MLB Skrevet December 13, 2009 Rapporter Skrevet December 13, 2009 Hej! Jeg skal flytte til Sverige og er ved at få styr på en masse ting. Lejligheden er solgt pr. 31.12.2009 og optimalt set ville jeg gerne skrives i Sverige pr. 01.01.2010. Jeg har dog et enkelt problem og det er at jeg mangler at få solgt min bil og det er ikke realistisk at få den solgt inden årsskiftet -desværre. Spørgsmål: Kan jeg godt gå igang med at blive skrevet i Sverige og flytte, samtidig med at jeg stadig har min bil? Jeg vil stadig forsøge at sælge den, men indtil det sker, må jeg så godt bo i Sverige og køre en Dansk indregistreret bil? Hvordan gør man rent forsikringsmæssigt? Hvad angår flytning af adresse, så ringede jeg til Københavns kommune, for at få oplyst hvordan jeg skulle udfylde en udflytter formular. JEg blev dog afbrudt og svaret til om jeg skulle melde flyning til Københavns kommune, var nej. Det tager den kommune jeg flytter til i Sverige sig af. Men på den flyttmappe fra posthuset står der at man skal melde det til den kommune man flytter fra, når man flytter til udlandet. Nogen der kan hjælpe mig? Et sidste spørgsmål. Tager det lang tid at få et sygesikringsbevis som Øresundsborger? Kan jeg henvende moig i Borgerservice og få det klaret? Mange tak for hjælpen. Hilsen Marie Luise
Gio Besvaret December 13, 2009 Rapporter Besvaret December 13, 2009 Hej! Ikke noget problem, så længe dit danske forsikringsselskab vil forsikre bilen. Når du har registreret dig i Sverige, så sørger Skatteverket/Folkbokföringen for at informere DK om din nye adresse. Borgerservice i din fraflytningskommune, bingo. Omkring en uges tid max.
larscph Besvaret December 13, 2009 Rapporter Besvaret December 13, 2009 Hej - og velkommen til :) Du kan sagtens eje en dansk bil selv om du bor i Sverige, og der er ingen restriktioner på om du må køre i udenlandske biler i Sverige - det er vist kun Danmark der har den regel pga afgifterne. Du bør kontakte din danske forsikring for at afklare at det er OK du ikke bor i Danmark og stadig har bilen forsikret. Selve flytningen, der smutter du forbi Skatteverket i Malmö (eller hvor du nu skal bo) og melder flytning. Tag dit pas med og noget dokumenation på hvor du skal bo, det kan være købsaftalen/lejeaftale eller noget andet der kan dokumentere at du har bopæl i Sverige. Skatteverket sørger for at melde flytningen til Danmark, og der skal du ikke foretage dig noget ifm flytningen. Når du er flyttet tager du så kontakt til borgerservice i din fraflytningskommune for at få udstedt dansk sygesikring, de skal bruge en lønseddel eller andet der dokumenterer arbejdsindkomst i Danmark. Derudover kan jeg meget anbefale at søge og bladre rundt i de ældre indlæg om emnerne herinde - der er tonsvis af information og gode råd.
ice Besvaret December 13, 2009 Rapporter Besvaret December 13, 2009 1. du skal ikke flytte før handlen med din lejlighed er i orden, da man kan risikere at blive beskattet af et eventuelt overskud. 2. der er ikke nogle praktiske problemer med en dansk indregistreret bil, men det er dog ikke lovligt at bo i Sverige og køre i en dansk indregistreret bil, der er dog aldrig nogen der vil straffe dig for det. kunne ikke lige finde lovteksten ... men lidt om det her http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8456
Gio Besvaret December 13, 2009 Rapporter Besvaret December 13, 2009 2. der er ikke nogle praktiske problemer med en dansk indregistreret bil, men det er dog ikke lovligt at bo i Sverige og køre i en dansk indregistreret bil, der er dog aldrig nogen der vil straffe dig for det. kunne ikke lige finde lovteksten ... men lidt om det her http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8456Det er en sandhed med modifikationer. De fjorten dage gælder, sidst jeg tjekkede, for en svensk bil der ryger med i flytningen til Danmark. Jeg havde det oppe at vende i en tråd for et godt stykke tid siden, da jeg selv har haft biler på danske plader med herover to gange. Jeg mener at kunne huske Vägvärket skrev noget om et ½ år dengang. Nu er det selvfølgelig Transportstyrelsen der varetager slige sager - og jeg kan dælme ikke hitte informationen igen. :o Hvis andre har lyst til at grave lidt i sagen, så er de velkomne. Jeg ved informationen findes herinde i en længere tråd to-tre-fire år tilbage. Opdateret info fra www.transportstyrelsen.se er selvfølgelig endnu mere velkomment. EDIT 20:50 Fandt det sgu'! http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Tillfallig-registrering/Fragor-svar-om-utlandskt-registrerade-fordon/
Don A Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 et helt år. da jeg tog til sverige mener jeg det var 3 måndre jeg måtte køre i dansk bil
Gio Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 et helt år. da jeg tog til sverige mener jeg det var 3 måndre jeg måtte køre i dansk bilDet har hele tiden været et år. Hvem fortalte dig andet?
MLB Besvaret December 14, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret December 14, 2009 Hej igen, Mange tak for jeres svar. Så kan jeg gå igang med at få det sidste i stand til at kunne flytte. Hvad angår lejligheden, så er den solgt og den nye ejer overtager den pr. 01.01.2010. Så jeg burde ikke blive ramt af skattesmækket, da jeg er fraflyttet 31.12.2009? Dokumentation på hvor jeg skal bo, tja der er jeg lidt i tvivl. Jeg skal flytte ind hos min kæreste i det rækkehus han lejer. Hvordan skal jeg kunne dokumentere det? Er det nok han tager med når jeg skal til Skatteverket, eller skal jeg skrives på lejeaftalen? Igen tak for hjælpen! super forum :th2:
Thage Løbner Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Hej. Du kan roligt gå til skatteverket og melde adresseændring til din kærestes adresse. Det kræver ingen dokumentation udover at du udfylder et skema. Jeg undrede mig over den lette måde, da vi flyttede til Sverige i sin tid, men sådan var det. Som et lille kuriosum kan jeg fortælle at jeg efterfølgende hørte om en gut, der gerne ville have en svensk adresse. Han gik til Skatteværket og anmeldte en flytning til en tilfældig adresse, gik på posten og bestilte eftersendelse af post til sin danske adresse. Alt uden den rigtige beboers viden OG DET VIRKEDE. Jeg var skeptisk, men forleden fik jeg et brev fra Kronofogden til en udlænding C/O min adresse. Han havde altså meldt sig på min adresse uden min viden og uden at jeg iøvrigt kendte manden. NÅ, nu kan myndighederne begynde at lede efter ham på anden adresse, jeg har orienteret dem om svindlen. Så, kontrol hos Skatteverket skal du ikke frygte!! Iøvrigt: Velkommen til Sverige Thage
larscph Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Kontrol hos Skatteverket kan bestemt godt forekomme - selv om det åbenbart ikke er hver gang. Ellers tag kæresten med derop til at bekræfte at du flytter ind hos ham, det burde altså være tilstrækkeligt. Jeg blev bedt om at dokumentere huskøb + pendleraftale med Bron da jeg flyttede.
Miri Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Jeg ville gerne bare tilføje dette efter at have læst de andres indlæg at jeg havde min danske bil for ca 2½ år siden med da jeg flyttede til SE. Men efter 14 dage ville forsikringen ikke dække, læste ikke reglerne dengang men fik lavet ejeskifte sådan at min far ståede som ejer af bilen. Kørte ca 1mdr mere og den blev solgt.
larscph Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Det kan netop være problemet - med forsikringen. Jeg havde en bil på DK plader forsikret via Codan da jeg flyttede herop for 5 år siden. Det kunne godt lade sig gøre, dog fik jeg den omregistreret til svenske plader efter et par måneder - men forsikringen dækkede indtil da.
MLB Besvaret December 15, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret December 15, 2009 Ja mit problem blev forsikringen. Det krævede lidt overtalelse, men fik én måned, så til og med januar. Det er bedre end ingenting. Men godt nok ikke meget...Så skal have solgt bilen i den periode.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu