så min post og ser en kæmpe stak breve fra Skånetrafiken. Og de er faktisk tykke, de breve. Det plejer de jo ikke at være, men Skånetrafiken har åbenbart ændret sin administration og udsender nu breve med op til tre garantibilletter per kuvert! Og det er da også noget af en pukkel, de har fået oparbejdet derinde hos Skånetrafiken. De 24 fribilletter og 5 Skåne-frikort, jeg fik tilsendt, gjaldt forsinkelser tilbage i juli måned. Så nu venter jeg spændt på, hvornår de får tid til at se på reklamationerne for august... og nyder i mellemtiden den kollektive togtrafik, som jo også allerede i den grad er blevet gratis, når man som jeg udsættes for DSB Firsts mange underfundige tiltag for at gøre ens hverdag lidt mere spændende. Men derfor synes jeg da alligevel det er for galt, at der er nogen, som faktisk betaler for DSB Firsts ydelser. Lad da endelig togtrafikken være gratis, drop køreplanerne og lad togene køre som vinden blæser. Så kan ingen tillade sig at klage, vel?
Jakriborg Besvaret October 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 27, 2009 Skånetrafiken er åbenbart gået helt grassat. I dag lå en ny stak kuverter og ventede, nu med helt op til 5 garantibilletter i hver kuvert. I alt 36 styk fribilletter og 1 Skåne-frikort som kompensation for forsinkelser i august. Det er jo alt sammen meget godt, men nu er problemet, hvordan jeg skal få forbrugt så mange fribilletter i løbet af 2 måneder, når jeg samtidig skal på en del udlandsrejser inden for den næste tid, og slet ikke behøver at rejse over broen så ofte? Hvis nogen skulle være interesseret i at købe en stak fribilletter til en rimelig pris, så send mig en privat besked. De gælder til strækningen mellem Lund/Kävlinge (AB) og Hellerup/Valby (EFL) med gyldighed indtil 24. eller 27. december.
briped Besvaret October 27, 2009 Rapporter Besvaret October 27, 2009 Kunne da være man skulle møde op til den ting der d. 14. november.
Lollikken Besvaret October 27, 2009 Rapporter Besvaret October 27, 2009 Skånetrafiken er åbenbart gået helt grassat. I dag lå en ny stak kuverter og ventede, nu med helt op til 5 garantibilletter i hver kuvert. I alt 36 styk fribilletter og 1 Skåne-frikort som kompensation for forsinkelser i august. Det er jo alt sammen meget godt, men nu er problemet, hvordan jeg skal få forbrugt så mange fribilletter i løbet af 2 måneder, når jeg samtidig skal på en del udlandsrejser inden for den næste tid, og slet ikke behøver at rejse over broen så ofte? Hvis nogen skulle være interesseret i at købe en stak fribilletter til en rimelig pris, så send mig en privat besked. De gælder til strækningen mellem Lund/Kävlinge (AB) og Hellerup/Valby (EFL) med gyldighed indtil 24. eller 27. december. Vi har nok en interesse, men kan du ikke bare bruge dem til at købe et månedskort og bruge fribilletterne til at tilføje ekstra dage, eller fungerer det kun i DK?
briped Besvaret October 27, 2009 Rapporter Besvaret October 27, 2009 Vi har nok en interesse' date=' men kan du ikke bare bruge dem til at købe et månedskort og bruge fribilletterne til at tilføje ekstra dage, eller fungerer det kun i DK?[/quote'] Der var engang (frem til starten af 2008?) hvor man fik et gavekort på 5% af månedskortets værdi, som man så kunne bruge ved Skånetrafiken. Det lavede de om til garantibilletter, som blot er en tur/retur mellem de samme zoner som dit månedskort. Garantibilletterne skal bruges indenfor 2 måneder af udstedelsesdatoen. Sådan rent kroner/øre mæssigt får vi teoretisk mere ud af garantibilletterne end 5%. De 5% var dog lidt mere fleksible imo.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu