big daddy Skrevet January 10, 2010 Rapporter Skrevet January 10, 2010 jeg har boet i landskrona i et halv års tid det siste månde har min kærste og mine 2 børn været her over sammen med mig og nu tænker vi måske på at flytte dem her overv sammen med kærsten hun modtager dog kontant hjælp i danmark fordi hun er syg og ikke kan arbejde hun er ved at søge førtidspersion men der kan godt gå langt tid sir de.. tror i det er et problem for børne at lære sproget osv.. hvordan med min kærste hvordan er hun stillet ved at flytte her over.. tak
Nicode Besvaret January 11, 2010 Rapporter Besvaret January 11, 2010 Har selv en dreng på 5 år som starter i skole i malmø til sommer. Han har i forbindelse med stamme problemer gået til logopæd på MAS. De fortæller at børn generelt har lettere ved at lære sproget. I hans tilfælde anbefaler de svenskske legekammarater, ikke selv at tale svensk til ham, kun i et begrænset omfang at se svensk børne tv. Et svensk netværk er alfa omega for børn, og det opnås f.eks. gennem børnehave, skolen og legekamarater. Men det er også vigtigt at forsætte udviklingen af det danske sprog så derfor forsætter i bare med at tale dansk og se dansk børne tv. Oftest vil små børn først lære mere komplicerede på dansk og siden på svensk. Men andre ord går det næsten af sig selv for børn, hvis de har noget svensk netværk. Ang. kontanthjælpen er der sikkert en anden herinde som ved mere end jeg.
dan Besvaret January 14, 2010 Rapporter Besvaret January 14, 2010 Tænk over at børnene ikke kan komme fuld tid i børnehave når din kæreste går hjemme her i sverige. Max 15 timer per barn, hvilket absolut kan gå udover børnenes netværks muligheder og tiden de vænner sig til sproget på. Går det dog meget langsomt, kan man søge om at få udvidet tiden til fx. 25 timer. Skal de lære svensk og vænne sig til det svenske kræver det en del af forældrene i forhold at skabe netværk - altså være proaktiv overfor andre børns forældre, sammenkomster osv, for svenskerne kaster sig ikke bare over andre mennesker. Det kan være lidt med hiv og sving - men så kommer det også langsomt.
gika1234 Besvaret January 15, 2010 Rapporter Besvaret January 15, 2010 Kontakthjælp hedder Socialbidrag på svensk og består typisk af et beløb til personen (har set beløb på omkring 2.800 kr. om måneden) samt et beløb til børn og bolig. Hvis I bor sammen - vil hendes socialbidrag givetvis blive mindre - også selvom I ikke er gift. Måske skulle hun gøre sig nogle overvejelser omkring at flytte til et andet land, når hun er under afklaring til førtidspension. Denne afklaring slutter jo og hun starter helt forfra i SE For at få førtidspension er der 2 "brikker" som skal passe sammen: det skal være lægeligt dokumenteret, at arbejdsevnen er ophørt og at dette ikke kan blive bedre gennem behandling (kronisk) og en arbejdsprøvning eller funtionsbeskrivelse skal pege på det samme. Hvis der er mulighed for bedring - eller hvis der mangler lægelig dokumentation - eller man kan udvise en arbejdsevne svarer til fleksjob - kan der ikke bevilliges førtidspension. En sag kan afgøres relativt hurtigt - hvis de nødvendige faktorer er tilstede.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu