Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skulle gerne bruge en halv trailer fuld grus i næste weekend, nogen der ved hvor det kan hentes til rimelige priser? Med en halv trailer menes sådan en til bilen og ikke en halv lastvogn trailer;)

Besvaret
Jeg skulle gerne bruge en halv trailer fuld grus i næste weekend, nogen der ved hvor det kan hentes til rimelige priser? Med en halv trailer menes sådan en til bilen og ikke en halv lastvogn trailer;)
På stranden? hehehe :D
Besvaret
Det hedder vist sand i Sverige.....eller? Og det på stranden må man vist ikke tage, og det har mange andre egenskaber end grus. Og.....så længe hjulene drejer runde på traileren, så er den ikke læsset for hårdt.
Besvaret
Det hedder vist sand i Sverige.....eller? Og det på stranden må man vist ikke tage, og det har mange andre egenskaber end grus. Og.....så længe hjulene drejer runde på traileren, så er den ikke læsset for hårdt.
1 ud af 3 rigtige;) Grus er grus, sand er sand:) og så er grus egentlig også mange forskellige ting alt efter hvad det skal anvendes til -men grus er altid grovere end sand men ikke så groft at det bliver til sten:cool: En trailer bliver hurtigt lässet for hårdt, så kan du da nemt ödelägge din trailer selvom hjulene drejer rundt... Og politiet hopper sgu nok heller ikke på den forklaring:p Men et svar Lynge: så findes der mange steder. Vi har selv hentet på Bösarps grus och torrbruk, de har alle störrelser stenmateriale til en billig penge. Ellers sög på google maps: "grus nära Malmö" fx. så får du mange hits, men der står selvf. ikke priser...
Besvaret

Grus är en mindre vetenskap som vi lärde oss när vi hade problem med skimmelsvamp i huset. Som Sanne säger - det är viktigt att man vet vad för grus man ska ha. Stabilgrus, broläggning, sandkasser, till rabatter (blomster og kartoffler) osv.

Besvaret
1 ud af 3 rigtige;) Grus er grus, sand er sand:) og så er grus egentlig også mange forskellige ting alt efter hvad det skal anvendes til -men grus er altid grovere end sand men ikke så groft at det bliver til sten:cool: En trailer bliver hurtigt lässet for hårdt, så kan du da nemt ödelägge din trailer selvom hjulene drejer rundt... Og politiet hopper sgu nok heller ikke på den forklaring:p Men et svar Lynge: så findes der mange steder. Vi har selv hentet på Bösarps grus och torrbruk, de har alle störrelser stenmateriale til en billig penge. Ellers sög på google maps: "grus nära Malmö" fx. så får du mange hits, men der står selvf. ikke priser...
Ahh....det med grus og sand, grus består faktisk af partikler som også ville kunne kaldes sand....foruden at grus teknisk set kan indehlode partikler op til 20mm, det er i min verden en sten..... Og så er der bakke grus, og den anden type (som jeg har glemt) sø materialer vist.... Brolæggergrus indeholder lidt finere partikler, silt og andet....(små partikler kaldes også ler).... Og foruden er der STOR forskel på øst og vest for Storebælt mht. betegnelser!!! (jeg har i perioder arbejdet som entreprenør) Det med grus på svensk, kan huske engang jeg spurgte efter grus hos en lokal, han så helt forkert ud i ansigter (mest efter mit spørgsmål)....og efter at have forklaret i et par minutter sagde han: "ahh....sand" derfor troede jeg at udtrykket grus ikke blev brugt i Sverige. Men måske var han bare uvidende.... Og nej, man skal selvfølgelig ikke overlæsse sin trailer, det var mest ment som en joke, men folks humor er selvfølgelig forskellig. Også politiets.....
Besvaret
Ahh....det med grus og sand, grus består faktisk af partikler som også ville kunne kaldes sand....foruden at grus teknisk set kan indehlode partikler op til 20mm, det er i min verden en sten..... Og så er der bakke grus, og den anden type (som jeg har glemt) sø materialer vist.... Brolæggergrus indeholder lidt finere partikler, silt og andet....(små partikler kaldes også ler).... Og foruden er der STOR forskel på øst og vest for Storebælt mht. betegnelser!!! (jeg har i perioder arbejdet som entreprenør)
OG du har stort set citeret wikipedia:laugh:
Det med grus på svensk' date=' kan huske engang jeg spurgte efter grus hos en lokal, han så helt forkert ud i ansigter (mest efter mit spørgsmål)....og efter at have forklaret i et par minutter sagde han: "ahh....sand" derfor troede jeg at udtrykket grus ikke blev brugt i Sverige. Men måske var han bare uvidende[/quote']jeg arbejder med svenske betonforskere og der betegnes grus for ballast, men det er nok fordi det består af både sand, grus og sten:) Men du, det er en hel videnskab det her med grus, derfor skrev jeg jo også at der var forskel i anvendingen...
Besvaret
OG du har stort set citeret wikipedia:laugh: jeg arbejder med svenske betonforskere og der betegnes grus for ballast, men det er nok fordi det består af både sand, grus og sten:) Men du, det er en hel videnskab det her med grus, derfor skrev jeg jo også at der var forskel i anvendingen... netop! Og politiets humor (eller mangel på samme) kan jo blive afgörende i denne situation:o
Jeg har ikke kontrolleret Wiki....men det er muligt de har ret.... Men når man har bestilt grus og sten 100 gange hos en vognmand kender man betegnelserne....og behøver ikke checke Wiki....og der står ikke nogen om bakkegrus eller "sø partikler".....og det hedder også ballast hos unicon....:laugh::fight:
Besvaret
OG du har stort set citeret wikipedia:laugh: jeg arbejder med svenske betonforskere
Så sig mig lige....hvad er forskellen på bakkegrus og sømaterialer??
Besvaret
Jeg aner hverken hvad bakkegrus eller sømaterialer er, har aldrig hørt betegnelserne før:rolleyes:
Besvaret
Der er mange forskelle, men det væsentligste i denne forbindelse er nok at bakkegrus indeholder ler og sand, det gør sømaterialer ikke da det er filtreret.
Besvaret
Jag håller med Sanne' date=' grus kommer aldrig att fungera. Sten kanske kan gå, men grus kommer inte att hålla särskilt länge. Ni måste stöpa.[/quote'] Det kommer da så sandelig an på hvor langt ned man sætter stolperne i jorden. Hvis hegnet skal være ~180cm højt så skal man sætte stolperne i frostfri dybde.
Besvaret
Der er mange forskelle' date=' men det væsentligste i denne forbindelse er nok at bakkegrus indeholder ler og sand, det gør sømaterialer ikke da det er filtreret.[/quote'] Præcis......og som udtrykket siger bakkegrus kommer fra en bakke, stammer fra istiden, og indeholder varieret mængde sand, silt og ler. Egner sig til opgaver hvor det skal "kitte sammen" og binde sig sammen da de forskellige størrelser falder sammen.....som når man blander sprit og vand..... Sømaterialer er som udtrykket siger vasket for de mindre partikler. Det egner sig bedst til opgaver hvor det ikke skal holde sammen, men det dræner bedre.... Sanne....kunne du ikke læse det på Wiki??
Besvaret
Det kommer da så sandelig an på hvor langt ned man sætter stolperne i jorden. Hvis hegnet skal være ~180cm højt så skal man sætte stolperne i frostfri dybde.
Vad hjälper det? Om du inte gjuter fast stolparna så kommer staketet att börja luta ganska fort.
Besvaret

Tak skal du ha en tråd om grus kan udvikle sig til en længere udredning hehe Vi skal bruge noget grus og der bliver blandet noget cement i og ned i hullerne hvor stolperne ryger 80 cm ned i jorden, tro mig det skal nok holde;) Vi skal nok passe på med ikke at overlæse traileren. Det er trodsalt begænset hvad der skal bruges til 30 huller, ellers må vi kører 2 gange:D Men hvis nogen kunne anbefale et sted hvor man bare kan komme og hente en lørdag eftermiddag ville jeg blive glad.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...