lillen Skrevet January 6, 2010 Rapporter Skrevet January 6, 2010 I politikken havde de op til nytårsaften en artikel i Politikken om at man burde boycotte dronningens nytårstale fordi hun altid husker at nævne det danske mindretal i Slesvig men ikke i Skåne http://politiken.dk/debat/article870793.ece Det er da vist lidt en overdrivelse at tale om "et dansk mindretal" i Skåne, de enkelte gamle mennesker der er tilbage som talte dansk hjemme og svensk ude, kan vist ikke tælle mange mere (de fandtes frem til 1930'erne i alle fald da det stadig var forbudt i ordensreglementet i skånske skoler for eleverne at tale dansk indbyrdes, men selv da var de vel få) og selvom man selvfølgelig kan sige at skåninge har danske rødder på samme måde som mindretallet i Slesvig, så tvivler jeg lidt på mange skåninge ville mene det var ønskværdigt at blive nævnt af dronningen i nytårstalen. Der er ganske vist nogle kommenterende skåninge der mener det er påkrævet, men lige nu ser det ud til at debatten er temmelig useriøs eftrsom der pt er et lille flertal for at bytte med Sverige så de får Jylland og Dk får Skåne. Men så er der jo de nytilflyttede danske skåninge, vil I gerne nævnes i dronningens nytårstale som et dansk mindretal i Sverige - eller ville det bare være uhørt nationalchauvinistisk overfor Sverige? I øvrigt udtalte Suzanne Brøgger samtidigt i Information at 00'erne var årtiet hvor Øresundsbroen åbnede og Skåne vendte hjem til Danmark - men provokerede ingen på samme måde som artiklen i Politiken, der har fået over hundrede kommentarer.
Thage Løbner Besvaret January 6, 2010 Rapporter Besvaret January 6, 2010 Tja, hvorfor skal hun Skåne Halland og Blekinge. Typisk for Politiken at bruge sværte på sådan noget pjat - hvorfor smørrer de ikke Thøger in i det istedet. Så kunne man rulle ham i fjer bagefter. Det ville glæde ihvertfald mig. Så ville jeg give 12 kr til Politikens fornd for udviste asylansøgere. Det mener jeg altså godtnok Thage
Markowitch Besvaret January 6, 2010 Rapporter Besvaret January 6, 2010 Tja, hvorfor skal hun Skåne Halland og Blekinge. Typisk for Politiken at bruge sværte på sådan noget pjat - hvorfor smørrer de ikke Thøger in i det istedet. Så kunne man rulle ham i fjer bagefter. Det ville glæde ihvertfald mig. Så ville jeg give 12 kr til Politikens fornd for udviste asylansøgere. Det mener jeg altså godtnok Thage Thage, kan du ikke rette dit indlæg til noget der minder lidt mere om dansk? Det kan godt være at du er sur på dumme Thøger, men han kan i det mindste sætte sætninger sammen. Kom nu Thage, du kan jo godt!
Jakriborg Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 Dronningen talte jo som altid også om danskere i udlandet, så det er jo os:thumbup: En sidste rest af et dansk mindretal i Skåne uddøde mig bekendt i 1700-tallet, hvorimod der jo stadig er et aktivt dansk mindretal i Sydslesvig. Men hvis nogen kender til nyere eksempler på et dansk mindretal i Skåne, der har overlevet i længere tid - personer som vel at mærke er født og er vokset op i Skåne, og som ikke er tilflyttede fra Kongeriget, og hvis familie har holdt fast i dansk sprog og kultur - så kunne det da være interessant at høre om dem som et kuriøst indslag i kulturdebatten.
KlingKlong Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 MIndretal Enig med Jakriborg, når man taler om mindretal i forbindelse med nogen der nævnes i forbindelse med royale nytårstaler osv. er det mindretal der er "ufrivillige", altså nogen der er blevet tilovers efter nye grænsedragninger og lignende
Lollikken Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 Jeps, vi er nævnt som udenlandsk danskere på trods af mange af os bor tættere på hovedestaden end Danmark ;)
Toft Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 I politikken havde de op til nytårsaften en artikel i Politikken om at man burde boycotte dronningens nytårstale fordi hun altid husker at nævne det danske mindretal i Slesvig men ikke i Skåne Man burde ikke boycotte den pga hun nævner andre områder, men pga kongehuset er noget forældet pladder. Afskaf lortet! Godt nytår
lillen Besvaret January 7, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret January 7, 2010 Det er vist svært i dag at danne sig et overblik over hvor og hvormange skåninge, der har holdt fast i dansk sprog. På Bornholm anses det som en selvfølgelighed, mens dem på Sjælland virker som om de aldrig har hørt om fænomenet. Jeg kender en skåning, der kun har været i Danmark et par enkelte gange i sit liv, men næsten taler flydende dansk og hans bedstefar kunne dansk (født og opvokset i Skåne), dernæst en af mine bornholmske bekendte stammer fra Skåne og han har en gammel tante på nogen og 90 som i al fald tilhører et dansk mindretal, for hendes familie talte dansk hjemme og svensk ude. Det var forbudt i skånske skoler at tale dansk, og det stod faktisk i skoleordensreglerne at børnene ikke måtte tale dansk indbyrdes frem til 1930'erne. Hun stammer fra en 100% skånsk familie, som har bevaret det danske sprog i generationer, og tilhører den der type, der har et billede af den danske kongefamilie stående på kommoden osv. Hun har også fortalt at da det var forbudt at tale dansk i skånske skoler, valgte mange i Helsingborg at sende deres børn i skole i Helsingør. Hvis man læser Sydsvenska Dagbladet fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, så er det ret tydeligt at den dansktalende del stadig eksisterede i betydeligt omfang, i al fald er avisen skrevet på svensk (som det var påbudt) men indholdet handler hovedsageligt om Skåne og Danmark, men meget lidt om Sverige. Der er flere omtaler af det danske kongepars gøren og laden, reklamer for danske forretninger, boganmeldelser af danske bøger men ingen svenske (danske bøger var forbudt i Skåne indtil 1850'erne men blev populære da forbudet blev ophævet), omtale af de nyeste danske skuespil osv. Jeg var tror det var almindeligt antaget i Danmark (undtagen Bornholm, hvor der stadig kom mange skåninge) fra 1700-tallet og frem at Skånes befolkning var 100% svenske, som en morsomhed kan f.eks. nævnes den fynske H.C. Andersen, der skriver om sin store "Sverigesrejse" (der gik til Skåne) og hans store forbavselse over at børnene talte dansk. Så vidt jeg har forstået fandtes der et ret alment kendt dansk mindretal i Skåne frem til i al fald 1930'erne som var velkendt i Sverige, men ikke i Danmark, men at det var en politisk beslutning fra rigsdagen i Sverige at da man begyndte at kigge på mindretallene i Sverige, besluttede kun at acceptere det finske mindretal men ikke det danske. Hvorfor ved jeg dog ikke, på det tidspunkt havde Danmark og Sverige ikke haft nogen udeståender i århundreder. I 1950'erne kom der en ny mere "nationaldyrkende" bølge af landbrugsidyl i Sverige og man siger generelt at det var i den tid at skåningene blev svenske for alvor og dansk forsvandt. Man havde i grunden samme introverte nationalisme i Danmark efter krigen, her var Morten Korch idyl i takt med at landbrugene nedlagdes og folk flyttede til byen og med fremkomsten af tv og radio i Skåne (på svensk), fraflytning fra landet til byerne, og at man generelt blev mere flyttelystne, så forsvandt også de mest danskprægede dialekter og dansk. Det er vel samme udvikling (afvikling) af dialekter, der har været i Danmark.
Thage Løbner Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 Thage' date=' kan du ikke rette dit indlæg til noget der minder lidt mere om dansk? Det kan godt være at du er sur på dumme Thøger, men han kan i det mindste sætte sætninger sammen. Kom nu Thage, du kan jo godt![/quote'] Undskyld hvis lix-tallet er for højt. Jeg skal bestræbe mig for at skrive mere Tarzan agtigt fremover. Al kommunikation skal jo, for at have en meneing, ske på modtageres premisser Thage
samson Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 Undskyld hvis lix-tallet er for højt. Jeg skal bestræbe mig for at skrive mere Tarzan agtigt fremover. Al kommunikation skal jo, for at have en meneing, ske på modtageres premisser Thage Tror nu ikke at det er antallet af "svære" ord som Markowitch hentyder til, men måske nærmere manglen på ord i det hele taget. Den første sætning fx... Desuden tror jeg ikke Markowitch har noget problem med svære ord i det hele taget, hvis man ser på hans/hendes tidligere indlæg om fx forskellige demonstrationer i malmø.
SanneJ Besvaret January 7, 2010 Rapporter Besvaret January 7, 2010 I 1950'erne kom der en ny mere "nationaldyrkende" bølge af landbrugsidyl i Sverige og man siger generelt at det var i den tid at skåningene blev svenske for alvor og dansk forsvandt. Man havde i grunden samme introverte nationalisme i Danmark efter krigen' date=' her var Morten Korch idyl i takt med at landbrugene nedlagdes og folk flyttede til byen og med fremkomsten af tv og radio i Skåne (på svensk), fraflytning fra landet til byerne, og at man generelt blev mere flyttelystne, så forsvandt også de mest danskprægede dialekter og dansk. Det er vel samme udvikling (afvikling) af dialekter, der har været i Danmark.[/quote']Man ska nu ikke tage fejl af at langt de fleste skåninge (stadig?) betragter Kbh som deres hovedstad og ikke Sthlm... Minder mig om da jeg skulle flytte ud på landet herovre og en kollega (jeg arb. i Sverige) kommenterede det med at det nu var spændende om jeg kunne forstå hvad de sagde derude. De sagde jo "nabo" i stedet for "granne" og "have" i stedet for "trädgård"... Men det mente jeg nu nok jeg kunne:lol:
lillen Besvaret January 7, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret January 7, 2010 Minder mig om da jeg skulle flytte ud på landet herovre og en kollega (jeg arb. i Sverige) kommenterede det med at det nu var spændende om jeg kunne forstå hvad de sagde derude. De sagde jo "nabo" i stedet for "granne" og "have" i stedet for "trädgård"... Men det mente jeg nu nok jeg kunne:lol: haha den var god :D Mange svenskere er ellers af den opfattelse af skåninge taler en slags dansk. I København mener man jo ellers bornholmere taler en slags halvsvensk :) Det minder mig om denne noget overdrevne svenske parodi på skånsk "også kendt som dansk": Angående dronningen er der vel ikke den store grund til at nævne et mindretal, der på nuværende tidspunkt måske samlet set består af omkring 100 gamle mennesker. Hvis det skulle være sket, så burde det vel have været mens der endnu fandtes et mere substansielt mindretal - altså før 1930'erne. Man kan vel i grunden godt sammenligne med mindretallet i Slesvig, mon ikke de også var forsvundet hvis ikke det var for dansk støtte til kulturhuse, fritidsaktiviteter og skole- og sprogundervisning med dansk i centrum?, såfremt der havde været noget lignende i Skåne, kan det da godt være osv ... men der er nok ikke meget grund til at gå ind og hilse på vores afdøde mindretal. Derimod kan man vel godt argumentere for at mange skåninge stadig er "stolte" af eller i alle fald betegner sig som havende danske rødder i en eller anden grad, at de vel har lige så meget lov til at blive nævnt som mindretallet i Slesvig, så fremt de selv havde lyst til det. Spørgsmålet om hvorfor det ikke er sket er måske fordi det ville virke uhøfligt overfor Sverige? Det er da vist også pænt ødelæggende for debatten, at det er sådan nogle Dannebrogs-svingende DF-tilhængere, der lader til at have taget patent på debatten og hos dem lyder det nærmest som om de er parate til at indlemme Skåne i det stordanske rige igen, og det er jo ikke ligefrem et sådan signal man ville ønske at sende ved at dronningen sendte skåningene en lille hilsen nytårsaften.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu