Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Mellem klokken 17 og 21.30 i dag var al kørsel med tog over Øresundsbron indstillet, hvilket betød at togene kun kørte til hhv. Kastrup fra den danske side og til Malmö Central fra den svenske side. Der blev fra DSBFirsts side lovet bustransport mellem terminal 3 i lufthavnen og Malmö Central, men fakta var, at 3-400 mennesker stod på busholdepladsen ved terminal 3 og ventede på busser, da de svenske buschauffører nægtede at køre over broen i snestormen (ifølge dr.dk - se udfor klokken 19:51), så der var langt fra nok busser til alle. De 1½ time jeg brugte på at vente i lufthavnen og undervejs i taxi over broen til Svågertorp så jeg kun 3 busser - siger og skriver TRE busser, hvilket gjorde de 700 DKK jeg spenderede til taxi til de bedst brugte penge i lang tid. Hold da ferie hvor var det en kold "fornøjelse". Det tog mig 2½ time at komme hjem i dag. Iøvrigt, så melder DSBFirst, at de igen er begyndt at køre over broen her klokken 21.30 (ifølge DSBFirsts hjemmeside).

Besvaret

Der var mange mennesker der ventede ved Terminal 3. Jeg kom ikke til at opleve, at de ikke ville køre over. Der var dog flere end 3 busser da jeg ventede derude, ca. kl. 19.30. Der var måske 7 eller 8 busser, så de måtte have sat flere ind.

Besvaret
Vaför kan man köra med bussar över bron' date=' men inte tåg??? Tågen måste väl vara mindre känsliga för snö och blåst än bussarna?[/quote'] Der var rigtig stærk blæst indover Øresundsbron - selve broen var som blæst for sne og sneen forsvandt nærmest vandret fra syd mod nord da vi kørte over broen i bil. Med den slags fygning skal der ikke meget til før et skiftespor fyger til og togene ikke kan komme frem.
Besvaret
Der var mange mennesker der ventede ved Terminal 3. Jeg kom ikke til at opleve' date=' at de ikke ville køre over. Der var dog flere end 3 busser da jeg ventede derude, ca. kl. 19.30. Der var måske 7 eller 8 busser, så de måtte have sat flere ind.[/quote'] Du kom ikke til at opleve, at de ikke ville køre over, fordi de aldrig nogensinde kørte fra Sverige - de ville slet ikke køre over broen. :) 7 eller 8 busser forslår jo også som en skrædder i helvede når der kommer et tog hvert tyvende minut med 250-300 passagerer, samtidg med, at lufthavnen lukkede ned, og begyndte at sende passagerer hjem. Der går vel cirka 60 personer på en turistbus? Så kan man jo hurtigt regne ud hvor mange busser der skal køre i timen.
Besvaret
Der var rigtig stærk blæst indover Øresundsbron - selve broen var som blæst for sne og sneen forsvandt nærmest vandret fra syd mod nord da vi kørte over broen i bil. Med den slags fygning skal der ikke meget til før et skiftespor fyger til og togene ikke kan komme frem.
Da der jo ikke er mange skiftespor på selve broen og i tunnellen, tror jeg nærmere at det har noget at gøre med stigningen (hældningen) på højbroen og i tunnelen. Førstnævnte er vist på det stejleste sted 1,56 %, iøvrigt 62 meter over havets overflade. I "togverdenen" svarer dette til en "heavy grade stigning" og når stigningen er over 1,8% er det en "mountain grade stigning". Øresundstogene er altså dagligt på en mindre bjergbestigning, og sne på sporene gør kun bestigningen vanskeligere. Uden at vide det kan jeg forestille mig at sne på sporene øger chancen for at togene strander på stigningerne gevaldigt, og at man derfor ikke ønsker at tage denne chance, og derfor aflyser som minimum passagertog. 5vrrz9.jpg
Besvaret
Da der jo ikke er mange skiftespor på selve broen og i tunnellen...
Med de snart utallige gange Øresundstogene er strandet mellem Svågertorp og Kastrup kan jeg fortælle dig, at der er et sæt skiftespor på Peberholm og mindst to par skiftespor mellem Lernacken og Svågertorp.
Uden at vide det kan jeg forestille mig at sne på sporene øger chancen for at togene strander på stigningerne gevaldigt' date=' og at man derfor ikke ønsker at tage denne chance, og derfor aflyser som minimum passagertog.[/quote'] Lyder plausibelt i mine ører. :)
Besvaret

Kender en person der måtte tage en taxa, da der ingen busser holdte ved terminal 3. Der stod en 3-400 mennesker og ventede. Mange besluttede sig for at tage en taxa. Spørgsmålet er så om DSBFirst ikke skal dække taxa udgiften?

Besvaret
Kender en person der måtte tage en taxa' date=' da der ingen busser holdte ved terminal 3. Der stod en 3-400 mennesker og ventede. Mange besluttede sig for at tage en taxa. Spørgsmålet er så om DSBFirst ikke skal dække taxa udgiften?[/quote'] Nope! Det hører ind under vejrlig ;)
Besvaret
Ja, se bare vinteren.. Den har väret forsinket i mindst 10 år! :laugh: Jeg gruer for DSBwursts förste sommer, det bli´r nok lidt låddent.. :scared:
Mon ikke der sker "noget" i 2012? :D
Besvaret
Mellem klokken 17 og 21.30 i dag var al kørsel med tog over Øresundsbron indstillet, hvilket betød at togene kun kørte til hhv. Kastrup fra den danske side og til Malmö Central fra den svenske side. ... Iøvrigt, så melder DSBFirst, at de igen er begyndt at køre over broen her klokken 21.30 (ifølge DSBFirsts hjemmeside).
Jeg kørte med et tog fra København H kl. 20:01 og ankom til Svågertorp kl. 20:30...
Besvaret
Jeg kørte med et tog fra København H kl. 20:01 og ankom til Svågertorp kl. 20:30...
Som du kan se af vedhæftede billeder, så kom det tog jeg var med (planlagt afgang 17.43) frem til Svågertorp med 35 minutters forsinkelse - på trods af, at toget ikke kørte videre i Kastrup, det kørte ind i spor 2 (sporet mod København) og alle passagerer forlod toget. Linket til siden er her og du vil opdage, at alle tog som ikke var aflyste kørte over broen - på trods af hvad medierne og DSB Firsts egen hjemmeside skrev. Såe, alt kan lade sig gøre i DSB Firsts verden... reelle forbedringer har lange udsigter. Edit: Tjah, når togene alligevel kørte, så må det vel betyde, at en taxibon kan refunderes? På det sidste billede er der en lille sjov detalje. Toget 18:43 fra KBH var 25 minutter forsinket da det kom til Svågertorp, mens toget 19:03 fra KBH kom rettidigt frem til Svågertorp - *LOL* - dvs., med 20-minutters drift, så har det ene tog overhalet det andet. Hvorfor ikke? ;-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...