Paul Skrevet December 2, 2009 Rapporter Skrevet December 2, 2009 Har brug for noget hjælp til udregning af statistisk matematisk problem. Lad os sige, at vi har 15 personer som skal svare på et spørgsmål og give et tal på en skala fra 1 til 5 som karakter. Lad os sige den gennemsnitlige karakter bliver 2,82. Hvordan udregner jeg mulige fordelinger af karakterer der giver den gennemsnitlige karakter? Jeg er helt blank hér, da ovenstående matematik er en anelse for avanceret for mig.
Rikke Rost Besvaret December 2, 2009 Rapporter Besvaret December 2, 2009 Fang Bananas herinde fra.............;)
Kim H Besvaret December 2, 2009 Rapporter Besvaret December 2, 2009 Tja ... Man kan jo starte med 15 personer gange 2,82 = 42,3. Jeg antager så at man må runde nedad til 42. De 15 personer har så tilsammen afgivet 42. Tilbage står spørgsmålet - hvilke kombinationer som kan give 42 sammenlagt? Efter denne simplistiske indledning giver jeg stafetten videre til de matematisk bedre funderede på dette forum.
Paul Besvaret December 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret December 2, 2009 Jeg antager så at man må runde nedad til 42. Det var da i hvert tilfælde et godt bud - selvom det der med at runde af skyldes, at jeg har valgt et tilfældigt tal, i virkeligheden burde tallet være lige. Mange tak. :)
bananas Besvaret December 2, 2009 Rapporter Besvaret December 2, 2009 Har brug for noget hjælp til udregning af statistisk matematisk problem. Lad os sige, at vi har 15 personer som skal svare på et spørgsmål og give et tal på en skala fra 1 til 5 som karakter. Lad os sige den gennemsnitlige karakter bliver 2,82. Hvordan udregner jeg mulige fordelinger af karakterer der giver den gennemsnitlige karakter? Jeg er helt blank hér, da ovenstående matematik er en anelse for avanceret for mig. Den "mulige fordeling" må være en eller anden art af en multi-nomial fordeling http://en.wikipedia.org/wiki/Multinomial_distribution Men det hjælper dig sikkert ikke så meget. Så lad mig spørge på en anden måde: Hvad er det egentlig helt konkret, som du vil regne ud?? Min erfaring er, at de fleste faktisk ikke behøver så meget hjælp, når først de overfor sig selv har svaret på det spørgsmål.
Paul Besvaret December 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret December 2, 2009 Hvad er det egentlig helt konkret' date=' som du vil regne ud??[/quote'] Det jeg skrev... ;) Jeg er overbevist om, at når jeg regner omvendt, så vil antallet af resultater være begrænsede. Det jeg gerne vil regne ud er, hvilken fordeling karaktererne har mellem de femten deltagere.
KlingKlong Besvaret December 3, 2009 Rapporter Besvaret December 3, 2009 Fordeling Dem kan du ikke nødvendigvis "regne" dig frem til, da den jo ikke er en absolut faktor, men har du besvarelserne kan du lave alle mulige typer af distributioner. Den omvendte indebærer simpelthen for stor usikkerhed eller for mange muligheder for variationer. Tror jeg ihvertfald nok
fgde Besvaret December 3, 2009 Rapporter Besvaret December 3, 2009 Hej, fordelingen skal beregnes ud fra at liste alle 15 svar i en formel og derefter kan der så laves en standard afvigelse (alternativt en varians). Din middelværdi er jo givet som 2,82. Fordelingen kan tage utroligt mange fordelinger, men normalt bruges normalfordelingen. Udfra Normalfordelingen's standard afvigelse(kvadratroden af variansen) kan der så laves antagelser om hvorledes karaktergivningen "opfører" sig. Standardafvigelsen er kvadratroden af gennemsnittet af kvadraterne på den enkelte observations afvigelse fra gennemsnittet. Mvh Frederik
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu