Martin_M Skrevet August 12, 2010 Rapporter Skrevet August 12, 2010 Hej alle, Vi skal giftes til næste år, og i den forbindelse er vi i gang med at finde en kirke. Problemstillingen er, at den kirke vi gerne vil benytte kræver at en af os er medlem af kirken.... Umiddelbart lyder dette jo ikke så slemt, men skatteverket kræver 1% i kirkeskat (såfremt man tjener penge i sverige) men jeg ville lige dobbeltchecke med jer, om der er nogle af jer, som er medlemmer af Svenska Kyrkan (og som samtidig betaler skat i DK) - bliver i opkrævet seperat kirkeskat på den svenske selvangivelse??? Alternativet er, at vi må finde en af de kirker som er tilfredse med at man betaler et beløb for deres "ydelse" - men de kirker som tager betaling passer ikke så godt ind i vores program mht. tid fir vielsen Pft. for svar :)
Mohlin Besvaret August 12, 2010 Rapporter Besvaret August 12, 2010 Jag är inte så insatt men för var det så att om man ville gifta sig i kyrkan så skulle man vara medlem i svenska kyrkan (= betala kyrkskatt). Det var gratis om man använde sig av sin församlingskyrka (den "menighed" man tillhör) annars kostade det pengar. Dessutom skulle minst en av parterna vara konfirmerad. Nu är det en 10 år sen någon av mina vänner gifte sig, så det kan ha ändrats.
MissCath Besvaret August 12, 2010 Rapporter Besvaret August 12, 2010 Da vi skulle giftes i en svensk kirke (som vi i øvrigt selv valgte), skulle mindst en af os melde os ind i Svenska Kyrkan. Vi meldte os begge ind og har ikke betalt en klejne for noget som helst. Klø på - det gør ikke ondt ;o) Vi havde så ydermere den lige sjove ting, at ingen af os er døbt eller konfirmeret (for som Mohlin siger, så skal den ene i hvert fald være konfirmeret!) Men den krøb vi udenom, da vi udfyldte papirerne... Ikke noget, jeg er stolt af, men hvad gør man dog ikke for den mand, man elsker...!
Martin_M Besvaret August 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret August 12, 2010 @MissCath - perfekt, godt med førstehåndserfaring :) Godt at høre at de ikke sender girokort ved siden af selvangivelsen ;) Jeg er heldigvis konfirmeret og døbt, så jeg skal ikke "krybe" - skal bare have mig meldt ind nu. TAK
Markowitch Besvaret August 12, 2010 Rapporter Besvaret August 12, 2010 Er der ikke noget med at man som brud ikke må blive ført til alteret af sin far? Den intense dækning af kronprinsesse Victorias bryllup, løftede sløret for at ligestillingsdebatten i Sverige også skal inviteres med ind i kirken. Man blev næsten efterladt med den overbevisning at man rigtig nok er en primitiv dame, hvis man ikke kan gå op til alteret uden støtte fra farmand. Men det er måske bare sladderpressen der har smurt tykt på her?
MissCath Besvaret August 12, 2010 Rapporter Besvaret August 12, 2010 I ligestillingens hellige navn her i Sverige, anses det for kvindeundertrykkende, at faderen fører sin datter til alteret. Derfor var der så megen polemik omkring det, da Victoria skulle giftes. Nu er det heldigvis sådan, at svenskerne samtidig er ganske large, og derfor må man helt selv bestemme. Jeg blev ført ind af min far, som overgav mig til min mand ved stolerækkernes slutning, og derefter gik vi sammen det sidste stykke op til alteret - ganske som Victoria også gjorde det. Generelt er den svenske folkekirke på ingen måde så snæversynet som den danske; man bestemmer langt hen ad vejen selv sit ritual og indholdet af vielsen. (Derfor ville jeg gerne giftes i kirke herovre, men kunne aldrig drømme om at blive det i en dansk kirke!) Bl.a. har det altid generet mig voldsomt, at ringene ikke er en del af det danske ritual, omend det bliver godtaget nådigt af de fleste danske præster. I Sverige er ringene en del af ritualet, og præsten messer en sang/salme, mens vedkommende velsigner ringene... I øvrigt gentog Victoria fuldstændig vores bryllup sådan rent indholdsmæssigt - vi talte bare dansk og var i en mindre kirke...
MissCath Besvaret August 12, 2010 Rapporter Besvaret August 12, 2010 @MissCath - perfekt, godt med førstehåndserfaring :) Godt at høre at de ikke sender girokort ved siden af selvangivelsen ;) Jeg er heldigvis konfirmeret og døbt, så jeg skal ikke "krybe" - skal bare have mig meldt ind nu. TAK NP ;) Hvis du vil vide mere, spørger du bare igen!
Mohlin Besvaret August 13, 2010 Rapporter Besvaret August 13, 2010 Det där med att föras upp till altaret av sin far är nånting som aldrig praktiserats i Sverige, så det är ingen modernr "ligestillings-idé". Det är nånting som kommit via TV från amerika, därför blev det sånt liv om det. I Danmark är det tydligen tradition.
Juff Besvaret August 13, 2010 Rapporter Besvaret August 13, 2010 Rådhuset kan også anbefales, og det er heller ikke så kompliceret.. Resultatet er desuden det samme :-)
Thomas Besvaret August 13, 2010 Rapporter Besvaret August 13, 2010 Det där med att föras upp till altaret av sin far är nånting som aldrig praktiserats i Sverige' date= så det är ingen modernr "ligestillings-idé". Det är nånting som kommit via TV från amerika, därför blev det sånt liv om det. I Danmark är det tydligen tradition. Hmm har da ellers været til bryllupper i sverige med svenskerer, og der blev de da fuldt op af deres fædre! Men jeg så måske forkert:/
Mohlin Besvaret August 14, 2010 Rapporter Besvaret August 14, 2010 Hmm har da ellers været til bryllupper i sverige med svenskerer' date=' og der blev de da fuldt op af deres fædre! Men jeg så måske forkert:/[/quote'] Det är ingen svensk tradition, det är något som kommit via TV från USA. Så nuförtiden tror kanske många att det ska vara så, eller så tycker man bara att det är trevligt. Vad vet jag?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu