Martin_M Skrevet March 16, 2010 Rapporter Skrevet March 16, 2010 Hvis man får arbejdsgiverbetalt brobizz, hvad er den reele besparelse så? Jeg har regnet mig frem til: ca. 36 ture pr. md = 2852 årsabonnement på bizz = 20 administration = 50 kr Pr md = 2922 - skattefradrag ca = 1000 I alt = 1900 Hvis jeg skal køre privat skal jeg køre på min egen bizz. Jeg kører normalt ca. 4 private ture, som bliver til ca. 600 kr. pr md, hvis jeg tager arbejdsgiverbetalt bizz. Derudover mister jeg jo de 50 kr i fradrag pr tur = 1800, og heraf er den reele værdi vel 600 kr. Alt i alt ser regnestykket således ud: 1900 + 600 (egne ture) + 600 (mistet fradrag) = 3100 kr Dvs. at jeg bliver dårligere stillet med en arbejdsgiverbetalt bizz. Kan det virkelig passe???? beklager det rodede indlæg
bananas Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 Dvs. at jeg bliver dårligere stillet med en arbejdsgiverbetalt bizz. Kan det virkelig passe???? Det komme i høj grad an på om du er oppe og betale topskat eller ej - hvad er din marginale skattesats? Tvinger din arbejdsgiver dig til at anvende en anden bizz privat? Er der ikke mulighed for at du bare angiver hvilke ture som er private og så trækker de i din efterskat løn for de ture?
Martin_M Besvaret March 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret March 16, 2010 Jeg er i topskatten, så det hele vil ryge derfra... Jeg må kun køre arbejdsrelateret på den arbejdsgiverbetalte, og der kan umiddelbart ikke laves noget med at trække private ture i min løn efter skat.
EBL Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 Dvs. at jeg bliver dårligere stillet med en arbejdsgiverbetalt bizz. Kan det virkelig passe???? Nej det tror jeg ikke det kan, jeg kan dog ikke se hvor du regner galt. Jeg sparer 5-700 kr/mdr på at have bruttolønsbetalt brobizz.
Martin_M Besvaret March 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret March 16, 2010 @EBL - Hvad så med dine private ture? hvis du kører bare 4 ture pr med, så har du ingen besparelse længere.
Miriam Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 må de godt sige den ik kan bruges privat ?? hmm det gør mit firma ikke, så der er en god besparelse..bruger den dog meget sjællent
dannemare Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 @EBL - Hvad så med dine private ture? hvis du kører bare 4 ture pr med' date=' så har du ingen besparelse længere.[/quote'] Glemmer du aldrig noget på kontoret, som er så vigtigt, at du bare MÅ hente det i løbet af weekenden, fordi du skal have forberedt noget til om mandagen? ;)
dannemare Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 må de godt sige den ik kan bruges privat ?? hmm det gør mit firma ikke' date=' så der er en god besparelse..bruger den dog meget sjællent[/quote'] Det er vel i højere grad SKAT, som kan finde på at brokke sig, eller hur? Stod der ikke (i en kendelse på SKATs hjemmeside) at kun et fåtal "sporadiske" og "impulsive" ture i privat regi var tilladt? Hvad det så end skal tolkes som... For mit eget vedkommende er det heldigvis nemt. Mit arbejde gør, at det er helt normalt for mig at arbejde i weekenden også. Det styrer jeg fuldstændigt selv og tager bare en fridag på en hverdag som kompensation, hvis jeg føler for det.
EBL Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 @EBL - Hvad så med dine private ture? hvis du kører bare 4 ture pr med' date=' så har du ingen besparelse længere.[/quote'] I weekenderne, helligdage m.v. bruger vi en anden 'privat'-brobizz, som vi alligevel har og bruger til dagligt i konens bil, så jeg har altså ingen private ture på 'arbejds'-brobizz'en.
EBL Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 For mit eget vedkommende er det heldigvis nemt. Mit arbejde gør' date=' at det er helt normalt for mig at arbejde i weekenden også. Det styrer jeg fuldstændigt selv og tager bare en fridag på en hverdag som kompensation, hvis jeg føler for det.[/quote'] Det samme her. Første gang jeg kørte over broen med 'arbejds'-bizzen på et utraditionelt tidspunkt, vist nok en søndag, fik jeg en opringning fra skatte/regnskabsafdelingen på mit arbejde nogle dage efter. Den flinke dame gjorde mig opmærksom på, at jeg skulle huske at meddele at jeg havde brugt bizz'en privat, således at jeg kunne trækkes i løn. Efter at jeg fortalte hende, at jeg ikke har nogen normal arbejdstid, at jeg var kørt over i arbejdsmedfør og at jeg iøvrigt havde tænkt mig at køre over når det passede mig så længe det var arbejdsrelateret, har jeg ikke siden hørt fra dem. Med det in mente tror jeg at SKAT må have en meget stor udfordring mht til at kontrollerer at ordningen ikke misbruges, specielt hvis en virksomhed kører mange medarbejderes bilregistreringsnummer ind under samme brobizz abonnementsnummer. Gøres det, er et udskrift af passagerne formentligt ret kaotisk, da der eksempelvis for min arbejdsplads vedkommende må være små hundrede passager dagligt på samme abonnement.
Okroner Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 Mere præcis beregning af arbejdsgiverbetalt brobizz Hej Martin Du kan sætte dine tal ind i denne glimrende side og se hvad din besparelse bliver. http://tax.dk/beregn/reduk10.htm Mvh Ole
Basse Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 SKAT klarer nemt dokumentationen - den ligger på dine skuldre nemlig, og det er en arbejdsgiver underskrevet eksakt opgivelse af antal arbejdsdage i hver måned, og hvis SKAT føler for det - opgjort på hvilken ugedag mv. Martin, hvis du skal bruge din egen brobizz til private ture, så kan det stort set ikke betale sig. Topskat eller ej. besparelsen man får går til at financiere sine privateture på den anden bizz, næsten. Kan være en marginal besparelse, har ikke gidet at regne det ud. Men det koster dig ikke penge vil jeg vove at påstå - du spare bare ikke noget. Det du får er en netbank fri for bropassage spam, og hvis du stopper på dit job, så hænger jobbet på aftalen, og ikke dig. Og hvis broen ændre priser midt i din bruttoløns aftaleperiode, så er det surt for arbejdsgiveren hvis prisen stiger, og surt for dig hvis prisen falder :D Aftalen er nemlig bindende i 12 måneder, hvis man skal holde sig til SKATs regler. Forstår dog ikke din arbejsgiver ikke vil tillade privateture ? så meget administration er der sq heller ikke i det. Men hvis virksomheden er så stor, hvor mange medarbejdere i erhvervsmæssig embed kører over broen, at de har en decideret erhvervsaftale - så kan jeg godt forstå de ikke kan administrere private ture- der er 2 erhvervsabn. - et til "private" og et til transportfirmaer så som busser, lastbiler etc etc, hvor vi snakker flere tusinde overfarter om året etc.
Martin_M Besvaret March 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret March 16, 2010 Jeg bad sidste år SKAT undersøge om man måtte køre sporadisk på en arbejdsgiverbetalt bizz. Hertil var afgørelsen i skatterådet klart afvisende. Se evt. afgørelsen her Med hensyn til private ture på bizzen, så står det klart i aftalen at dette ikke accepteres. Men vil da lige spørge yderligere ind til dette. Nogen der kan skære det ud i pap for mig, hvordan jeg skal kunne regne en eventuel besparelse ud?
dannemare Besvaret March 16, 2010 Rapporter Besvaret March 16, 2010 Jeg bad sidste år SKAT undersøge om man måtte køre sporadisk på en arbejdsgiverbetalt bizz. Hertil var afgørelsen i skatterådet klart afvisende. Se evt. afgørelsen her Ah, ja. Det var den sag, jeg tænkte på. Oh well, vi har alligevel en privat brobizz, som Margith benytter ved pendling (når vi ikke pendler sammen), og denne bruges så samtidig til tant og fjas i kbh, med mindre jeg kører ind på kontoret ved samme lejlighed og så sætter hende af et sted i midtbyen med en håndfuld kreditkort i hånden. :D
Martin_M Besvaret March 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret March 16, 2010 det er fint med 2 bizzer, hvis begge pendler. Ellers er det jo lige meget, da alle ture på den private vil blive til den høje pris. Og så er det jo ligegyldigt med billige arbejdsture... :(
thn Besvaret March 21, 2010 Rapporter Besvaret March 21, 2010 det er fint med 2 bizzer' date=' hvis begge pendler. Ellers er det jo lige meget, da alle ture på den private vil blive til den høje pris. Og så er det jo ligegyldigt med billige arbejdsture... :([/quote'] Eller skal du finde en at dele bizz med og få hans ekstra bizz. F.eks. en på debatten som bruger en privat bizz til arbejde og kun bruger den omkring de 40-44 ture pr. måned. Så kunne i afregne måske 80,- pr tur og dele gevinsten..
sme1972 Besvaret October 28, 2010 Rapporter Besvaret October 28, 2010 Kan someone let me know if I would gain much from my employer paying for the BroBizz, They would take it from my wage (before taxes). If they do this, should I be taxed for any amount of the BroBizz. I am not in the highest tax bracket. It seems too easy otherwise and the State is missing out on some money it seems, whcih they never like to do, especially in DK. If I pay for brobizz, I pay VAT and all the costs get paid after I have paid my taxes on my full wage. (of course I get the 100DKK/day extra fradrag) If my employer pays for the BroBizz, no VAT gets paid and I pay less taxes becasue my income has been reduced, meaning they lose out again. (of course I can't do the extra 50 DKK fradrag.) Have I understood correctly how it works? I have been told differnt things. Do I get to do the daily km fradrag no matter I choose to do? I am a little confused
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu