GoldMan Skrevet May 1, 2010 Rapporter Skrevet May 1, 2010 Hej. Jeg punkterede i går på mit venstre bagdæk og kører nu på reserve. Det er også heldigt at jeg skal til "bilprovningen" næste uge. Dertil ville jeg spørge om hvordan er regler med dæk? Skal det være samme mærke og type over det hele? Eller kan jeg blot udskifte det ene dæk?
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Dack/Dackbyte-pa-personbil/
GoldMan Besvaret May 1, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret May 1, 2010 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Dack/Dackbyte-pa-personbil/ Nu er jeg ikke total haj til svensk, men jeg kan kun læse at dækkene skal være type godkendt o.s.v - Mit inddirekte spørgsmål er om dækkene skal være ens når de er til syn. Eller kan man godt have 2 af det samme mærke foran og 2 af de samme mærke bagved (sommerdæk)
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Eller kan man godt have 2 af det samme mærke foran og 2 af de samme mærke bagved (sommerdæk)Ja - ikke noget problem' date=' så længe dæk[i']typen er den samme over alle fire hjul (radial, sommer, vinter etc.) Du vil nok også gerne sørge for at størrelserne er ens på hvert sæt :D
GoldMan Besvaret May 1, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret May 1, 2010 Ja - ikke noget problem' date=' så længe dæk[i']typen er den samme over alle fire hjul (radial, sommer, vinter etc.) Du vil nok også gerne sørge for at størrelserne er ens på hvert sæt :D Hehe... Størrelserne er de samme :D Har jeg forstået det korrekt = Et eksempel: 2 X Goodyear sommerdæk foran (16 tommer) 2 X Michelin Sommerdæk bagved (16 tommer) ? :)
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Hehe... Størrelserne er de samme :D Har jeg forstået det korrekt = Et eksempel: 2 X Goodyear sommerdæk foran (16 tommer) 2 X Michelin Sommerdæk bagved (16 tommer) ? :)Ingen problemer. Husk at smide dæk-sættet med mest mønster bagerst. Ikke noget krav - men sikkerhedsmæssigt en rar ting.
Rikke Rost Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Altid dæk med mest mønster foran....;) Så kan man nemlig både styre og bremse..... Desuden fjerner de meget mere vand fra kørebanen inden de slidste dæk kommer i samme spor. Ergo er der ikke så stor chance for at du aquaplaner....
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Altid dæk med mest mønster foran....;) Så kan man nemlig både styre og bremse..... Desuden fjerner de meget mere vand fra kørebanen inden de slidste dæk kommer i samme spor. Ergo er der ikke så stor chance for at du aquaplaner....Det er Brian(!)-logik, desværre. De bedste skal bagerst. Alternativt skift alle fire, så du ikke behøver spekulere på dumdristigheder. Punktum.
michael k Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Det er Brian(!)-logik' date=' desværre. De bedste skal bagerst. Alternativt skift alle fire, så du ikke behøver spekulere på dumdristigheder. Punktum.[/quote'] öhm NEJ... ALTID de däk med mest mönster på de hjul der styrer precielt hvis bilen er forhjulstrukken .. det er ikek bare brians logik men alle der ved bare lidt om bilers logik...
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Nu er der herinde visse bilister med kørefærdigheder som, efter eget udsagn, ikke kan sammenlignes med andre almindelige dødeliges ditto. For disse gælder der selvfølgelig egne regler og logik. :o Hvis nogle svarede "Foran" til en teoriprøve på spørgsmålet "Hvor skal dæk med mest mønster monteres på en personbil?", så havde de fået en fejl. Det er der nok en grund til.
michael k Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Nu er der herinde visse bilister med kørefærdigheder som, efter eget udsagn, ikke kan sammenlignes med andre almindelige dødeliges ditto. For disse gælder der selvfølgelig egne regler og logik. :o Hvis nogle svarede "Foran" til en teoriprøve på spørgsmålet "Hvor skal dæk med mest mønster monteres på en personbil?", så havde de fået en fejl. Det er der nok en grund til. du er helt gal på den ... det er lige omvendt .. men sät du dine däk med mest mönster bagpå... til trådstarter .. brug hovedet hvis du skal sätte däk på .. det er ret så indlysende at et udskred med bagenden er langt lettere att rette op end et udskred med forenden.. dertil kommer at det er forenden der bestemmer om du kan bremse og styre eftersom en normal bil bremser lidt på baghjulene og meget mere på forhjulene... så det er klart at det er der man vil ha vejgrebet..
Gio Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Vi havde emnet oppe at vende for kort tid siden i denne tråd - inkl. et par links til mere uddybende info. Men som jeg skrev - så gælder fysikkens love jo åbenbart ikke for alle
KGB Besvaret May 1, 2010 Rapporter Besvaret May 1, 2010 Delvis enig... Altid dæk med mest mønster foran....;) Så kan man nemlig både styre og bremse..... Desuden fjerner de meget mere vand fra kørebanen inden de slidste dæk kommer i samme spor. Ergo er der ikke så stor chance for at du aquaplaner.... Giver dig ret så længe det går ligeud - dog gør det ikke altid det ;) Lavede selv "tricket" da jeg havde fået slidt for meget af mine vinterdæk(forreste) grundet varme, for at få slidt de baggerste også... Blev jævnt glad for antiskrid i rimelig vådt vejr, de gange der blevet drejet lidt for friskt. (som forebygning kan det siges at; der var masser af plads, ingen var bagved osv....)
Breznew Besvaret May 28, 2010 Rapporter Besvaret May 28, 2010 Vi havde emnet oppe at vende for kort tid siden i denne tråd - inkl. et par links til mere uddybende info. Men som jeg skrev - så gælder fysikkens love jo åbenbart ikke for alle lidt flabet måde folk herinde skriver på :) men du har til dels ret.. forestil jer ved aquaplaning (dækket slipper vejgrebet mod vejbelægningen) de 2 foreste hjul har banet vejen for de bagerste dæk, som nu med godt/bedre mønster, kan stå fast, du skrider ikke ud med bagenden.. du skrider/glider ud til siden med forhjulene, skal blot holde godt fast i rattet, og kan så styre den på plads på vejen igen når man er ude af vandpytten.. forestil jer så at bagdækkene også er i udskred.. det eneste du så kan håbe på er at bilen snurer rundt uden at ramme noget eller nogen, og så gøre det 360grader rundt.. ellers er man sgu rimelig fucked :)
larsk Besvaret May 29, 2010 Rapporter Besvaret May 29, 2010 http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reifen/Reifen_richtig_lagern/Reifen_richtig_lagern.asp?ComponentID=162297&SourcePageID=8763#atcm:8-162304 punkt wescheln Og ADAC anbefaler det på grundlag af test med alle typer biler - for og baghjulstrukne. Her er testen kort, og ser man på aquaplaning og udskridning på våd vej, så er der kun 1 svar = bedste bagerst
Gio Besvaret May 29, 2010 Rapporter Besvaret May 29, 2010 http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reifen/Reifen_richtig_lagern/Reifen_richtig_lagern.asp?ComponentID=162297&SourcePageID=8763#atcm:8-162304 punkt wescheln Og ADAC anbefaler det på grundlag af test med alle typer biler - for og baghjulstrukne. Her er testen kort, og ser man på aquaplaning og udskridning på våd vej, så er der kun 1 svar = bedste bagerstMen kun for almindelige mennesker, husk dét. Super-bilister behøver ikke rette sig efter naturlovene
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu