Ctharth Skrevet July 13, 2010 Rapporter Skrevet July 13, 2010 I forberedelse på bryllup i den nærmeste fremtid søger jeg svar på et simpelt spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har kunne finde entydig svar på: - min forlovede og jeg bor i sverige på 5. år. - vi er begge tilknyttet det danske arbejdsmarked. - vi er begge danske statsborgere. Er det åbent for os at vælge om vi søger prøvning dk eller sverige, eller skal vi søge i et af landene (f.eks sverige.)?
credde Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Jeg vil mene, det kommer an på, i hvilket land i skal giftes. Skal i giftes i Danmark skal i garanteret søge i Sverige, så Danmark får at vide, at i ikke allerede er gift - og tilsvarende modsat i Sverige.
SanneJ Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 En lille præcision til Credde -hvis I skal giftes i Sverige, skal I også udfylde papirerne om hindersprövning i SE. Det er trods alt bare et papir hvor I skriver under på at I ikke er gift allerede og at I ikke er søskende osv. Det har ikke noget med landene imellem at gøre. Sådan var det ihvertfald da jeg læste lidt om det...
Ctharth Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Se. nu bliver det interessant hvad nu hvis vielsen er i et helt tredje land?
credde Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 hvad nu hvis vielsen er i et helt tredje land? Så skal man vel søge i både Danmark og Sverige er mit bud.
SanneJ Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 En hurtig søgning på skatteverket.se : Hindersprövning och vigsel Vi ska gifta oss utomlands och där finns ingen svensk vigselförrättare. Vad gäller då? Om ni gifter er i utlandet enligt lagen där, gäller ni som gifta också i Sverige. Någon svensk hindersprövning krävs normalt inte för vigsel inför en utländsk myndighet. För att få information om vad som krävs för att ingå äktenskap i det aktuella landet bör ni vända er till den utländska vigselmyndigheten. Landets ambassad eller konsulat i Sverige brukar också kunna lämna information. Den utländska vigselmyndigheten kan kräva att hindersprövning gjorts i Sverige. Ni ska då uppvisa ett så kallat äktenskapscertifikat. För att få ett certifikat måste ni vara svenska medborgare. När ni ansöker om certifikat prövas samtidigt om det finns några äktenskapshinder. Den utländska vigselmyndigheten kan i stället för certifikat kräva att ni visar personbevis om civilstånd. En svensk hindersprövning för en man och en kvinna gäller alltid för vigsel i något av de andra nordiska länderna. Ni kan beställa ansökningshandlingar för äktenskapscertifikat och personbevis om civilstånd hos Skatteverket. Om ni har blivit vigda inför en utländsk vigselförrättare ska ni vända er till Skatteverket för att få äktenskapet registrerat i folkbokföringen. Ni ska då ha med er ett vigselbevis. Information om hindersprövning får du här. Vill du ha en ansökningsblankett för hindersprövning kan du få det här. http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/vigsel/faqhindersprovning/viskagiftaossutomlandsochdarfinnsingensvenskvigselforrattarevadgallerda.5.18e1b10334ebe8bc8000118593.html
SanneJ Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Og en hurtig søgning på google: http://www.familiestyrelsen.dk/7/vielse/3/ Bl.a. : Kan man blive gift i udlandet? Man kan godt blive gift i udlandet. I Danmark anerkender vi en vielse foretaget i udlandet, hvis vielsen er gyldig i indgåelseslandet. Hvem retter man henvendelse til? Hvis man ønsker at blive gift i udlandet, kan kommunens vielseskontor udstede en international prøvelsesattest, hvoraf det fremgår, at man efter dansk lovgivning er berettiget til indgå ægteskab. Hvis du ikke p.t. bor i Danmark, skal du rette henvendelse til den kommune, hvor du sidst har boet. Har du haft bopæl/ophold uden for Danmark i dit voksne liv, kan kommunen kræve, at du kommer med en civilstandsattest fra det/de lande, hvor du har boet. Eller giver det ikke de svar du søger?[url=http://www.familiestyrelsen.dk/7/vielse/3/]
Ctharth Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Jo det kan man Der står ca. det samme i dk, her er det dog komunerne der varetager dette, og ikke skat som i sverige. På samme måde står der igen at den er gyldig i hele norden. (brylluppet vil højst sandsynligt ikke være i norden. Men uheldigvis åbner det for 2 muligheder: begge, eller vælg¨dansk eller svensk Umiddelbart er mit gæt at det er ligemeget hvor vi søger, men jeg kan ikke finde noget der fuldt ud bekræfter dette. Men i sidste ende kan vi jo bare sende begge afsted og være helgarderet. Jeg hader bare spildt arbejde og penge :). Tak for jeres hjælp
SanneJ Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Min konklusion er ihvertfald: -Henvend jer til den bopælskommune i kommer fra i DK og få en international prøvelsesattest -gift jer i udlandet på en måde som er gyldig i det pågældende land (og få en vielsesattest) -hjemme i Sverige, henvend jer til det lokale skatteverk med jeres gyldige vielsesattest for at få jeres ægeteskab registreret i folkbokföringen :)
SanneJ Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Der står ca. det samme i dk, her er det dog komunerne der varetager dette, og ikke skat som i sverige. På samme måde står der igen at den er gyldig i hele norden. (brylluppet vil højst sandsynligt ikke være i norden. Men uheldigvis åbner det for 2 muligheder: begge, eller vælg¨dansk eller svensk Umiddelbart er mit gæt at det er ligemeget hvor vi søger, men jeg kan ikke finde noget der fuldt ud bekræfter dette. Men i sidste ende kan vi jo bare sende begge afsted og være helgarderet. Jeg hader bare spildt arbejde og penge :). Tak for jeres hjælpJeg er sikker på at jeg har ret i min konklusion, så følg den og undgå spildt tid og penge;-) Som jeg læser det, skal I have en attest med fra det land i er statsborgere at det er ok at I gifter jer og når I så er gift, skal I have det registreret i jeres bopælsland. -Går ud fra at du har undersøgt jeres "giftemålsland"s regler for indgåelse af ægteskab? Så DE ikke kræver specielle dokumenter el.lign.... Så derfra ingen ko på isen :)
Ctharth Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Tak for hjælpen, mit svar blev skrevet inden jeg havde set dit paste fra det danske system. Så må vi på tur :) igen tak
swoop Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Niks, Danmark kan kun udstede et sådanne bevis som er gyldig indtil den dato du/i fraflyttede Danmark. Derefter mister Danmark ligesom kontrollen... Endvidere er dette dokument fra Danmark til ingen nytte, da Danmark ikke har 'kontrollen' over din status. For at gøre dette rigtig træls er at Sverige heller ikke kan udstede et Ægteskabsbevis, da du/i ikke er svenske statsborgere OG bosiddende i Sverige. Det som du skal gøre er at bede om et personbevis på engelsk med tydelig angivelse af ægteskabelig status. Denne erklæring skal så bare igennem den almindelig 'svenske mølle' med godkendelser hist og pist. Det kan dog altid anbefales at søge om råd og vejledning hos den svenske ambassade i det pågældende land - men forvent ikke de tager hensyn / kender til situationer som jeres. Omtalte svenske personbevis 'med nødvendig status' skaffes nemmeste ved at kontakte Skatteverket direkte.
SanneJ Besvaret July 14, 2010 Rapporter Besvaret July 14, 2010 Niks' date=' Danmark kan kun udstede et sådanne bevis som er gyldig indtil den dato du/i fraflyttede Danmark. Derefter mister Danmark ligesom kontrollen... Endvidere er dette dokument fra Danmark til ingen nytte, da Danmark ikke har 'kontrollen' over din status.[/quote']Men de skriver det jo selv klart og tydeligt...! Lader til endnu engang at være et eksempel på at kommunernes embedsmænd ikke ved en skid om det de har med at gøre! :(
Ctharth Besvaret July 14, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 14, 2010 Så.. Tjah nu blev det ikke mindre forvirende.... Jeg har skrevet til Odense kommunesborgerservice med henvisning til familiestyrelsens hjemmeside. Så regner jeg med de kan fortælle mig hvad de vil have/vi skal gøre.
Ctharth Besvaret July 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2010 Status Danske kommune siger de kun kan give personbevis med ægteskabsstatus da vi rejste, prøvelsen skal finde sted i Sverige! (trods henvisning til familiestyrelsenshjemmeside) Skatteverket i sverige siges de kun kan give personbevis med ægteskabsstatus da vi rejste, prøvelsen skal finde sted i Danmark! (trods forklaringen af den danske situation) Dette er næsten ligeså sjovt som dengang den danske socialmedarbejder sagde til en bekendt. Du ved hvad du fejler og hvorfor det gør ondt så du kan ikke længere få sygedagpenge, og A-kassen herefter sagde du er jo dokumenteret syg så du kan ikke få dagpenge, og ja kontanthjælp der må man ikke eje mere end 10.000 ... Jeg mister mere og mere tillid til det offentlige :)
Ctharth Besvaret July 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2010 Ok, nu her 2 minutter senere er der så en sød medarbejder på kommunen i dk der nok skal sørge for vi for et stykke papir på det vi skal bruge. Dejligt med hjælpsomme mennesker. Kan nu godt forstå hendes frustration som går på at de jo allerede udarbejder for alle derboende udlændinge.
Thomas Besvaret July 16, 2010 Rapporter Besvaret July 16, 2010 Ok, nu her 2 minutter senere er der så en sød medarbejder på kommunen i dk der nok skal sørge for vi for et stykke papir på det vi skal bruge. Dejligt med hjælpsomme mennesker. Kan nu godt forstå hendes frustration som går på at de jo allerede udarbejder for alle derboende udlændinge. Hvad betyder "udarbejder"?
Ctharth Besvaret July 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2010 der mangler bare ordet prøvelsesattester :) Kan nu godt forstå hendes frustration som går på at de jo allerede udarbejder prøvelsesattester for alle derboende udlændinge. hvis ikke det var det du mente: Udarbejde - arbejde noget igennem og give det en bestemt udformning
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu