Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

syntes bare ikke jeg kunne finde noget om det når man er sygemeldt. Tænker her på min sommerferie som skulle have været afholdt i juli, men der er jeg jo sygemeldt, så det er inden barsel.....

Besvaret

Det må vel være den her der er gældene: http://www.adir.dk/sw28186.asp Der står bl.a.: "Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du holder ferie, hvis du er forhindret i at holde ferie ved feriens begyndelse. Hvis du for eksempel er syg, når ferien begynder, er du afskåret fra at holde ferie og kan derfor udskyde ferien til et andet tidspunkt i ferieåret."

Besvaret

ja syntes det er lidt kringlet, for jeg kan jo ikke udskyde den til efter barsel, da jeg skal have barsel i 1 år, så når jeg jo at opspare endnu et ferie år....og Anders er ikke medlem af en fagforening :) Tænkte bare at der måske var andre der havde prøvet lign. :)

Besvaret

Som udgangpunkt går alt ferie ud over 4 ferieuge tabt også selvom du ikke kan få det udbetalt, men det kan være der er noget i din overenskomst eller hvis din arbejdsplads har en lokalaftale lige netop på det punkt

Besvaret
ja syntes det er lidt kringlet' date=' for jeg kan jo ikke udskyde den til efter barsel, da jeg skal have barsel i 1 år, så når jeg jo at opspare endnu et ferie år[/quote'] Hmm... den forstod jeg ikke lige Du er lige kommet ind i et nyt ferieår og går snart på barsel som løber 1 år og du bruger derfor intet ferie i år. Dette kan du overfører til næste år (alt efter overenskomst osv) Så ja, du når at komme ind i et nyt ferie år hvor du har nye 6 uger + 4-6 uger fra dette ferieår..... hvis du altså har nogen feriepenge til næste år.... Du kan muligvis vælge i nogen tilfælde at få dette år udbetalt.. igen kommer det an på lokale aftaler med din arbejdsgiver Alt efter overenskomst/lokalaftale har du sikkert også omsorgsdage som bliver overført... så velkommen til et sabbatår :-) De skal holdes (for det meste, igen alt efter overenskomst/lokalaftale) inden årets udløb, men det første år kan næsten altid overføres.....
Besvaret

Ferie på feriekort: Hvis du er forhindret i at holde din ferie - kan du få udbetalt pengene fra dit feriekort. Gyldig forhindring er sygdom og barsel. På et feriekort kan man på bagsiden sætte kryds i, at man har været forhindret i at holde ferie. Kortet skal herefter underskrives af den kommune, hvor man får udbetalt sygedagpenge eller barselsdagpenge og sendes ind som normalt. Beløbet bliver ikke modregnet. Hvis du er omfattet af en overenskomst, som giver mulighed for at overføre ferie - er det også en mulighed. Det ved lønkontoret eller en administrativ medarbejder på virksomheden. Jeg har kollegaer som kommer tilbage fra barsel med rigtig meget ferie til gode :-) Et lidt generelt svar, da jeg ikke kender de nærmere omstændigheder omkring ansættelsesforhold. Tillykke med dit kommende barn :-) Gitte (ansat i en sygedagpengeafdeling)

Besvaret

Hej Gitte Jamen jeg har ikke noget feriekort, da jeg har optjent ferie i mit job, og derfor skal have betalt ferie. Desværre så er jeg sygemeldt nu, og fremtil min barsel starter i aug. Så den ferie jeg skulle have afholdt i juli, kan jo ikke holdes da jeg er sygemeldt. Har ikke en overenskomst der dækker det punkt vedr overførsel. Som udgangspunkt vil jeg helst have dem udbetalt hvis den mulighed findes, da jeg efter at have holdt barsel ellers vil have både den optjente ferie fra i år samt den jeg optjener under barsel, og det bliver sgu lige meget nok :) Jeg har spurgt vores revisor som også lave vores løn, hvad der er muligt, men ville gerne lige selv sætte mig lidt ind i det også :) og TAK :)

• 1 month later...
Besvaret

Hej syntes lige jeg vil gøre opmærksom på ,at du sikkert for afslag fra din a-kasse, når du søger ferie dagpenge til næste år, grundet bopæl i sverige. Jeg skal selv betale min ferie i år, da jeg var på forældre orlov et halvt år, sidste år. Så mit råd er at du skal gemme din ferie til næste år hvis det er mulig.

Besvaret
Hej syntes lige jeg vil gøre opmærksom på ' date='at du sikkert for afslag fra din a-kasse, når du søger ferie dagpenge til næste år, grundet bopæl i sverige. Jeg skal selv betale min ferie i år, da jeg var på forældre orlov et halvt år, sidste år. Så mit råd er at du skal gemme din ferie til næste år hvis det er mulig.[/quote'] jamen jeg får jo ikke feriepenge fra en a kasse men fra min arbejdsgiver, så tror ikke helt vi er i samme situation ... :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...