Ufolu Skrevet January 29, 2010 Rapporter Skrevet January 29, 2010 Overvejer at sælge min bostadsrätt :) Har 2 spørgsmål: Hvad har I givet i arvode til jeres ejendomsmægler da I solgte jeres bostadsrätt / hus? Skal jeg først købe en anden bostadsrätt og så bagefter sætte min (bostadsrätt) til salg eller omvendt (først at sælge min, købe bagefter)? :)
3pac Besvaret January 29, 2010 Rapporter Besvaret January 29, 2010 95.000,- fastpris hos MaklarGloben. 37.000,- + 5% af salgsprisen, hos BoCenter fik dog unden noget tilbudt det til 37.000,- fastpris da jeg sage at jeg havde haft MaklarGloben ude og ville vælge dem. Fik også en anden pris på 40.000,- + 5% af salgsprisen kan bare ikke huske hvad de hed. Ved ikke om disse priser holder endnu, det er lidt tid siden... Jeg ville helt klart sælge først og købe bagefter som tiden er lige nu. for et par år siden havde jeg nok bare købt først og så solgt.
Kira Besvaret January 29, 2010 Rapporter Besvaret January 29, 2010 95.000 uanset salgspris eller hvad??? Vi har givet 37000 incl. slutrengøring for nogle måneder siden ved Mäklarringen. Bjurfors tager 42.000 ex slutrengøring
Miriam Besvaret January 29, 2010 Rapporter Besvaret January 29, 2010 Riksmäklaren tager fast 25000, og andre tager % del af salget, så jeg tror det variere meget.
Kira Besvaret January 29, 2010 Rapporter Besvaret January 29, 2010 Riksmäklaren tager fast 25000' date=' og andre tager % del af salget, så jeg tror det variere meget.[/quote'] Ja hvis man er lidt købmand, kan man vel også handle lidt om prisen
Jakriborg Besvaret January 29, 2010 Rapporter Besvaret January 29, 2010 Afhænger grundprisen ikke også af, hvad det er for en type bolig, det handler om? Der er jo forskel på at sælge en etværelses lejlighed til 300000 og en stor villa i millionklassen
Ufolu Besvaret February 2, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 2, 2010 Der er ikke mange der gider svare på hvad de gav i arvode... :) Hvad med køb / salg af bolig... Skal man først sælge eller købe en bostadsrätt? Hvis jeg får først min bostadsrätt solgt så har jeg ikke så meget tid til at købe en anden...det er jeg bange for... Samt der er ikke så mange boliger til salg i Malmö....
jpc Besvaret February 2, 2010 Rapporter Besvaret February 2, 2010 Der er ikke mange der gider svare på hvad de gav i arvode... :) Hvad med køb / salg af bolig... Skal man først sælge eller købe en bostadsrätt? Hvis jeg får først min bostadsrätt solgt så har jeg ikke så meget tid til at købe en anden...det er jeg bange for... Samt der er ikke så mange boliger til salg i Malmö.... For fem år siden ved køb af bostadsrätt gav jeg ca. 15000 hos en mægler i Höganäs (det må være ca. 5%). Jeg talte med nogen igår, som havde haft en bostadsrätt og ville købe en anden. Banken ville ikke give dem lån, før de havde solgt den gamle (så de havde lån i to på en gang).
gika1234 Besvaret February 2, 2010 Rapporter Besvaret February 2, 2010 Min bostadsrätt er til salg lige nu gennem http://www.maklarpunkten.se/ Jeg giver 28.000 (fast pris). Jeg har ejendomsmægler Jacob Damm og er yderst tilfreds. Prisen er inkl. flytterengøring og udfyldelse af papir til skat. Jeg håber, at få salg og køb passet nogenlunde sammen, så jeg sælger og køber samtidig. Men ellers bliver det salg før køb.
Ufolu Besvaret February 2, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 2, 2010 Banken ville ikke give dem lån' date=' før de havde solgt den gamle (så de havde lån i to på en gang).[/quote'] Det fik jeg også at vide i dag. Det er dåligt at aftale en fast pris med ejendomsmægleren fordi han får de penge selvom din bostadsrätt bliver solgt for f. eks. 1 mio eller 1.3 mio. :) Har læst i http://www.e24.se/.. man skal tilbyde ejendomsmægleren f.eks. 2 % hvis bostadsrätten bliver solgt for 1.6 mio. samt at give ham 10% alt over...så bliver den solgt for 2 mio. Han får 32.000 sek. + 40.000 sek.
larscph Besvaret February 2, 2010 Rapporter Besvaret February 2, 2010 Riksmäklaren tager fast 25000. Jeg har så prøvet en af deres mæglere i køberens sko... Uhu - jeg ville IKKE vælge dem til at sælge noget som helst... Uengageret, viste ikke noget om salgsobjektet, viste ingen vilje til at undersøge det, kom 15 minutter for sent til fremvisning, tja... Man får vel ikke alt for 25k....
hpn Besvaret February 2, 2010 Rapporter Besvaret February 2, 2010 Vi gav omkring 20,000 for en tre-värelses i 2008.
gika1234 Besvaret February 3, 2010 Rapporter Besvaret February 3, 2010 Det er dåligt at aftale en fast pris med ejendomsmægleren fordi han får de penge selvom din bostadsrätt bliver solgt for f. eks. 1 mio eller 1.3 mio. :) Jeg er som udgangspunkt helt enig med dig, idet mægleren kan mangle motivation til at forsøge at få boligen solgt til bedst mulige pris. Ved fast pris skal man selvfølgelig være opmærksom på denne faktorer. Det har dog ikke gjort sig gældende for Jacob Damm - jeg begynder ligefrem at overveje, om der findes en mægler med intigritet :) Der har været flere interesserede købere, som har budt lidt under eller prisen, hvor han hvergang har frarådet, at jeg sælger, idet han tror, at jeg kan få en bedre pris - hvilket jo betyder øget arbejde til ham uden øget betaling. Samtidig er han effektiv og lyn hurtigt i sine tilbagemeldinger efter fremvisninger, samtaler med interessede køber m.m., hvilket er vigtigt for mig i en salgsproces. Ved køb har jeg opdaget, at det er vigtigt, at begynde at undersøge markedet i god tid. Tag på visninger i de områder, som du er interesserede i og hold øje med, hvad lejlighederne sælges for, så du har en idé om pris niveauet for den størrelse og standard, som du er interesseret i. Mange af de lejligheder som jeg har set på - er blevet solgt for 200.000 - 300.000 over den annoncerede pris.
Ufolu Besvaret February 3, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 3, 2010 Ved køb har jeg opdaget, at det er vigtigt, at begynde at undersøge markedet i god tid. Tag på visninger i de områder, som du er interesserede i og hold øje med, hvad lejlighederne sælges for, så du har en idé om pris niveauet for den størrelse og standard, som du er interesseret i. Mange af de lejligheder som jeg har set på - er blevet solgt for 200.000 - 300.000 over den annoncerede pris. :) Har du fået lånelöfte fra din bank? Kan man får det selv om man ikke har solgt sin bolig endnu? Ved du noget om overtagelses periode, når man har solgt sin bolig...3 mdr.? 6 mdr.?
gika1234 Besvaret February 3, 2010 Rapporter Besvaret February 3, 2010 Ja, jeg har fået løneløfte fra banken uden at have solgt. Du aftale selv (gennem mægleren) med køberen, hvornår han/hun skal overtage lejlgheden. Lige nu er der en køber til min lejlighed, som vil flytte ind 1. marts. Her i weekenden skal jeg se et par lejligheder, som står tomme og håber, at jeg kan få det til at passe med 1. marts. Ellers må jeg sige nej til denne køber og vente på en, som kan vente længere tid med at flytte ind. Ps. I øjeblikket sælger mange lejligheder stortset sig selv på grund af efterspørgslen. I sådan en periode ville jeg nok vælge at betale mindre penge til en mægler.
Milla29 Besvaret February 3, 2010 Rapporter Besvaret February 3, 2010 Jeg har lige haft besøg af Bulows, som ville ha 35000sek for det under 500.000 plus 2% for det der kommer over den halve million. Og slutrengøring indgår.
Ufolu Besvaret February 17, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2010 Hej igen Hvor meget er "for meget" i arvode til ejendomsmægleren hvis bolig bliver solgt for 3 mio.? 100.000? 150.000? Hvad synes I? Tror at jeg vælger Erik Olsson eller Bolaget.
Kira Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Jeg har så prøvet en af deres mæglere i køberens sko... Uhu - jeg ville IKKE vælge dem til at sælge noget som helst... Uengageret' date=' viste ikke noget om salgsobjektet, viste ingen vilje til at undersøge det, kom 15 minutter for sent til fremvisning, tja... Man får vel ikke alt for 25k....[/quote'] Vi har også købt hos dem - sælge hos dem kommer vi heller aldrig til... lidt amatøragtig foretagende - siger min erfaring.
gika1234 Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Jeg har de sidste 3 måneder været på mange visninger for at danne mig et billede af lejlighedernes stand, budgivningens udvikling og slutprisen. Jeg har derfor mødt mange mæglere fra forskellige firmaer. Den dårligste har klart været Riksmäklaren, hvor mægleren fra dem virkede fuldstændig uinteresseret - man fik nærmest indtryk af, at man forstyrrede ham. Han kunne ikke besvare spørgsmål og tilbød ikke at undersøge nærmere. Der blev efterfølgende ikke fulgt op på visningen. Den næst dåligste har været Egema - der har jeg dog kun mødt en enkelt mægler. De bedste har været Bjurfors og Fastighetsbyran. Jeg har købt gennem HSB maklarna og deres håndtering af mit køb har bestemt også været godt. Selv har jeg ved salg af lejlighed haft Jacob Damm fra Maklarpunkten og kan varmt anbefale ham. Han har ydet en kæmpe service og har hele vejen ydet lidt ekstra så som også at rådgive om køb, hans vurdering af max købspris osv. Samtidig har han været effektiv og lyn hurtig i sine tilbagemeldinger. Hvis man ejer en lejlighed som kan forventes at blive solgt på første visning (som en stor del af dem som jeg har set på) ville jeg overveje, hvor meget jeg ville betale for en mægler. Huse til 3 millioner ved jeg meget lidt om Held og lykke med salget
Ufolu Besvaret February 17, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2010 Huse til 3 millioner ved jeg meget lidt om Ikke hus, bostadsrätt :)
gika1234 Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Bostadsrätt til 3 millioner ved jeg endnu mindre om :D
gika1234 Besvaret February 18, 2010 Rapporter Besvaret February 18, 2010 Ps. På Hemnet kan du kigge på statistikken for lejligheder lignende din og dermed få en idé om hvor hurtigt og dermed hvor let de sælges. Pps. På http://www.varderingsdata.se/bostadsratt.shtml kan du trække en liste over solgte bostader i et valgt område og dermed se til hvilken pris de blev solgt. Det kan give et god billede af, hvad din lejlighed er værd og hvad du skal give for en ny. Det koster penge at trække listen - men jeg fik min bankrådgiver til at gøre det gratis. Held og lykke
Ufolu Besvaret February 18, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2010 Tak gika ...jeg er mest interesseret i hvor meget % jeg skal give til ejendoms mægler:) Og hvor meget er "nok" :) Men jeg kan se at der ikke er mange på debatten der gider svare på det...det kan ikke være rigtigt at du er den eneste her der fik solgt / købt bolig i SE :):)
gika1234 Besvaret February 19, 2010 Rapporter Besvaret February 19, 2010 Det forstår jeg. Hvis statistikken for en bolig i dit område/størrelse/pris viser, at den bliver solgt hurtigt - ville jeg tolke dette som mindre behov for mægler og dermed mindre penge til salær. Ha´ en god dag
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu