Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
+1 til manden med skiltet :thumbup:
Ja hvis det var så straight, men det er det ikke. Jeg har nemlig stillet det samme spørgsmål (kørekort, som vi taler om her) til 2 politi-folk - og jeg fik 2 vidt forskellige svar !
  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Ja hvis det var så straight, men det er det ikke. Jeg har nemlig stillet det samme spørgsmål (kørekort, som vi taler om her) til 2 politi-folk - og jeg fik 2 vidt forskellige svar !
Nu udgør politifolk jo et bredt udsnit af den danske befolkning;), så mon ikke vi skulle lytte til selve loven i stedet for hvad en given betjent tror eller mener... Men man kan selvfølgelig altid håbe, man møder den betjent som kun kender til loven i det omfang det gavner en selv:o
Besvaret
...så mon ikke vi skulle lytte til selve loven i stedet for hvad en given betjent tror eller mener...
Nu er betjenten jo din indgangsvinkel til "retssystemet" ifm. en given forseelese - og derfor kunne det være rart, om han havde et fornuftigt kendskab til reglerne. I modsat fald kunne man ryge ud i uhensigtsmæssige situationer, som ham sunddebatskribenten fra 2009, der fik inddraget sit kørekort uretmæssigt og havde særdeles svært ved at få det tilbage igen. Men du ka jo selv studere, hvor reglen angående inddragelse af danske kørekort hos udlandsdanskere står: www.hmi.dk/media/Troels_Thomsen_Bekendtgrelse_om_krekort_061020.pdf
Besvaret
Jamen dog :rolleye: - har du ik andet at brokke dig over :) www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2405
Tak. Troværdighed betyder en del for mig. Så behøver jeg ikke at spekulere på, om den "eksterne" hjælpemiddel-kopi rent faktisk indeholdte eksakt samme ordlyd. Desuden "brokker" jeg mig ikke. Går ud fra du godt selv kan se at der er forskel på hvor lovteksterne, umiddelbart, befinder sig. :th2:
Besvaret
Tak. Troværdighed betyder en del for mig. Så behøver jeg ikke at spekulere på, om den "eksterne" hjælpemiddel-kopi rent faktisk indeholdte eksakt samme ordlyd. Desuden "brokker" jeg mig ikke. Går ud fra du godt selv kan se at der er forskel på hvor lovteksterne, umiddelbart, befinder sig.
Generelt enig - imidlertid var der tale om en PDF-kopi, lagt ud på en "tvivlsom" side, hvad der så end ligger i det. Retsinfo er naturligvis bedre :)
Besvaret

Nedenstående siger ligesom det hele. Hvis kørekortet er inddraget i DK, så må det ikke anvendes i Sverige. Gør man det alligevel er det på egen risiko. Og med risiko tænker jeg ikke på hvis man bliver stoppet i en rutinekontrol, men derimod hvis man bliver indblandet i et uheld og er den som bliver kendt ansvarlig for uheldet. I det tilfælde mener jeg at forsikringsselskabet kan pålægge den ansvarlige for uheldet (der ikke har et gyldigt kørekort) selv at dække omkostningerne. - Tager jeg fejl! För att ett körkort från en EES-stat ska gälla i Sverige krävs att:

• körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
  • körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort
  • innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.

Eftersom kortet er belagt med køreforbud (og teoretisk "inddraget") i udstedelses-landet, så må det også betragtes som værende ugyldigt i Sverige. Transportstyrelsen kan förklara ett utländskt körkort ogiltigt i Sverige under en viss tid av samma anledningar som ett svenskt körkort kan återkallas. Polisen kan ta hand om ett utländskt körkort på samma sätt som ett svenskt körkort.

Besvaret
Nedenstående siger ligesom det hele.
"Jep" - og i så fald er det da bare at sætte en kørekortombytning igang med det formål: 1) at få testet den nævnte "hypotese / udsagn" 2) at komme videre i tilværelsen med en afsoning og få det overstået
Besvaret
Nu er betjenten jo din indgangsvinkel til "retssystemet" ifm. en given forseelese - og derfor kunne det være rart' date=' om [b']han havde et fornuftigt kendskab til reglerne. I modsat fald kunne man ryge ud i uhensigtsmæssige situationer, som ham sunddebatskribenten fra 2009, der fik inddraget sit kørekort uretmæssigt og havde særdeles svært ved at få det tilbage igen.
Eller hun;) Men selvom en betjent evt. har et større kendskab til given lovgivning end den almene borger, så er de trods alt ikke omvandrende lexika... Ham der fik sit kørekort inddraget uretmæssigt -var det af en betjent?:cool:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...