Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Ah.. Damn... :scared: I går klappede jeg min ellers trofaste MacBook sammen hvor den så bør gå i dvale.... I stedet begyndte den at udsende sådan en svag lyd af cirka et sekunds varighed, så et sekunds pause, så igen. Jeg gav den bare en tur på on/off knappen og så var den stille. Men nu her til morgen er det samme show, den vil ikke starte. Trykker power, og den begynder så stort set omgående på den lyd og viser bare det grå skærmbillede man normalt ser lige inden MacOS booter. Ingen fejlbeskeder eller andet. Umiddelbart var tanken at det måske blot er disken er der stået af, men burde den ikke skrive det så? Ish... Lige google giver noget hit med "mystery beep with 7200 rpm drives" - men det ligner bare ikke helt for maskinen kører ikke.. Desuden er bip lyden lidt lavere i frekvens og længere end på de klip jeg har fundet af fænomenet.. Nogen gode råd udover at smide den til rep...

Besvaret

Prøv: 1. Start op mens du holder "Shift" nede. Det starter den i fejlsikret tilstand, hvis det nu skulle være software. 2. Boot fra system CD og brug "Disk Utility" til at se om der er kontakt til harddisken og hvis der er evt. reperarer evt fejl. Og er den helt tosset er du velkommen til at komme forbi Bunkeflo, så skal jeg tage et søndags kig på den.

Besvaret

Burde den automatisk boot'e fra system CD'en? Normalt kan man vist holde ALT nede (?) og så vælge bootdevice, men det får jeg aldrig lov til. Til gengæld - hvis jeg tager harddisken ud af MacBook'en så bipper den faktisk ikke og viser sådan en jeg-ved-ikke-hvor-jeg-kan-starte grafik på skærmen. Hmmm.. Spørgsmålet var om jeg ikke bare burde forsøge at købe en ny disk til den og se om det ikke hjælper!?

Besvaret

ALT giver dig bootpickeren, C tvinger den til at boot fra CD. Men hvis den ingen gang giver dig lov til at boot drev, så er den helt tosset. Normalt hvis det er bip lyde der kommer er den enten noget RAM, Logicboard, eller noget port stads, ikke harddisk. Grunden til at den forbliver grå og bare står og spinner er at den prøver at fixe harddisken, men åbenbart ikke kan, og derefter ender i et åndsvagt loop Prøv at reparere B-Note Catalog fra CD'en før du investerer i en ny harddisk

Besvaret

Nu prøvede jeg at tage disken ud igen og stoppe CD'en i - så starter den korrekt op fra CD'en og man kan vælge install, recovery, osv. HMm - men kan ikke få den til at boot'e fra CD'en - heller ikke med C holdt nede - når disken er sat i. Wierd stuff...

Besvaret

Suk... Ja - prøver jeg i morgen. Jeg har en 2½ disk liggende på arbejdet som jeg lige prøver at sætte i for at se om det gør noget. Ellers må den jo til rep... Tak for input og gode forslag! :th2:

Besvaret

Tog den gamle disk ud og satte en 64 GB SSD disk jeg havde liggende på mit skrivebord i her til morgen - og så opfører den sig heldigvis normalt igen! *phew* Så er der bare forbi Kullander og bytte den defekte disk! Desværre er SSD drevene stadig prohibitivt kostbare hvis den skal have en bare nogenlunde anstændig størrelse.... Kunne ellers være en lækker lille upgrade! :)

Besvaret

Cool. Men er den ikke så ny at Apple skulle stikke dig en HD på garantien ? Glad for at du bruger Kullander, det er uden tvivl det bedste Mac support på den her side af Storebælt. Mht til SSD, så giver det dig reelt lidt hurtigere boot og lidt stilhed, men ellers er der ikke det store at hente endnu. Prøvede en MBP med 128GB SSD et par uger og var lidt skuffet over hvad du fik for den relative store prisforskel.

Besvaret

Jo det burde de bestemt - jeg satser lidt på at Kullander vil bytte disken, maskinen er nemlig købt hos dem. Ellers køber jeg en ny disk - jeg gider ikke vente på at få en garantisag ekspederet... Og de koster <500 dkk for en 7200 rpm 320 GB disk. Interessant med din oplevelse med SSD disken. Jeg har nemlig sat en i min Windows laptop PC på arbejdet som boot og systemdisk og det har givet et markant løft i performance.

Besvaret

Det er et års tid siden, og det kan være at det var en langsom SSD (fra et SUN raid) jeg fik fat i. Efter at have snakket med en af vores bruger og læst her kan det godt være at man skulle prøve igen.:th2:

Jo det burde de bestemt - jeg satser lidt på at Kullander vil bytte disken, maskinen er nemlig købt hos dem. Ellers køber jeg en ny disk - jeg gider ikke vente på at få en garantisag ekspederet... Og de koster <500 dkk for en 7200 rpm 320 GB disk. Interessant med din oplevelse med SSD disken. Jeg har nemlig sat en i min Windows laptop PC på arbejdet som boot og systemdisk og det har givet et markant løft i performance.
Besvaret
Skifter du diske ud til SSD i servere og laver et striped RAID' date=' så kan jeg love dig det flyver helt vildt med applikationslevering.[/quote'] Har du praktisk erfaring med det? Overvejer nemlig at forsøge at lave det som storage for noget database her :)
Besvaret

Ja....det kan du roligt gøre... Jeg opleveder ca 30-32% forøgelse af throughput på en IBM server. Den eneste grund til at det ikke var aktuelt var prisen. Tit er det ikke selve hardwaren der er belastet, men lidt afhængig af block størrelse på RAID'et, kan det tage noget tid at læse/skrive til de forskellige diske. Det er primært hér du oplever den største forskel....

Besvaret

Nogen gode anbefalinger til sådan en 320GB eller 500GB 7200 rpm 2,5" SATA disk?? Western Digital og Seagate plejer at lave noget der virker, og i enkelte tests har WD de bedste tal - men hvordan er jeres personlige erfaringer??

Besvaret

Jeg købte en 320 GB 7200 RPM Seagate hos den mest lokale sparepart pusher som havde noget på lager... 499 dkk... Det er vel OK, så kan jeg altid overveje om jeg gider lege med Apple for at bytte den anden. Så bliver det bare spændende hvordan det hele spiller med data restore, når jeg kommer hjem til min Time Machine backup(!!)

Besvaret

Ah ja - det er en fin side. De har dog så vidt jeg kan se ikke min model i deres repair guide (MacBook Pro 17" unibody) I øvrigt er det da forbilledligt let at komme til at skifte dele i sådan en MacBook Pro - 10 skruer så er bagbeklædningen af. Derefter er disk, memory, dvd-drev, batteri lige til at gå til.

Besvaret
Ah ja - det er en fin side. De har dog så vidt jeg kan se ikke min model i deres repair guide (MacBook Pro 17" unibody) I øvrigt er det da forbilledligt let at komme til at skifte dele i sådan en MacBook Pro - 10 skruer så er bagbeklædningen af. Derefter er disk, memory, dvd-drev, batteri lige til at gå til.
Nej ikke direkte, men DIY'en "MacBook Pro 17" Unibody Teardown" kan med nød benyttes :th2:
Besvaret

Er der nogen der har erfaring med Time Machine restore? Når jeg booter system DVD'en kan jeg dér vælge "Restore from Time Machine Backup" - er det smartest at gøre der? Jeg spørger fordi jeg syntes jeg har læst andet steds at folk har restore OS'en før der er lavet en Time Machine Restore....

Besvaret
Er der nogen der har erfaring med Time Machine restore? Når jeg booter system DVD'en kan jeg dér vælge "Restore from Time Machine Backup" - er det smartest at gøre der? Jeg spørger fordi jeg syntes jeg har læst andet steds at folk har restore OS'en før der er lavet en Time Machine Restore....
Jeg var godt tilfreds med min TM restore dengang min MBP blev stjålet. Fik en ny og det den blev genskabt som dagen før jeg jeg mistede den.
Besvaret

Lyder godt med TM Restore. Til gengæld thumbs-down til Apple's "service" :thumbdown Jeg har nu talt med support og forelagt dem problemet og at en ny disk fungerer, men at jeg da gerne ville have byttet den gamle da der jo stadig er garanti på den. Hvad kan man? Jo - man kan indlevere sin MacBook Pro med den defekte disk og det hele og vente på at de syntes de har lyst til at "reparere" den?!? Og ja, reparation kan let tage 14 dage. Og nej det er ikke muligt bare at sende en ny disk til mig selv om det nu ER konstateret at den ER defekt. Zzzzzzzzzz... :confused: Men hvis jeg skulle på ferie på et tidspunkt fx 14 dage så var jeg velkommen til at vente med at indlevere den på dét tidspunkt. Nah. Det var da godt nok mega fleksibelt eller ikke?!?! P.S. I øvrigt Thumbs-Up til ham fyren jeg talte med.. Han brugte vel 15 minutter på at tale med adskillige kollegaer i forskellige afdelinger for at undersøge om det VIRKELIG kunne være rigtigt at jeg ikke bare kunne få en ombytter-disk. Men jo, det er rigtigt. Selv om det stadig er irriterende var servicen fra ham jo sådan set stadig ganske OK....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...